Pass och westernhästar...

ancan

Trådstartare
Här kommer en fråga från en som inte kan ett dugg om westernridning/tävling...men efter att ha diskuterat(ganska livligt) med en bekant(som håller på med western) så säger hon att hon minsann inte tänker skaffa pass till sina hästar, för "veterinärer kan ändå inte neka att behandla hästar utan pass"... :crazy:

Jag försökte då vända diskutionen till att hon måste ju ha pass för att få fortsätta tävla...men tji fick jag...enligt henne så kollas aldrig regg handlingar på westerntävlingar, och rasföreningen kommer även i fortsättningen att tillåta hästar utan pass att tävla, avlas på mm...

ÄR DETTA VERKLIGEN SANT? :confused:

och i sådana fall, finns det någon som kan motivera och förklara varför lagar inte gäller westernhästar...

Sv: Pass och westernhästar...

Din kompis är ute och simmar totalt..... Lycka till säger jag bara till henne... :smirk:
ALLA hästar ska ha pass från och med 1/1-06 oavsett vad de används till....hälsa henne det... :p

/Carina :eek:

Klart man måste skaffa pass men din kompis har rätt i det att man på tex Quartershower inte har krävt pass. Det kanske blir ändring framöver men i år har det inte krävts något pass på de westerntävlingar jag känner till.

Eh, passet behövs väl inte för någon som helst tävlingsverksamhet? Det är ju jordbruksverket som bestämt om passen, inte ridsportförbund av olika slag. Passet är till för att i första hand skydda livsmedel från okända och förbjudna läkemedel. Därför måste ha man ha det om veterinären ska behandla med något (för att dokumentera detta) och ifall man ska slakta sin häst (så att slakteriet vet om köttet är ätbart).

/Camilla

Vad jag förstog de som så skulle de bli straff avgift på alla hästar som inte hade pass som veterinären tittar på.

Det blir lagbrott f r o m 1/1 att inte ha pass och veterinären har anmälningsplikt på om h*n behandlat en häst utan pass, talade IDkontrollanten om som jag hade ute häromdagen.
Sen tror jag att AQHA ger blanka den i om min pålla har pass eller ej...
MVH
Cinna

Så de flesta av er kommer att skaffa pass till era kusar då?

Var reggar ni dom? Finns det någon rasföreniing här i sverige??? Eller blir det SH som registrerar era hästar?

Jag har pass till mina quarterhästar men eftersom vi inte har veterinärbesiktning på våra tävlingar så antar jag att pass är överflödigt att ta med sig (boskapsklasser och timed event undantagna). Vi måste dock alltid ha registreringspappren i ordning.

Enligt Jordbruksverkets hemsida är detta varför vi ska ha pass:
"Slakt: Även om hästar i Sverige inte är ämnade för köttproduktion är det ändå många som går till slakt i livets slutskede. Om hästen går till slakt måste den åtföljas av ett hästpass för att hästens identitet ska kunna styrkas. Av passet framgår om hästen behandlats med vissa läkemedel med lång karens. Det är viktigt att en häst som behandlats med sådant läkemedel inte kommer in i livsmedelskedjan. Från och med den 2 maj 2005 kontrolleras detta på alla slakterier.
Identitet: Förutom det obligatoriska hästpasset rekommenderar Jordbruksverket chip- eller frysmärkning. Ett hästpass i kombination med att hästen är märkt gör att det går att spåra hästen om den av någon anledning kommit bort. Det innebär också att man kan knyta resultat från utställningar och tävlingar till framtida avelsarbete."

Och detta händer om du inte har pass:
"Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas. Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras."

Vad jag vet så är det dock än så länge inte straffsanktionerat att vara utan pass men så småningom lär det väl kunna bli böter men som texten ovan ser ut så verkar det måsta gå till åtal först.

Så vilken organisation kan lägga till egna straff och regler kring hästpassen i kombination med tävling? Det verkar ju mycket skumt.

Ska jaf tolka det som om du inte tänker skaffa pass till dina???

Halloj!!

Jo, det finns en rasförening för qh i Sverige :)

Pass till quarterhästar: Skicka in regbeviset i original till SQHAs registrator för att få ett svenskt regnr, sedan skickar man in en kopia på detta tillsammans med idpappret och en passansökan till SH.
Allt står på SHs hemsida.

Div korsningar med quarter, paint mm får man nog höra av sig till SH för att få reda på hur man ska regga dem...

Passet får nog följa med på tävlingar eftersom alla vaccinationer ska föras in i det, eller???

Laglydig :devil: som jag är, så får mina pållar pass...

MVH
Cinna

Såklart att hästarna ska ha pass..
Mitt är klart.Faktiskt inte så krångligt som från början kan tyckas.
Fort gick det också.
Bara att sätta igång ni som inte har det. :)

cinnas skrev:
Halloj!!

Jo, det finns en rasförening för qh i Sverige :)

Pass till quarterhästar: Skicka in regbeviset i original till SQHAs registrator för att få ett svenskt regnr, sedan skickar man in en kopia på detta tillsammans med idpappret och en passansökan till SH.
Allt står på SHs hemsida.

Div korsningar med quarter, paint mm får man nog höra av sig till SH för att få reda på hur man ska regga dem...

Passet får nog följa med på tävlingar eftersom alla vaccinationer ska föras in i det, eller???

Laglydig :devil: som jag är, så får mina pållar pass...

MVH
Cinna

Tack!!! Äntligen riktiga svar!!! Jag visste väl innerst inne att de flesta av er var laglydiga och trevliga!!! Ska "nypa" min kompis hårt där bak, och visa henne era svar!!! :angel: :smirk:

Nej, varför kan du tolka det så? Jag drog ut den text som finns på JBV:s hemsida och talade om hur det är rent generellt. Din ursprungliga fråga var ju inte om din kompis tänkte skaffa pass för de orsaker som passet kommer att handla om, frågan var ju om hon behöver passet för tävling och det behöver hon antagligen inte eftersom jordbruksverket inte är speciellt inblandat i olika tävlingsverksamheter och det var det jag ville visa med utdraget från hemsidan.

Jag har pass till min häst, det har jag haft i ett år nu.

/Camilla

Bra, hoppas det är en Halländsk "utbrytarrörelse" vad det gäller att inte skaffa pass, hörde nyss om två westernryttare till som inte ska skaffa pass.. :crazy:

Jag tänker skaffa pass till mina hästar (dock under protest!!).
Det stämmer att veterinär inte kan neka att behandla pass-lösa hästar MEN veterinären blir skyldig att anmäla dessa hästar till jordbruksverket och då kan böter utmätas, kanske liite dyrare än att skaffa pass...... :o .
Dock såg jag att det skulle räcka med kvitto på att man ansökt om pass till att börja med då rasföreningarna inte kommer att hinna med riktigt.
Så jag tycker att det är lika bra att skaffa pass, oavsett vad för häst man har även om jag tycker att det är en onödig regel för de hästar som inte ska gå till slakt, det skulle ju räcka med att man var tvungen att visa upp pass vid slakt.

Vi är många(väldigt många) som anser att passen är ett nödvändigt ont!!!

men de flesta av oss fogar oss och skaffar det till våra älsklingar ändå... :smirk:

Måste ge denna tråd lite liv igen...

Är läste på ett annat forum att ponnyer måste vara chippade om dom ska tävla. Gäller detta westerntävlingar också, el duger det med pass?

J*******vligt dåligt att id kontrollanten jag hade ut inte gav ngn info om detta. Hon sa att det dög med pass.

vad jag vet så ska alla ponnier vara chippade. oavsett om dom ska skrutta i skogen eller tävla.
jag tycker inte att man fått vettig information någonstans!

ida.kar skrev:
vad jag vet så ska alla ponnier vara chippade. oavsett om dom ska skrutta i skogen eller tävla.
jag tycker inte att man fått vettig information någonstans!

Det stämmer inte riktigt, alla ponner som född nu skall vara chip märkta. Jag tävlar med min ponny på westerntävlingar och hon behöver inte var chip märkt för att tävla i westerntävlingar

Liknande trådar

Western Jag är lite nyfiken på att prova på westernridning. Jag har en femåring som jag funderar på att låta utbilda inom western om det är...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Idahoe
·
Hästmänniskan Jag har ridit i snart 29 år. Jag började på en 4H gård med en ridlärare som inte var ett dugg sympatisk eller pedagogisk men jag lärde... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 989
Senast: Mysaan
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
16 031
Senast: nimbo4ever
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka