Splittan

Trådstartare
Till mattes stora förvåning, nästan, så fick jag min häst till att göra passage flera gånger och lite piaff, inte så många steg, ca 5 steg åt gången. :eek:
Men så här glad är jag :) :D :) :D :) :D

Men jag behöver lite hjälp av er!
Jag vill ha tips och råd. Hur jag ska fortsätta nu. Hur mkt jag kan begära av hästen m.m.

Nu ska jag berätta hur jag gjorde!!
Jag har samlat min häst mkt innan, både från marken (tömkörning) och från ryggen. Hon har gjort nått steg i passage när jag har tömkört henne, men det har varit svårt att få fram det, för oftast så börjar hon galoppera på stället.
SÅ här tömkör jag: När jag vill att hon ska samla sig så går jag snärma henna och snet bakom, med pisken bakom rumpan.

MEN i dag så tömkörde jag henne och tänkte göra öppna.
Hon flyttade sig inte så mkt som jag ville.
Så jag tänkte att hon kanske skulle flytta lite mer om jag tog fram pisken så den löpte längs med hennes kropp (jag hoppas ni förstår vad jag menar?).
Resultatet blir att hon tittar på pisken och går in i passage :eek:, hon bara samlar sig och visps så blev det passage.
Jag blev paff, men tänkte: det här ska jag pröva!
Så jag går ut på spåret och samlar hennes trav (pisken bakom rumpan) för fram pisken längs med henes kropp och hästen går i passage igen...
Jag prövade även att peta hene på korset med spöet, med reultat att hon sätter ordentligt under sig och går in i passage igen, kortar jag hon lite till så går hon in i piaff.

Nu är det dock bara några steg hon tar, men hade varit väldigt glad för goda råd om hur jag ska fortsätta m.m!

Mvh EN mkt glad "splittan" :)
 
60 som har läst mitt inlägg, men ingen som har svarat :confused:
Någon duktig människa finns det väll här innne :o
 
Hille har extremt lätt för passage, jag rider bara lite långsammare i traven och samlar med sätet så blir det passage.
Jag har inte "lärt" in från marken utan endast när jag ridit har jag gjort traven långsammare fast mer energisk och då blir det passage, eventuellt kan du lägga ett spö bakom sadeln till att hjälpa till med passagen.

Piaffen tycker jag det är lättare att få fram genom att snabba upp skritten lite när man rider, från marken i lina petar man med ett spö vid svansroten vilket ger signalen till hästen att sätta sig mer och vinkla in bäckenet.

Annars tycker jag du skall lägga detta på barock , om du inte redan gjort det, där får du nog mer begripliga svar
 
Det är en bra övning att gå ut i en öppna och sedan gå in i piaffen.Det är bara attsakta men säkert göra flera steg i piaff och passage. Det viktigaste är ju att du inte kräver för mycket nu i början eftersom din häst måste bygga upp sin styrka och samling ännu mera innan den kan passage och piaffiera i många steg. Men det är bara att träna på så att din häst blir ännu starkare!
 
Jag går tillväga på ungefär samma sätt som du. Det jag försöker tänka extra mycket på när jag rider är att jag sitter mycket avslappnat och inte stör hästen i passagen. Har en mycket lätt kontakt med tygeln, om än ngn alls till att börja med. Rider inte med underskänklar utan klämmer lite med låren när jag kräver lite mer samling, ev lägger spöt löst på korset för att få mer aktivitet.

Men jag kräver aldrig mer än några steg (5-10) åt gången och ur passagen rider jag på i en frisk trav. Jag lägger extra mycket vikt vid att inte träna för långa stunder (2-5 min) åt gången med passage/piaff. Jag får alltid lägga band på mig själv när jag tränar, för visst är det kul när man får denna känsla av att allt stämmer, jag vill bara fortsätta i evigheter :bump:.
 
Japp det har jag gjort, men nu dyker det visst upp lite svar här med!

från marken i lina petar man med ett spö vid svansroten vilket ger signalen till hästen att sätta sig mer och vinkla in bäckenet.

Man kan lugnt säga att hon sätter sig och vinkar in bäckenbenet....
 
Ja visst är det kul! :bump:
Första gången hon gjorde det så var jag tvungen att pröva igen, och igen och igen...
Bara för att först fatta vad hon gjorde och sedan koppla att hon faktisk gjorde passage och att hon gjorde det när jag ville att hon skulle göra det!

Fått råd av flera att träna korta stunder och inte varje dag, så att hon kan bygga upp sig och bli stark.
 
Det roliga är just att träna in något nytt och se på framstegen hästen gör!

Jag blir annars så uttråkad om jag inte kan få lära hästen något nytt, utan bara sitta och rida massa övningar man redan kan.
Desutom så är det mästa jag gör nu något jag inte gjort innan.
Hon är så stark att hon kan galoppera i princip på stället, kan göra en halv bra piurett, i bland en hel (övar), kan ibland byta galopp bra på rakt spår (övar).
Men det är så kul när man ser framstegen, det bli en kick!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 925
Senast: WildHorse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 562
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp