Passar Albion? *bild*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bajon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 048
B

bajon

Har fått en Albion dressyrsadel utprovad till min d-ponny. Red i den och hästen verkade tycka mycket mer om Albion än om County som jag också provade.

Har hört att Albion ska passa ganska raka ryggar, stämmer det? Han är ju omusklad och har ganska så svängd rygg, ska ha fårskinsspadd under tillsvidare.

Har just nu en Dominus hoppsadel som sadeluprovaren tog med sig för omstoppning, den låg inte helt 100.

Såhär ser pålle ut:

IMG_0258.jpg

Vad tror ni om Albion på honom?

Sv: Passar Albion? *bild*

Utifrån den bilden, nej nej nej! Höjer han ryggen i arbete så kanske det kan funka?

Hm, var som jag trodde då men hästen verkade nöjd vilket han INTE var med Countyn som jag också provade. County ska väl passa hästar med svängd rygg annars men han sprang som en tok och knäckte av i nacken.
Höjer ryggen gör han väl när han jobbar men kanske inte tillräckligt...

Beror på vilken albion du testat. Har du provat en K2, så nja. Han har nog för svängd rygg om han som sagt inte höjer sig vid arbete. Men är det en SLK eller liknande så kan den mycket väl passa, de är inte spikraka utan lite rundade.

Nej iaf inte om det är en Style den är rak.

Testa Stübben eller Prestige istället.

Det beror ju på hur lång sadeln är... Utifrån bilden hade nog Albion kunnat passa om han höjer ryggen lite vid arbete och om den inte är för lång. För ser man till hela hästen ser det ut som att han ahr en rätt svängd rygg, men ser man till sadelläget så är han rätt så rak och bara lite överbyggd med en normal manke. Dock tror jag inte att en K2 skulle ligga optimalt, utan isf en av Albions mer svängda modeller, t.ex. Ultima eller SLK/SL.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 415
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 503
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar lite smått efter en hoppsadel till min häst. Hon har just nu en Albion Legend K2 dressyrsadel som är utprovad och passar henne...
Svar
1
· Visningar
1 704
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd