Passar denna?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EricaB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 235
Sv: Passar denna?

jag tycker att det ser ut som att den ligger i bakvikt.

Hur vet man att den är för svängd och inte för vid? För vida sadlar släpper oxå bak va? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bakvikt sa föregående svarare, hmmm, det kan jag dock inte se, men jag kan vara ute på en väldigt lång cykeltur idag..:o

Hmm... jag är inte så bra på det där med sadlar, men jag tycker mej se att den ligger en aning i bakvikt.

Om du känner med ena handen längs sadelns undersida sammtidigt som du trycker ner sadeln med din andra hand(i mitten där du sitter) så känner du om trcket blir större nånstans, *om trycket är som störst i mitten och inte lika stort där fram o bak så är sadeln för svängd, *och om trycket är som störst där fram o bak o inte nåt tryck alls i mitten så är den för rak..hoppas du förstår mitt svamliga inlägg:angel:

Detsamma kan du göra med bomvidden, börja längst upp, det ska vara samma tryck längs med sadeln..den är för vid om trycket lättar ju längre ner du kommer o tvärtom..tror det var så iaf

som de flesta säger så ser den för smal o för svängd ut, men jag är ingen expert heller har jag insett efter att ha vartit med på en sadelutprovning häromdan.

Jag trodde att jag var ganska bra på det där men insåg hur lite kunskap jag faktiskt har.

Det är omöjligt att bedöma via bilder om en sadel ligger bra eller inte så jag tycker dom här prova sadel tipsen trådarna via buke är rätt galna.

man måste se och känna i verkligheten, och är man minsta lilla osäker så ska man ta hjälp det kan ska da hästen otroligt mycket att ha en fel sittande sadel.

Jag trodde mig vara säker men det är mkt som ska funka för att en sadel ska sitta bra.

Hon provade flera sadlar på hästen som hade lite knepig rygg och de såg ut att ligga bra men det gjorde dom inte.

Det är lätt att se om en sadel ligger fel men är det så att den ligger ganska ok så är det jätte svårt och kan göra stor skada.

Så snälla ta hjälp av en riktig utprovare och skrapa ihop de pengarna som behövs för sadeln är den absolut vikrigaste utrustning.

Och har du inte möjlighet att lägga ut pengarna nu rid i bomlöst så länge.

Såklart det är så men man kan göra en första rensning av att bara titta på en bild. Finns det en liiiten möjlighet att det kan funka eller är det helt åt helvete.

Men en bomlös måste man väl också prova ut? Den är väl ingen universallösning?

Säger också som Fjordtokan att man kan göra en första rensning via bild! Sen har det förstås mycket med tryckpunkter osv att göra som man inte kan se på bild.

Hej!
Tack alla för hjälpen, sadeln är nu ute på annons, sen ska jag åka till sandris och få en sadel utprovad.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 355
Senast: Tossa90
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 565
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka