Passar ett hackemore honom???

MaRomer

Trådstartare
Jag har redan ett ackemore te min kille men jag tänkte köpa ett nytt då jag har haft et i några år nu. jag varavar mellan, vanligt tredalat, pelham å hackamoret.

nu tänkte jag ta det stoora steget ut å köpa ett "riktigt" dvs inte det billiga som h**ks å b***es har. utan det med flätad nosrygg....

men passar det honom..

han är korsning fjord/nord och har full i träns å grimmor.....

någon somm vet???

Sv: Passar ett hackemore honom???

Antar att du med billigt- dyrt menar korta skänklar- långa skänklar. Isf får du nog tänka om, för skänklarna har inget med kvaliten att göra utan längre skänklar ger en mer styrka i tyglarna och måste ridas med mer omdöme. Sedan storleken på det hackamoret du antagligen har i åtanke är väldigt reglerbart.

det billiga ja pratar om liger vel runt 150 (då ja köpte mitt) det har teddyfodrad del som ligger på mulen....

det andra har fltad nosrygg dvs lite starkare om jag inte tar fel och längre skänklar som du sa.... ligger vel runt 200-250:- inte sås tor skillnad...

Kan inte du posta ett kort på din häst, jag gillar den blandningen..

Jag har tre st hackamoore, ett köpt på h**ks o sen två köpta på ebay, så himla snygga!

Ett flätat eller rundsytt stycke över nosryggen blir mycket skarpare än ett platt eller fodrat. Jag har sett alla varianter från nästan kedja till ett brett (ca5 cm) platt läderstycke. Detta i kombination med längden på hävstången gör ett hackamore olika "Skarpt". Glöm inte att ett hackamore är världens lättaste redskap att knäcka nosryggen på hästarna med. Du är förhoppningsvis en rutinerad ryttare som fått omsorgsfull utbildning i hur detta bett ska användas!

gamila skrev:
Ett flätat eller rundsytt stycke över nosryggen blir mycket skarpare än ett platt eller fodrat. Jag har sett alla varianter från nästan kedja till ett brett (ca5 cm) platt läderstycke. Detta i kombination med längden på hävstången gör ett hackamore olika "Skarpt". Glöm inte att ett hackamore är världens lättaste redskap att knäcka nosryggen på hästarna med. Du är förhoppningsvis en rutinerad ryttare som fått omsorgsfull utbildning i hur detta bett ska användas!

givetvis...
jag har använt mig av hackemore i många år och vet vad det har för inverkan och att de kan knäcka nosryggen.!!! jag varavar med olika bett för att hästen inte ska bli stel i nacken. det är bevisat att hästar som bara rida på bett kan få stela nackar å det e det sista min behöver=/....

tack som undrar å bryr sig!

Kanon! Ville bara kolla!
Jag hade en lite knasig kille hemma ett tag och på honom visade det sig att ett mycket kort hackamore i kombination med ett bridongbett var det bästa kombinationen. Tänk! Jag tror det finns lika många varianter på betslingar som det finns hästfolk....

MaRomer skrev:
det är bevisat att hästar som bara rida på bett kan få stela nackar å det e det sista min behöver=/....

Bevisat? av vem.

mizz skrev:
Bevisat? av vem.

hmmm...det va nån forskare i usa.....som skrev nån bok...det har me bitless bride å göra...om du ha hört talas om det "bettet"????

han har oxå skrivit en bok om det....bittless bride alltså....

Jag red med långa skänklar på hackamore, men det var ung 100 år sedan på en häst som gick bäst på det. I min bettsamling har jag ett hackamore med inplastad cykelkedja. Provad några ggr genom åren, men det behövs en extremt välriden häst.
Exakt vad är det du vill veta. Tycker inte långa/korta skänklar är ngn skillnad, bara i styrka.

mizz skrev:
Jag red med långa skänklar på hackamore, men det var ung 100 år sedan på en häst som gick bäst på det. I min bettsamling har jag ett hackamore med inplastad cykelkedja. Provad några ggr genom åren, men det behövs en extremt välriden häst.
Exakt vad är det du vill veta. Tycker inte långa/korta skänklar är ngn skillnad, bara i styrka.

undran är igentligen bara om det kan passa min häst. bilder på honom finns längre upp i tråden...

joneya skrev:
Vad du snackar om låter i mina öron som ett "mekaniskt" hackamore. Det har en metallbygel över nosen som är klätt med flätat läder. Detta är bland det skarpaste du kan sätta på en häst och det är dessa som har kraft nog att bryta nosryggen.

Är det ett sådant här?
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2135.jpg

ja det är ett sånt jag funderar på men somsagt jag vet inte om det passar elle om det kan vara för starkt......

min pålle e extremt stark därav pelham å hackamoret..
rider bara på tränsbett i paddocken...pelham ute å hackamore ute...

han e bara stark inte dum!!!!

Jag har 2 st hackamore fårn hö*ks, men jag tycker inte så mkt om dom, köpte då ett hackamore som ör helt i läder, alltså ingen kedja under, det fanns i affören jag köpte det, flera olika varianter, bla hackamore som hade flättat läder på överdelen pga av att det var snyggt och visst kanske gör nåon skillnad, dom är iaf helt i läder dom jag kollat på. :D dom e så mkt snyggare ;)

Du kan lugnt köpa ett sådant. Passar det inte runt näsan på hästen byter du ut kindkedjan t.ex. mot en snokrem.

mizz skrev:
Du kan lugnt köpa ett sådant. Passar det inte runt näsan på hästen byter du ut kindkedjan t.ex. mot en snokrem.

okej då blir det nytt hackamore te pojken min i present=)=)

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka