Passar sadeln någolunda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emmaalove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 683
E

Emmaalove

Hej! Jag har gått och skaffat mig en 4-årig arabkille, som jag snart ska börja rida igång. Problemet är då detta med sadel! Jag har en lånesadel som jag hade till min förra ponny, och det vore ju himla smidigt om denna kunde passa även på min nya. :idea: Så därför la jag på honom sadeln idag bara för att se lite, men eftersom jag inte är så superhaj på detta så vänder jag mig till er!

Jag vet att det inte går att se bara på några bilder om sadeln ligger helt perfekt, men jag vill bara veta ifall den är helt offside eller om det möjligtvis skulle gå? I så fall ber jag någon mer erfaren kolla på den nästa vecka, annars beställer jag en bomlös imorgon! :)

dsc_0073_154288520.jpg

dsc_0075_154288658.jpg

dsc_0077_154288769.jpg

dsc_0079_154288882.jpg

dsc_0080_154289032.jpg

Här är en bild på pålles rygg utan sadel om det är till någon hjälp? :crazy:

dsc_0083_154289158.jpg

Tacksam för svar, då det börjar bli lite bråttom!

Sv: Passar sadeln någolunda?

Den ligger i bakvikt vilket troligen beror på en kombination av att den kanske är lite för smal + att den ligger för långt fram. Tycker den är för takformad för hästen och aningens för böjd. Personligen är det ingen sadel jag skulle rida i om den låg så på min häst.

Måste bara flika in att; tänk på att bomlöst inte är en universallösning som passar alla hästar, även bomlösa måste mer eller mindre passas in.

Håller med iNHALE. Är inget proffs, men den är alldeles för takformad för din häst.

Hoppas du hittar en sadel som passar din nya polle. :laugh:

Tack för svaren! Då blir det att leta vidare! :-)

Med tanke på hur rak ryggen är och vilken sadel du har så är den troligtvis för böjd och även för smal (ligger väldigt nära manken samt i bakvikt). Den är också alldeles för takformad. Om jag vore du skulle jag absolut inte använda den sadeln på hästen.

Jag håller med vad någon annan skrev, prova bomlöst. Freeform tror jag säkert kan funka, många med araber har FF till sina hästar. Den är rak, väldigt stabil och har ett djupt säte och är jätteskön att rida i. Se bara till att du investerar i en bra pad (jag föredrar Skito) så att tryckfördelningen blir så bra som möjligt.
Det finns ju såklart många fler bomlösa som kan funka för er, så du får helt enkelt prova dig fram.
I och med att det är en arab samt en unghäst så får du vara beredd på att hästen kommer bredda sig mycket och säkert bli för bred/rund över ryggen för de flesta bomsadlar som går att få tag i begagnat. Därav är det en fördel med bomlöst tills hästen är mer färdig och det är lönt att lägga pengar på en ny bomsadel som passar riktigt bra så slipper du byta sadel hela tiden...

Jag har faktiskt tänkt att skaffa en bomlös. En Star Trekk Dressyr har jag kikat lite på, men eftersom det är 8 veckors(?) leveranstid på den så hade det ju varit bra att ha en annan sålänge, annars blir det ingen ridning på hela sommaren. Men jag funderar på att skaffa en annan lite billigare sålänge, och sen sälja den när jag får hem Star Trekken. Vi får se hur det blir. ;)

Jag har faktiskt tänkt att skaffa en bomlös. En Star Trekk Dressyr har jag kikat lite på, men eftersom det är 8 veckors(?) leveranstid på den så hade det ju varit bra att ha en annan sålänge, annars blir det ingen ridning på hela sommaren. Men jag funderar på att skaffa en annan lite billigare sålänge, och sen sälja den när jag får hem Star Trekken. Vi får se hur det blir. ;)

Rid barbacka så länge :idea: Super för balansen och mysigt nu på sommaren. Jag är själv en sån som måste "inte ha tillgång till sadel" för att komma till skott och rida barbacka. Hade precis samma problem som du på en ponny jag hade förut, så då red jag barbacka tills sadeln kommit och det gjorde underverk för min ridning!

På min nuvarande häst hade jag dock hellre skaffat en sadel, men det är p.g.a. hans gigantiska manke som förmodligen hade gjort mig steril om man kunde bli det av yttre skador (jag är tjej) :rofl:

Problemet är att hästen inte är så mycket riden. Han är inriden förra sommaren, men inte riden sen dess. Känner mig lite smått osäker på en så obalanserad häst, när jag själv inte har mycket till balans ännu :crazy:

Jaha, nej då förstår jag att det känns osäkert att rida barbacka. Annars kan du ju prova på inhägnat område och linda in dig i bubbelplast (inte bokstavligt talat, säkerhetsväst och hjälm räcker nog ;)) och se hur det känns :) Fast hittar du en begagnad sadel så är det kanske ett bättre alternativ då, men var noga med att den faktiskt passar.

Nej, jag vill ju inte riskera något. Jag ska prata med de som betalar idag ;) och se hur vi ska göra, jag vill ju komma igång snart! :)

Jag tycker sadeln ser helt OK ut. Prova att rida med en vit vojlock. Om vojlocken blir ojämt smutsig så klämmer den någonstans men om den blir jämt nedsmutsad så är den OK. Kan du få in tre fingrar i framvalvet?

Onödigt att köpa ny sadel om man kan ha den gamla. Att rida barbacka är ännu sämre för en unghäst (som man ska sitta ned på så lite som möjligt).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Barret
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 563
Senast: __sofia__
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka