Passar sadeln?

Sv: Passar sadeln?

Till att börja med ligger den nästan 1 dm för långt fram vilket gör att den hamnar i bakvikt. Dessutom ser den ut att vara lite för takformad för hästen tycker jag.

Risken är att om du drar bak den dit den ska ligga tror jag den blir för lång.

Vad menas med att sadeln är takformad?

Ska sadla lite längre bak nästa gång och se om den blir bättre.

Vad tror du om bomvidden?

Att de yttre delarna av bossorna sticker hästen i ryggen, men det tycker jag inte att den ser ut att vara.

Här är en för takformad sadel.
32478991.jpg

SVårt att avgöra bomvidden då du sadlat så långt fram, coh som tidigare skrev tror jag också att sadeln blir för lång om du sadlar i korrekt sadelläge.

Bossorna ska inte bara ligga an hela vägen på längden utan även på bredden. En sadel som är för takformad ligger inte an tillräckligt på bredden pga att bossorna lutar för mycket.

Skulle nog vilja ha bak den någon cm till, men det är bättre. Tycker fortfarande den ligger lite i bakvikt och skulle nog vilja påstå att den ser ut att vara lite för smal. Du har inte möjlighet att prova en som är en storlek bredare åtminstone?

Bates sadlarna (Har själv en Bates Elevation på mitt stora halvblod) har väldigt långa anläggningsytor.
Den ser för lång ut för din häst. Så om den skulle få i ett bredare koppjärn skulle den nog se bättre ut. Men tyvärr för lång...

Jag skulle testat ett järn i storlek vid, tror att medium vid blir för smalt fortfarande.

Okej, upptäckte också att sadeln trycker väldigt mycket bak. Så kommer inte att behålla sadeln.

Är det någon som vet vilken sadel som kan tänkas passa? Svängd och vid med stora knästöd. Satt själv jättebra i Innovan.

Anledningen till att den nog trycker bak är för att den är för smal, mest troligt. Prova rött järn och återkom. Sedan så kan du enkelt känna om den är för lång, känn efter var hästens sista revben är. Där får inte sadeln ligga.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka