Passar sadeln??

Estivuz

Trådstartare
Hur tycker ni att denna sadeln ligger? Tycker det ser ut som den behöver höjas upp bak, den hamnar lite i bakvikt. Hur ser det ut annars? Dessutom åker alltid schabraket bakåt så som det gjort på bilden. Vad beror detta på?
IMAGE_069.jpg

IMAGE_070.jpg

IMAGE_071.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s133/estivuz/IMAGE_072
.jpg

Sv: Passar sadeln??

Jag tycker den ser väldigt låg ut vid manken. Med ryttare i sadeln kan framvalvet ge hästen skav.

:laugh:

Hopps...nu kom det fler bilder och den ser inte alls lika låg ut. :D

Senast ändrad:

Jag tycker den ser väldigt låg ut vid manken. Med ryttare i sadeln kan framvalvet ge hästen skav.

:laugh:

Hopps...nu kom det fler bilder och den ser inte alls lika låg ut. :D

Jo med schabraket på ser den ut att ligga på manken. Höjde stoppningen för inte så längesedan. Den trycker inte på manken när jag rider men det är inte jättemycket plats.
Så du tycker inte den ligger i bakvikt?

Vidare, lite rakare och mer cut bak för plats till manken. Men jag tror inte hästen direkt lider av den.. men nog inte den ultimata sadlen

På bilderna utan schabraket har du lagt sadeln väldigt långt fram. Därför ser den ut att komma i bakvikt. Men håller med Mahogney att det hela hade sett bättre ut om du hade e vidare, rakare sadel med cutback.

Okej, kommer inte en vidare sadel att hamna ännu mer på manken?
I dagsläget kan jag inte direkt köpa en ny sadel. Kan det funka om man stoppar upp sadeln? Använder någon slags kilpadd? Har en fårskinnspadd som jag rider med ibland, bör jag eller bör jag inte använda den?

jo om du bara har en vidare sadel.. men inte om sadlen har mer cut back. Fårskinn padd.. klipp den under till så att den höjer fram eller bak eller hur du nu vill ha den. Skulle personligen inte köpt någon annan padd iaf.

jo om du bara har en vidare sadel.. men inte om sadlen har mer cut back. Fårskinn padd.. klipp den under till så att den höjer fram eller bak eller hur du nu vill ha den. Skulle personligen inte köpt någon annan padd iaf.

Mja, lite tveksam till att jag vill klippa sönder min mattespad för 1200 eller vad den nu kostade. :crazy:

Har du några tips på märken?
Detta är en stübben edelweiss NT deluxe. Bomvidd 32 om jag inte är helt ute och cyklar.
Jag trivs otroligt bra med sadeln i övrigt.

Ja men du ser väl att bossorna släpper tidigt där bak trots att sadeln är försmal. Då är sadeln def. för svängd. Kommer dessutom ryggen upp vid arbete.

På den ryggen hade jag testar Prestige med GGpanel. Typ Meredith eller liknande, inte de billigaste modellerna.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II