Passar sadeln??

Sv: Passar sadeln??

Ja men du ser väl att bossorna släpper tidigt där bak trots att sadeln är försmal. Då är sadeln def. för svängd. Kommer dessutom ryggen upp vid arbete.

På den ryggen hade jag testar Prestige med GGpanel. Typ Meredith eller liknande, inte de billigaste modellerna.

Så en bomvidd vidare alltså?
När jag köpte hästen gick han med 31 i bomvidd tror jag (också stübben) men sadelmakaren sade att han behövde 32. Kan det alltså vara så att han breddat sig ännu mer? Borde jag byta sadelmakare eller använda mig av samma?
Jag har ridit i prestige en gång, golden star. En av de obekvämaste sadlarna jag ridit i! :o:D
Ska försöka slänga upp en bild på när jag rider i sadeln, för jag undrar om jag inte behöver längre/mer framskurna kåpor också. Jag är 173 lång och har långa ben.

Hästar växer ju (muskulärt) om de har rätt förutsättningar så kanske.

Precis som Bison sa är de dyrare modellerna ganska annorlunda.

Den låg ordentligt i bakvikt... Funkar nog inte att bara byta till en vidare, kan tänka mig att den blir för svängd när du provar den i rätt bomvidd. Jag hade provat Amerigo på den ryggen.

Den låg ordentligt i bakvikt... Funkar nog inte att bara byta till en vidare, kan tänka mig att den blir för svängd när du provar den i rätt bomvidd. Jag hade provat Amerigo på den ryggen.

Ska ringa sadelmakaren i nästa vecka.

Förresten, hur påverkas hästen av en sadel som ligger i bakvikt? Alltså muskulärt, osv?

Det tycker inte jag som haft både GS och Paris, så gillar man inte den ena skulle jag inte rekommendera den andra.

Kortfattat: Blir det ett för stort tryck kan musklerna förtvina, till följd av det kan sedan hästen börja arbeta fel vilket leder till ännu fler skador. Sedan finns det mkt mer som kan hända, beroende på varför sadeln inte passar och hur den beter sig under ridning.
Bara för att sadeln ligger i bakvikt behöver det inte betyda att det blir mest tryck längst bak på ryggen (då är den oftast för rak och typ 5 bomvidder för smal för att det ska vara så illa) utan oftast är det framme vid manken som det blir ett alldeles för högt tryck, och då blir hästen "urgröpt" vid manken pga att hästen helt enkelt inte kan bygga muskler där med en för smal sadel.

Kortfattat: Blir det ett för stort tryck kan musklerna förtvina, till följd av det kan sedan hästen börja arbeta fel vilket leder till ännu fler skador. Sedan finns det mkt mer som kan hända, beroende på varför sadeln inte passar och hur den beter sig under ridning.
Bara för att sadeln ligger i bakvikt behöver det inte betyda att det blir mest tryck längst bak på ryggen (då är den oftast för rak och typ 5 bomvidder för smal för att det ska vara så illa) utan oftast är det framme vid manken som det blir ett alldeles för högt tryck, och då blir hästen "urgröpt" vid manken pga att hästen helt enkelt inte kan bygga muskler där med en för smal sadel.

Låter ju som det stämmer in ganska bra på min häst. Ryggen är det ställe där han har svårast att sätta muskler. Jag tycker det är svårt att få honom att muskla sig precis bakom sadeln.
Jag ska ta en bild på dressyrsdaeln med, den är av samma märke och samma vid (tror jag, men den känns vidare) och har mycket mer plats för manken. Jag tycker det känns som att den ligger bra. Men man vet ju aldrig, lätt att bli lite hemmablind också.

GS finns i både slätt och präglat läder. Jag vet att många tycker den är hal men jag tror jag hade kalvskinn i mitt säte, den var iaf inte alls hal.

Även om det är skillnad på material i de två satt jag relativt lika i dem, skillnaden på själva modellen tycker jag är marginell.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form