Passform på säkerhetsväst.

SelfPossessed

Trådstartare
Är det någon som har koll på vad som är viktigast när man väljer storlek på säkerhetsväst, att den är lagom på längden eller bredden?

Enligt måttabellen på västen (Hansbo) är jag barn-small i midjan, barn-large runt bröstkorgen och senior-large på längden!:crazy:

Vad ska jag köpa????
Finns det annat märke som passar min kroppstyp bättre?

Sv: Passform på säkerhetsväst.

Västen ska nå nedanför de nedersta revbenen vid bröstkorgen och vara så lång som möjligt i ryggen utan att den är i vägen för dig när du rider. Så att provsitta i sadel är ingen dum idé.

Jag har supersmal midja och väldigt lång rygg, den enda jag hittade som passade var en RaceSafe. De går att beställa i 3 olika längder i ryggen (har jag för mig iaf.)

Gå till en ridsportsbutik och be dem hjälpa dig att prova ut en väst som passar dig. De brukar vara hjälpsamma ;)

Var på Granngården och de hade bara Hansbo.
Ska försöka hinna ta mig in till stora staden i helgen, tyvärr tycker jag endel som jobbar i ridsportbutiker inte alltid är så himla kunniga som de kanske borde vara!;)

Jag har en racesafe jag med och har bara gott att säga om den västen. Tror att den passar många kroppstyper också, vet många som har den fast att de inte alls har samma shape som jag. Värt att prova i alla fall :)

Västen ska sluta precis under sista revbenet, täcka svanskotan men det får absolut inte ta i sadeln när du rider för då kan den slå dig i nacken. den får heller inte vara för stor över axlarna så den står upp där.
För mig var det oxå racesafe som gällde, superskön väst!! Finns på bla hööks.

Kollade upp Racesafes storlekar och vad jag kan se finns den bara i "barn XL" som "long".
Skulle behöva en vuxen Small "long" ser det ut som om man går på tabellerna, men någon sådan verkar inte finnas?
Ska absolut prova en RS i alla fall eftersom många verkar tycka den sitter bra.

Hittade även en väst som heter Airowear Outlyne Dam Slim.
Någon lång och smal person som testat en sådan?

Västen ska sluta precis under sista revbenet, täcka svanskotan men det får absolut inte ta i sadeln när du rider för då kan den slå dig i nacken. den får heller inte vara för stor över axlarna så den står upp där.
För mig var det oxå racesafe som gällde, superskön väst!! Finns på bla hööks.

Jag har någorlunda koll på hur västen bör sitta, mitt problemet är "bara" att hitta en som passar på mig!:)
Men vad ska man prioriterar i första hand om den "perfekta" västen inte finns?
Jag kanske får leva med en väst som är för bred och känns lite otymplig bara den räcker till på längden?

Ska som sagt prova Racesafe, tack för tipset!:)

:eek: Då kanske jag bara haft tur när jag provat ut både väst och hjälm, har alltid fått bra hjälp som givit bra resultat med inköpen. Men det är väl olika på olika ställen i landet ;) Vart bor du förresten? Har en bra butik att rekomendra om du bor runt östergötland.. :)

Vet inte exakt om det är den modellen som provades ut till mig. Men jag kunde inte ha den vanliga modellerna på Airowear Outlyne för jag var för lång, jag är dock åt det rundare hållet med större byst. Min Hööks butik skulle beställa hem en längre modell så att jag får prova den. Verkar bli en sådan modell, inte hittat en sköldpaddsväst som funkar med min kroppstyp.

Om man inte hittar en som sitter ultimat skulle jag försöka hitta en som inte åker upp över axlarna när man sitter i sadeln, mycket irriterande och det förstör smidigheten ganska rejält.

Ja, kanske har jag haft otur!
Bor i strax söder om Stockholm så östergötland är lite för långt bort, men tack ändå!:)

Var det en Airoway som fanns i längre modell och verkar den i så fall bekväm annars?

Provade att rida i en Hansbo medium idag.
Upplevde inte att den åkte upp, var snarare lite för kort och så fick jag dra ihop den så mycket i midjan att panelerna hamnade omlott vilket kändes rätt knöligt.:(

Det var en Airowear som skulle finnas i längre modell. Jag upplevde den väldigt bekväm, men det är också den första västen som jag provat som faktiskt suttigt bra på mig.

Är det någon som har koll på vad som är viktigast när man väljer storlek på säkerhetsväst, att den är lagom på längden eller bredden?

Enligt måttabellen på västen (Hansbo) är jag barn-small i midjan, barn-large runt bröstkorgen och senior-large på längden!:crazy:

Vad ska jag köpa????
Finns det annat märke som passar min kroppstyp bättre?

Jag har också en Racesafe, en RS2000, MEN jag har barnstorlek XL :)

Jag kollade storlekstabellen på H*nsbo, och jag är nog vanskapt :angel:

Som en jämförelse med dig så skulle jag enligt dem ha:
Bröst - Vuxen small
Midja - Barn XL
Längd - Barn small (har ganska kort rygg)

Tror knappast att jag skulle hitta en väst som passade där :devil:

Storlekstabell för Racesafe hittar du här :)

Klicka på lilla tabellbilden så kommer den upp.

Tack!
Där finns ju både vuxen medium och vuxen large i "long", hittade inte dessa när jag kollade RS storlekar tidigare.
Synd att det inte verkar finnas small-long, men en medium-long skulle nog också kunna funka!:)

jag jobbade i ridsportbutik för ett par år sen, och det enda märket jag tyckte funkade på olika kroppstyper var Airowears olika modeller. finns i många olika storlekar, smal, bred, lång, x-long, kort etc. den var alltid så himla lätt att passa ut, till skillnad från andra märken!

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: Takire
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 519
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka