Passform ridhjälm

Jag har haft jättesvårt att hitta en välsittande hjälm tidigare pga väldigt ovalt huvud. De flesta trycker i pannan och ger mig huvudvärk, samtidigt som jag kan få in en knytnäve på vardera sidan av huvudet.
Då har jag också fått gå upp i storlek för att ö h t få på mig dem.
Nu har jag en OneK med MIPS med liner för ovalt huvud. I storlek 51-52 cm!
Tidigare har jag haft runt 56-57-58 för att ens få på dem. Aldrig mer en obekväm hjälm, säger jag!
Även om min var lite väl dyr. Men det är det värt! Så skönt att slippa ha ont, att hjälmen rör sig på huvudet eller att den bara är allmänt obekväm. Min är jätteskön! :love:
Jag är på ditt lag!
Har extrem "travbaneskalle" och dessutom stort huvud, inte kul...
Provade en BoT Pardus som skulle vara designad just för oss med oval huvudform.
Tja, var tvungen att prova en 61 för att den skulle sitta någorlunda skönt, men då såg det ut som om att jag hade fem cm hjälm som stack ut runt om hela huvudet... O_o Den var GIGANTISK!!!
 
Jeg har også veldig ovalt hode. Jeg har hatt Charles Owen V8 til nå, men den har de sluttet å produsere. Planen er å teste ut litt forskjellige hjelmer for en Ayr8 har jeg ikke råd til.
Jeg har prøvd OneK med oval liner, fikk hjelp, og den tippet fra side til side, så jeg skjønner ikke at den kan passe folk med ovalt hode.
Har fått høre at IRH har en hjelm type som passer veldig bra for folk som må ha oval og dyp hjelm, men siden jeg ikke kan finne en forhandler i Europa så har jeg lagt den bort.

Lykke til med å finne hjelm, jeg håper det går bedre for deg enn meg.
 
Jeg har også veldig ovalt hode. Jeg har hatt Charles Owen V8 til nå, men den har de sluttet å produsere. Planen er å teste ut litt forskjellige hjelmer for en Ayr8 har jeg ikke råd til.
Jeg har prøvd OneK med oval liner, fikk hjelp, og den tippet fra side til side, så jeg skjønner ikke at den kan passe folk med ovalt hode.
Har fått høre at IRH har en hjelm type som passer veldig bra for folk som må ha oval og dyp hjelm, men siden jeg ikke kan finne en forhandler i Europa så har jeg lagt den bort.

Lykke til med å finne hjelm, jeg håper det går bedre for deg enn meg.
Huvudformen varierar ju såklart även inom gruppen med ”ovalt huvud”. Därför man måste prova sig fram😊
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, finns det ett sådant (i form av en godkänd ridhjälm, med nuvarande övergångsbestämmelser och hela fadderullan..) ? Jag kom just hem...
2
Svar
26
· Visningar
3 176
Senast: troxel
·
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 263
Senast: lady_vip
·
Utrustning Hej! Jag har precis köpt en ny ridhjälm, en Charles Owen Classic (tror jag det är) i storlek 55. I min gamla hjälm hade jag storlek...
Svar
9
· Visningar
3 463
Senast: Inka-90
·
Utrustning Jag köpte en JW-hjälm idag i storlek 57. Har 56 i min gamla Euro-lite. Min första fråga är om JW-hjälmarna är lite mindre i storlek än...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: CallMeAce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp