Bukefalos 28 år!

Passträning

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Jag behöver lite råd & tips.. angående unga femgångshästar, och när man kan börja träna dessa i pass.
  • Hur väl grundridna och utbildade bör de vara?
  • Hur lägger man bäst upp passträning?
Min häst är 5 år gammal. Egentligen så hade jag bestämt mig för att inte röra & blunda åt passen, åtminstone i två år framöver. Men nu börjar jag bli nyfiken!
 
Hejsan! Jag behöver lite råd & tips.. angående unga femgångshästar, och när man kan börja träna dessa i pass.
  • Hur väl grundridna och utbildade bör de vara?
  • Hur lägger man bäst upp passträning?
Min häst är 5 år gammal. Egentligen så hade jag bestämt mig för att inte röra & blunda åt passen, åtminstone i två år framöver. Men nu börjar jag bli nyfiken!

Lite av mina tankar då!

Skulle säga att det beror mycket på typ av häst. Mina har i många fall börjat visa pass tidigt av sig själv. Då de tex ramlat i pass fr. galopp så har jag mest låtit dem hållas, springa på och "känna" på passen utan stress.

Har man en häst som man aktivt behöver TA FRAM passen i och som inte väljer det helt naturligt. Då skulle jag vilja att tölten var hyfsat stabil. Att galoppen känns trygg och säker och hästen är mentalt redo för det. (ex grejar att öka galoppen ordentligt utan att bli rädd/obalanserad), även bra om hästen tänker framåt. Min första passhäst började vi med som 7-åring, han var lite av denna typen.

Mina två jag haft på senare år har valt det från början så där är det ju mest att fortsätta stärka (successivt öka sträckorna, inte pressa över deras förmåga).

Min nya 4-åring blir ibland väldigt taggad och kan styva mot grisepass, då låter jag henne ibland "suga tag" och öka lite om hon själv vill det. Ingen press och inga aktiva försök att lägga men vill ändå att hon ska känna sig bekväm i pass om det råkar bli det.
 
Om man aktivt lägger hästen i pass, sker det alltid från galopp?

@yew98fq När du låter hästen söka passen själv, vilken gångart har den då innan den blir passig?
Följd fråga på detta är det nackdel att söka passen från ökade tölten som råkar bli passtaktig?

Vet inte ens om min är 5-gångare men händer ibland att han går mot passtakt när vi börjar öka tölten från medeltempo. I mitt tycke känns han nära ren 2-takt, men jag har aldrig ridit flygande pass. Har funderat på att be om lite mer "pass" vid ett sånt tillfälle om underlaget är passande..
 
Om man aktivt lägger hästen i pass, sker det alltid från galopp?

@yew98fq När du låter hästen söka passen själv, vilken gångart har den då innan den blir passig?
Följd fråga på detta är det nackdel att söka passen från ökade tölten som råkar bli passtaktig?

Vet inte ens om min är 5-gångare men händer ibland att han går mot passtakt när vi börjar öka tölten från medeltempo. I mitt tycke känns han nära ren 2-takt, men jag har aldrig ridit flygande pass. Har funderat på att be om lite mer "pass" vid ett sånt tillfälle om underlaget är passande..

Håller med om att man i princip bör utgå ifrån galopp, i alla fall om man har en häst med stark ökad tölt och inte vill sabba den. Vissa hästar kan ju gå i långsam men ändå ren pass, andra behöver tempot och behöver de tempot är det bra att accelerera från galopp. Däremot så har ju jag även passlöpshästar och då är ju målet att de ska kunna gå från stillastående direkt till pass.

Jag är oavsett vilken häst jag rider väldigt tydlig med mina hjälper för att visa hästen om det är pass eller tölt jag vill ha. Med det sagt så ja, ibland låter jag hästen (när de är unga och väldigt passstarka) springa på i passen. Ser det lite som traven faktiskt, vi låter hästen ta trav från tölt, men BARA när vi låter dem göra det.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 334
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 260
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp