Patella hakning

Qwuanto

Trådstartare
Hej! Känner mig rådvill och skulle behöva lite tips..! Köpte en 6 årig c-ponny i höstas till min dotter. Vi var och provred honom vid två tillfällen och var även med vid besiktningen (säljarens veterinär). Han gick igenom besiktn. u.a. och var väldigt trevlig vid bägge provridningarna! Han har väldigt stora gångarter och min enda fundering var att han var omusklad bak.. Svaret på detta var att han blivit mkt sparsamt riden den sista tiden pga tidsbrist. Säljaren berättade aldrig att ponnyn hade patellahakning, men sa att han hade en benägenhet att bli låg i trakterna, vilket man skulle tänka på vid skoning. Vi köpte vår ponny och åkte hem, där vi märkte att han hakade:confused: ringde säljaren och frågade, fick som svar att han inte hade haft problem med detta och att det säkert berodde på att han varit oskodd bak en period och att han blivit oregelbundet riden. Vi har nu under hösten skott honom efter konstens alla regler, rider regelbundet och med varierad träning (klättrar, rider över bommar, dressyr, hoppning, galopp bana m.m), vi ger honom tiamin, har haft hemma kiropraktor samt massör regelbundet, stretchar varje dag.. you name it! Fick idag reda på av en tjej som tydligen hade hyrt ponnyn förra vintern och våren att han hakade även då och att säljaren visste om det:( Min fråga nu är "ska jag lämna tillbaka honom pga dolda fel/ undanhållen information"? Det är en fantastiskt duktig ponny med en bra hoppteknik, trevliga gångarter och ett fantastiskt psyke.. vi har redan hunnit fästa oss vid honom.. Samtidigt är jag rädd att han skall få förslitningar i vänstra frambenet (jobbar lite diagonalt, då han inte riktigt trampar under höger bakben) eller att han skall få inflammation i knäleden.. Syftet med köpet var att han skulle bli dotterns nya tävlingsponny och att vi skulle ha honom i många år framåt.. Vad skulle NI gjort???!! Tar tacksamt emot funderingar från er andra!
 
Sv: Patella hakning

Det beror förstås på vad exakt som står i ert avtal, men jag tycker att det låter som som att ni har god grund för att häva köpet.
 
Sv: Patella hakning

Jag hade först tagit hästen till en erkänd väldigt erfaren veterinär och gjort en vanlig besiktning.

Där ni talar om vad ni har tänkt använda hästen till och sen diskutera eventuella risker med patellaupphakningen. Hur allvarlig är den?

Sen när jag har en objektiv bedöming från veterinären och vad denne tror om eventuella framtida problem, funderat över vad jag ska göra med hästen.
 
Sv: Patella hakning

Patella går att operera med goda resultat! Går det inte att få säljaren att stå för kostnaden så slipper han att få tillbaka hästen och ni får behålla en frisk häst.
 
Sv: Patella hakning

Det går säkert att häva köp, frågan är om man verklkigen behöver göra det.
gå till veterinär och kolla vad den säger om risk för förslitning, osv.
Har en elev med en häst som funkat jätte bra i många år.
Den har ordentliga hakningar, speciellt vid kallt väder.
av ngn anledning så kan det hjälpa med högdos B-vitamin, vet ej varför.
 
Sv: Patella hakning

Tack för alla era inlägg! Känns alltid skönt att höra andras åsikter! Har funderat över att ta honom till en klinik med bra veterinär för att höra mer om riskerna.. Han är som sagt en duktig ponny, som jag tror att vi kan få mycket glädje av (bara han håller sig frisk!).. En annan fundering jag har är dock hur det blir om några år när vi kommer att sälja honom? Är det inte svårt att sälja en häst med patella hakning? Jag vill inte vara oseriös och undanhålla sådan information. Har även hört att man inte så gärna opererar hästar för patella längre, är det någon som vet varför?
 
Sv: Patella hakning

Ponnyn kan ju användas för det ni vill ha honom till. För att häva köpet måste felet vara väsentligt, i princip obrukbar häst.

Men du kan begära prisnedsättning. Om ponnyn verkligen hade problemet innan och säljaren underlät att berätta detta så skulle jag begära prisnedsättning. Du bör låta tjejen som hyrde ponnyn skriva och underteckna sin information.

Då kan du ju också senare sälja ponnyn till reducerat pris.
 
Sv: Patella hakning

min foderhäst har detta. Det är vitkigt att inte överanstränga knäet, men det är också viktigt att hästen inte musklar av sig, för ju mer muskler desstu mindre märks problemet! Man får lära känna sin hästs begränsningar och jobba runt dem tills hästen är stark nog för att kunna utföra uppgiften. Min foderhäst har varit lite svullen i knäet när jag har bett henne om nåt som varit för tufft för henne, som att pulsa i djup snö tex. Därför gör jag det väldigt begränsat. Hästen behöver inte alls ha mindre användningsområde pga detta, men som limona säger så borde ni få en del av pengarna tillbaka, säg runt 20% kanske vore rimligt.
 
Sv: Patella hakning

Jag har haft ett halvblod som hade patellahakning, hon kunde få det om man red på djupt underlag, dvs djup sand/snö. Hon tävlas fortfarande i hoppning och har även tävlat FT när hon var yngre. Så länge man håller dem välmusklade så brukar det inte bli några problem, det här stoet har gått 140 hoppning med den ryttaren som jag sålde henne till. Tävlades nästan varje helg.
Det gäller att skilja på patella upphakning och på patellaluxation.

patella luxation beror på att rullkammen i knäet är avplanat på utsidan så att patellan kan glida av.

Patella hakning innebär att knäet låser sig i sträckt läge, detta brukar även kallas för unghästpatellahakning, vanligt på hästar som har mkt dåligt med muskler.

Vilken sort har er ponny?
 
Sv: Patella hakning

Tack ännu en gång för alla svar! Jag antar att den sort som vår ponny har är patella hakning.. Han är dåligt musklad bak, framförallt på det ben han hakar. Vi försöker sakta bygga upp muskulaturen, men det tar tid.. "Rom byggdes inte på en dag.." Ibland kan det gå en vecka eller två mellan hakningarna, men sedan kan han haka flera dagar i rad.. har inte hittat något speciellt mönster, om träning, kyla eller något annat har någon betydelse. Då det gäller att få pengar tillbaka, har jag inte hjärta att kräva det.. Vi köpte ponnyn väldigt billigt med tanke på hans kapacitet (borde nog funderat lite mer på varför han såldes så billigt när jag köpte honom, men blev förälskad och glad över att för en gång skull köpa en häst till ett bra pris.. ibland bedrar snålheten visheten..!)
 
Sv: Patella hakning

Lösdrift har jag hört ska vara bra för hästar med hakning. Då står de aldrig stilla på samma sätt som en uppstallad häst gör en hel natt.

Se till att ge E vitamin, ordentligt med protein och selen så det finns en grund att bygga muskler på och sen träna upp bakmuskulaturen.
 
Sv: Patella hakning

Welsh kan nog ha en poäng där!

Mitt shettissto på tre har patella upphakning på båda bakbenen.
Hon var förfärligt omusklad när hon kom till oss, men nu har hon blivit mer musklad = patellan visar sig mer sällan. Men hon är oftast stelast på morgonen efter att ha stått på box under natten. (Måste ha våra inne under nätterna p.g.a. andra anledningar).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 154
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har...
Svar
18
· Visningar
3 742
Senast: nejlica
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 700
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp