Patella igen

Hejsan,
Min Patella-uppakande pålla fick rådet (av veterinär på Ultuna) att gå ute i hage så mycket det bara gick (hon fick gå ute dygnet om året runt) och att ha en så stor box som möjligt om/när hon stog inne, och att bygga upp musklerna ordentligt/ridas varje dag.

Jag "strösslade" runt höet i hela boxen, allt för att hon skulle röra sig så mycket som möjligt, de gånger hon måste vara inne. Upphakningarna blev även bättre när jag fick en extra stor box.

Hon fick diagnosen "mycket kraftig Patella upphakning i båda bak", med rekomenderad operation.

Men efter att ha fått gå ute året-om, dygnet-runt i några år så gick det bra att ha henne inne i box hela natten igen. Innan "utomhus-kuren" så klarade hon MAX 3 timmar i box utan att haka.

Så det blev inte någon operation eftersom det ordnade sig ändå. :)

Hoppas att det ska bli bra för din häst oxå.

Bye bye.
 
Min shttis har patellaupphakning i vänster bak. När han är i tävlingskondis syns det inte. efter sommarbete har han det, men värmer man upp lite så försvinner det.
Våren veterinär avrådde mej att operera min shettis då dom kan få sämre balans då, och det kan bli så att hästen inte får hoppa, och det skulle ta död på min shettis då man kan lägga upp några hinder mellan 30- 80 cm och han springer runt volten och hoppar hoppar och hoppar.han älskar att hoppa. så dt blir att ha lite mer hårdträning på han än att lägga ut ca 8.000 som det hade kostat att operera
 
köpte en t-märkt häst med patella upphakningar för ett år sen.
starta han i barock och nu går han helt rent.
veterinären rådde oss att bygga muskler för att stabilisera.
vi gjorde mycket öppnor o slutor varje dag.detta stärker benen jätte bra.
patellan var borta efter en månad helt. :)
 
Mitt sto fick patellaupphakningar båda bak som 3-åring efter att ha stått på boxvila p.g.a en skada.
Hon fick nåt B-vitaminpreparat av en homeopat och jag red mycket klättring och bakbensstärkande jobb. Efter ett par månader hade hon musklat sig tillräckligt och det syntes inget längre. Jag har inte märkt nåt sen dess (hon är snart 6 år nu).
 
Sv: Patella igen

Jag fick höra talas om patella genom en kompis i stallet och blev nyfiken på vad det var för något. Min ponny är betydligt äldre än dom ni beskriver i det här inlägget . För ett par månader sedan började han "snubbla", "låsa sig" i bakbenen. Det känns nästan som om han sätter sig på baken en sekund innan han går vidare. Kan det är vara patella?:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp