Bukefalos 28 år!

Patellaluxation på renrasig katt

Lollipop11

Trådstartare
Hej!
VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu diagnoserad med patellaluxation på båda bakbenen. Han kommer behöva gå igenom operation på båda benenen.
Har någon annan opererat nyligen sin katt för samma? Några tips angående eftervård och diverse även priset, vi har ett ungefärligt pris än så länge men inte mer. Vi har försäkring på han och han är 10månader gammal.

Men även har någon bett om prisavdrag eller sådant från uppfödare pga av defekt/sjuk katt eller liknande?
Tacksam för alla svar och råd!
 
Tyvärr brukar dolda fel-försäkring inte täcka höftledsdefekter eller patellaluxation, annars hade det varit en enkel väg att gå (att försäkringen inte täcker det som dolt fel säger inget om hur det skulle bedömas juridiskt dock). Jag som uppfödare hade dock gett någon form av ersättning oavsett, om det varit från mina ungar.

Är föräldrarna undersökta? Maine coon har ju hälsoprogram mot HD, så man kan tycka att det vore rimligt att de är ordentligt genomkända också. Min veterinär känner på knäleder vid all besiktning även om det inte finns något separat intyg. Tyvärr hjälper det ju inte så mycket att en unge är noggrant besiktigad när man köper den.
 
Har ingen personlig erfarenhet, men jag som uppfödare skulle absolut göra avdrag om en kattunge jag sålt utvecklade sådana problem.

Kolla höfterna innan operation också. MC är en stor ras och råkar de på att ha dåliga höfter kanske prognosen förändras.
 
Tyvärr brukar dolda fel-försäkring inte täcka höftledsdefekter eller patellaluxation, annars hade det varit en enkel väg att gå (att försäkringen inte täcker det som dolt fel säger inget om hur det skulle bedömas juridiskt dock). Jag som uppfödare hade dock gett någon form av ersättning oavsett, om det varit från mina ungar.

Är föräldrarna undersökta? Maine coon har ju hälsoprogram mot HD, så man kan tycka att det vore rimligt att de är ordentligt genomkända också. Min veterinär känner på knäleder vid all besiktning även om det inte finns något separat intyg. Tyvärr hjälper det ju inte så mycket att en unge är noggrant besiktigad när man köper den.
Har hört detsamma om dolda fel. Jag har nämnt till uppfödaren men hon har inte erbjudit något, så försöker komma på något bra att att säga det. Hon säger att dom är kollade för allt och har inga sjukdomar 5 generationer bak.
Han hade som tur ingen anmärkning på patellan eller höfterna på besiktningen
 
Har ingen personlig erfarenhet, men jag som uppfödare skulle absolut göra avdrag om en kattunge jag sålt utvecklade sådana problem.

Kolla höfterna innan operation också. MC är en stor ras och råkar de på att ha dåliga höfter kanske prognosen förändras.
Då ska jag försöka prata mer med henne.. Dom kollade även hans höfter och dom sa att dom var lite dåliga om jag fattade rätt men inte så det borde vara ett problem för honom. Men det kom dock inte fram om det skulle kunna vara ett framtida problem
 
Försäkringsbolagen tycker nog inte att patella luxation är ett dolt fel men juridiskt skulle jag tro att det är ett typexempel på ett dolt fel. Det är ju oftast inget som märks på kattungar men felet förelåg ju före leverans så uppfödaren kan mycket väl vara skyldig att ersätta.
 
Försäkringsbolagen tycker nog inte att patella luxation är ett dolt fel men juridiskt skulle jag tro att det är ett typexempel på ett dolt fel. Det är ju oftast inget som märks på kattungar men felet förelåg ju före leverans så uppfödaren kan mycket väl vara skyldig att ersätta.
Okej, spännande. Hur hade man kunnat gå vidare där för att få mer information?
 
Agria ersätter inte det som dolt fel enligt sina villkor:

IMG_2970.jpeg
 
Vilket bara innebär att uppfödaren inte får ersättning för att ersätta. Enligt konsumentköplagen kan uppfödaren dock vara skyldig att ersätta. Dolda fel-försäkring för oss uppfödare är antagligen den mest onödiga försäkring vi betalar för.
Har pratat med konsumentvägledningen och dom tyckte de var helt säkert ett ursprungsfel, pratade även lite med sverak om lite andra saker men även han sa att de var ett ursprungligt fel.
Så det går under konsumentlagen, tack så mycket för tipset!

Fick även kontakt med veterinärerna då vi fick information att hans höfter inte såg bra ut men inte så mycket mer. Hans höfter är måttligt till dåliga och är till stor del HD...men inget som dom diagnoserar nu..
Har inte sagt något ännu till uppfödaren ang konsumentköplagen, försöker knåda ihop ett meddelande nu..
 
Hej!
VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu diagnoserad med patellaluxation på båda bakbenen. Han kommer behöva gå igenom operation på båda benenen.
Har någon annan opererat nyligen sin katt för samma? Några tips angående eftervård och diverse även priset, vi har ett ungefärligt pris än så länge men inte mer. Vi har försäkring på han och han är 10månader gammal.

Men även har någon bett om prisavdrag eller sådant från uppfödare pga av defekt/sjuk katt eller liknande?
Tacksam för alla svar och råd!
Du har fått svar från de andra gällande ersättning.
Jag hade dock sannolikt inte valt att operera katten överhuvudtaget utan tagit bort den. Dubbelsidig HD och patellaluxation på en ung katt som redan haltar är för mycket tycker jag. Maine Coon är dessutom en stor och tung ras. Jag hade inte räknat med att katten blir gammal.
 
Du har fått svar från de andra gällande ersättning.
Jag hade dock sannolikt inte valt att operera katten överhuvudtaget utan tagit bort den. Dubbelsidig HD och patellaluxation på en ung katt som redan haltar är för mycket tycker jag. Maine Coon är dessutom en stor och tung ras. Jag hade inte räknat med att katten blir gammal.

Fy så tråkigt om det är så prognosen ser ut, men jag har sett i bekantskapskretsen att de stora raserna verkar klart mer påverkade.

I min ras har man precis hittat de första fallen av HD (än så länge bara i en linje, men det är ju inte undersökt hos många alls) och det var av en slump hos katter som är symptomfria. Den äldsta är 12 år i dagsläget. Rasen är lätt (min vuxna hane väger strax under 4 kg) och väldigt atletisk, men vi kanske kan förvänta oss att det kan bli värre om det finns individer med värre grad av HD?
 
Jag hade nog gett ngn ersättning som uppfödare, men jag tror inte den är skyldig att göra det iom att den var fri på besiktningen.
HD kan ju inte hellre klandras uppfödaren, det är ju ett problem hos MC som man kanske får ha i beräkningen när man köper en sån katt. Personligen hade jag bara köpt där föräldradjuren är röntgade, men kan ju få dåliga höfter ändå tyvärr.
 
Fy så tråkigt om det är så prognosen ser ut, men jag har sett i bekantskapskretsen att de stora raserna verkar klart mer påverkade.

I min ras har man precis hittat de första fallen av HD (än så länge bara i en linje, men det är ju inte undersökt hos många alls) och det var av en slump hos katter som är symptomfria. Den äldsta är 12 år i dagsläget. Rasen är lätt (min vuxna hane väger strax under 4 kg) och väldigt atletisk, men vi kanske kan förvänta oss att det kan bli värre om det finns individer med värre grad av HD?

De flesta britter med HD klarar sig ju rätt bra de med.
 
Är höfterna röntgade?
Jag hade börjat där för att veta hur dåliga de är innan jag tog ett beslut.
Allt är röntgat, från mitten av ryggen och neråt. Knän och höfterna mest. Patellaluxation är dålig på båda benen, ena benet värre än de andra. HD är måttlig till dålig, 5år innan operation på de om de behövs gissade hon på men kunde även vara tidigare beror på hur han växer helt enkelt men även längre, så det är egentligen väldigt oklart från deras sida. Men hon skulle rådfråga med kirurgen och återkoppla. Hans knä behöver omedelbar operation medans höfterna klarar sig än sålänge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 898
Senast: Gumman123
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 319
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 372
Senast: Chilodeur
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 622
Senast: Tispe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp