"patented v-front closure"

the_connemara

Trådstartare
Som Hööks nu kopierat fast med ett reglerbart spänne oxå. Var går egentligen gränsen för otillåtna kopior?

(jag är inte alls emot Hööks variant, jag är bara nyfiken!)

Samma med Pessoa Magic System med låsning, var inte det oxå något patenterat? Men det finns ju på iaf Bomber betten oxå nu.

Sv: "patented v-front closure"

Detta med Patent är jättesvårt och jättedyrt..

Det finns ju olika varianter på patent och mönsterrskydd och allt vad det nu heter.
Ett patent kan vara begränsat och bara gälla i vissa delar av världen, det kan gälla bara en del av produkten osv.

Antagligen har inte HW ett patent som är utan kryphål för då hade nog inte Hööks kopierat det så hårt :)
För det skulle ju kunna bli en himla dyr historia.

Jo, det är klart, patent ät väldigt komplex har jag fattat. Men sådan uppenbara (ännu mer i Pesso vs Bomber kan jag iofs tycka) kopior, varför då skryta med "patenterad lösning" kan jag tycka :angel:

Eller har v-fronten hos HW funnits såpass länge att patentmojset gått ut kanske?

Jag kan tycka det är lite trams ta patent på allt möjligt som Horseware gör, de har ju patent på 'front leg arch' med. Dvs en liten 'båge i skärningen' vid frambenet.

Men det kan vara så att de har patent i ett land men inte i ett annat t ex.

KL
Patent så som jag erfar det, är i många fall ekvivalent med "ägande av produkt/rättigheter". Det betyder att om designen bara skiljer sig några milimeter, i fråga om material, placering, rent av färg ibland, så klarar man sig....

exempel: vi har på mitt jobb handlat en massa med uppstoppade mjukisdjur. när vi bytte leverantör och började importera från tillverkare i asien, räckte det med att vi ändrade färg på mjukisdjuret, som i övrigt var en ren kopia.....

kanske ett hårddraget exempel, men som sagt, kryphålen är oändliga så vida inte allt är kopierat in i minsta detalj.

"patent" för ett känt märke som HW, är ju precis lika mycket en marknadsförings grej som det är att ev. hindra ngn från att kopiera. Bara att skylta med ordet patent, gör en hel del ur försäljnings/reklam aspekt, dvs marknaden får en känsla för att produkten är unik. I många fall är det detta man också är ute efter, när man väljer att skylta sin patent.

Pessoa har en annat sätt att se till att länken i mitten låser sig än Bombers, så därför är det inge tpatent brott där antar jag (jag har ägt båda. Pessoa har en klump i mitten av ena länken, och Bombers har istäellt gjort en kantigare form på slutet av en länk typ. Inte likadant. Jag tycker egentligen pessoas är bättre men bombers är bättre i alla andra aveseenden)

vet inte hur hööks nya knäppnig ser ut men det måste man ju nästan kolla nu haha

Detta är egentligen inte en utrustnningsfråga utan en ren juridisk fråga. Har själv nada koll på patentlagen. det enda jag vet är att den är tidsbegränsad på läkemedel;).

Men Det är ganska stor skillnad på Hööks variant av V-fronten ch HWs orginal. Jag tror att HWs är betydligt bättre eftersom både ringen och haken man fäster med är löpande. Det gör att spännet följer hästen röreöse och på så vis motverkar skav.

Liknande trådar

Utrustning Jag är lite nyfiken på Bomberbetten. Speciellt då den tvådelade varianten med låsfunktion på mittleden. Har nyligen börjat rida på ett...
Svar
18
· Visningar
2 763
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S