Bukefalos 28 år!

Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Ja jag talade ju för att jag tror att hästar kan gilla dressyr ;) när jag svarade några som inte trodde det.
Jag tror att hästar kan tycka om det mesta som människor hittar på så länget innebär någonting de kan hantera. Jag tror att de har runt 5000 år av avel för just -kul att hitta på grejs med människor generna (tillsammans med bra rygg för ridning generna).

(Jag uppfattade det som att min gamla medishäst även på ålderns totala höst blev riktigt glad och lycklig av att få komma ut och ganska deppig om inte fick komma ut även om det så var på släp när jag red en annan häst och att det låg kvar mellan uteturerna. Trots gigantisk hage och stor flock dygnet runt. Och jag har ridit en ridskolehäst ett lätt B program på skoj (hade gått upp till medelsvår), som han kunde, och han var så positiv och nöjd! Yay kan det här, följ mig bara.)
Ja, precis. En del hästar gillar att briljera med saker de kan bra. Typ "Kolla här! Nu är du allt imponerad va? Killen som kan allt!".
 
om nu någon , typ ridsportförbundet eller fotograf eller journalist kan polisanmäla dett så det utreds innan OS så känns det som om det vore toppen. Bett har ju genomgått en utveckling men kandar är det ingen utveckling på eller? På tävlingar måste man använda de där gammal, tunga kandaren? Om man vill ha stång tillsammans med bridongbett är väl det ett val , visst jag köper det, men med mer fullblod i hästarna så har ju munnarna blivit trängre. Det är handen och balansen som skapar trycket. Går det att anpassa dagens kandar alls?
Det går absolut att hitta kandar som funkar för små och platta munnar.
Nu är min häst inte av modern stam, han är 18 år. Men det är en del xx och x i honom några led bakåt och det har slagit igenom främst i hans lilla huvud med minimun och stora ganasher.
Han har både smal, kort och låg mun. Jag har ett tunt bridong och en tunn stång. Funkar fint för honom att lugnt gå med stängd och still mun på det.
Jag jobbar med många liknande hästar. Inga problem!
Men visst kan man behöva välja bett för platt och trång mun. Och visst kan hästar som inte har så "köttig" mun vara ännu känsligare för en dålig ryttarhand/skarp inverkan i bettet.

Problemet är inte kandaren i sig. Det är att folk rider på kandar på ett sätt kandaret inte är skapt för. Stången ska ridas på i eftergift. Det ska inte vara samma grad av ständig kontakt som man har i bridongen. Behandlar man stången som ett tränsbett så tappar man stångens bra egenskaper, tex länga ut halsen i piaff etc. Det blir ju mer av ett skarpare tvångsmedel i många händer än ett redskap som används korrekt så man kan ta nytta av dess fördelar.
 
Jag som sålt massor av bilder till just ovannämnda blaska håller ju inte riktigt med om att vad man ser är hur bilderna ser ut alltid... Med det sagt har jag såklart inte insikt i hur just dessa bilder är redigerade. Men redigerade, det kan jag lova att de är, om inte av fotografen själv så av någon på redaktionen, har nog inte en enda bild som är publicerad som är samma bild som jag själv sålt om jag ska vara ärlig :grin: .

Med det sagt. Det är bra att ridsport granskas. Jag hade dock av egen erfarenhet av hur blaskan jobbar och journalisten faktiskt hellre sett vilken annan tidning och journalist som helst som hade tagit tag i det.
Lite kl.
Jag (utan någon mer bakgrund än en vanlig läsare) är nöjd över vilken tidning som helst, och du hade velat se vilken annan tidning som helst.

Man kan ju fundera på varför ridsportmedia inte bryr sig? Inga andra tidningar?
 
Instämmer mycket i det du skriver. Jag tror inte heller överlag att dom är "onda", men ryttare som AH till exempel fullständigt saknar empati, Anky likaså. Det går till en gräns för mig med ridningen. Precis som du skriver. Men där är vissa saker som man inte kan komma ursäkter för oavsett hur mycket i en bubbla men lever. Det som pågått på AH's anläggning är ett bra exempel på detta. Den människan har en sån enorm brist på empati och han vet absolut att det han sysslar med är oförsvarbart. Annars hade han inte dold det så mycket och gjort på ett visst sätt när det kommer kunder mm. som beskrivs i dokumentären. Där finns människor som saknar empati och borde ha djurförbud. Vissa av dessa är elit ryttare. Men det betyder ju inte alla är såna. Men dom finns inom eliten med. AH är inte ensam om att ha såna saker pågående i sitt stall, inte i eliten heller. Hur man skall komma till rätta med detta vet jag ej. Men det behöver ha mycket mer förödande konsekvenser än det har i nuläget.
Jag tror nog det är rätt naivt att tro att AH är så mycket värre än många andra. Det är ingen slump att en viss personlighetstyp ser till att "bli bäst" och att det är en väldig massa sådana personer i eliten. Givetvis finns också fantastiskt duktiga och fina hästmänniskor även i eliten!
Men det händer fruktansvärda saker bakom stängda dörrar på oerhört många anläggningar. Även sådana där folk tror att allt är frid och fröjd. Det är ett enormt maktspel där man ser till att folk inte vågar prata. För ja, de vet att det inte är ok. Och man döljer saker med flit.
Sen är det väl utomlands också lite annan kultur i vissa länder och kunskap kan vara lite olika etc. Men visst vet och mörkas en hel del mot både häst och personal.
 
Jag har tittat på gamla filmer på YT från bl a US Olympic Riders 1948 där de även beskriver hur en rörelse ska se ut, bl a hur benen ska röra sig parallellt i traven. Inget överdrivet bensprattel så långt ögat kan se, inga hopdragna hästar och visst, allt är definitivt inte perfekt men det ser väldigt trevligt ut på det stora hela.
 
Ang tycka dressyr är kul så upplever jag att om man via dressyren hjälper hästen bära sin kropp i balans och vara lösgjord och man ser till att det känns logiskt/förståeligt för dem och ber dem göra saker de förmår i lätta hjälper tycker de jobbet är jättekul.
Om man då bara rider runt typ MSVC eller GP är skitsamma för hästens glädje. Men sådana som min häst som gillar att få en uppgift, tänka, röra sig etc så blir själva utveckling/utbildning något han uppskattar. Han är energisk, känslig och lite som jag upplever Border Collies. Det är inte så mycket det fysiska alltid. Utan samspelet och uppgifterna.
Han har gått från att försöka ha ihjäl folk till att vilja in från hagen även vid matning och så sugen på att få in bett i truten att han gärna inhalerar pannband/nosgrimma etc om man inte lugnar ner det hela lite. 😅
För mig är det viktigt att man känner att hästen vill. Och att den känner sig duktig och kapabel.
 
Jag har tittat på gamla filmer på YT från bl a US Olympic Riders 1948 där de även beskriver hur en rörelse ska se ut, bl a hur benen ska röra sig parallellt i traven. Inget överdrivet bensprattel så långt ögat kan se, inga hopdragna hästar och visst, allt är definitivt inte perfekt men det ser väldigt trevligt ut på det stora hela.
Haha jag har kollat på samma som ett slags motgift mot all skit man sett det senaste. 😂
 
Jag har tittat på gamla filmer på YT från bl a US Olympic Riders 1948 där de även beskriver hur en rörelse ska se ut, bl a hur benen ska röra sig parallellt i traven. Inget överdrivet bensprattel så långt ögat kan se, inga hopdragna hästar och visst, allt är definitivt inte perfekt men det ser väldigt trevligt ut på det stora hela.
Ja, tycker samma. Tror det beror på att i stort sett alla hästar förr användes som brukshästar, även de som tävlades, och då kan man inte rida som idag. Och ryttarna med såklart.
 
Ja, tycker samma. Tror det beror på att i stort sett alla hästar förr användes som brukshästar, även de som tävlades, och då kan man inte rida som idag. Och ryttarna med såklart.
Det handlar nog inte bara om det utan gammal kunskap som dog ut med många av de gamla hästkarlarna. PK & Co skulle få sitta av om de hade fått rida för de här herrarna.
 
Lite kl.
Jag (utan någon mer bakgrund än en vanlig läsare) är nöjd över vilken tidning som helst, och du hade velat se vilken annan tidning som helst.

Man kan ju fundera på varför ridsportmedia inte bryr sig? Inga andra tidningar?
Ja. Det hade väl varit det bästa. Som ponnyförälder så är jag inte förvånad dock. Det är en fruktansvärd tystnadskultur inom ridsporten på alla håll och kanter. Inom alla områden. Som sagt. Jag grundar mitt påstående på min erfarenhet av tidningen men även journalisten ifråga (fotografen vet jag ingenting om men har förstått att han har fotat till mindre smickrande organisationer tidigare som är rätt extrema i ett enda syfte, att svartmåla?). För mig påverkar sådant såklart. Även om jag inte har haft något över till ryttaren på många år. Jag är rätt säker på att vi kan träna och tävla med hästar och samtidigt behandla dem väl.
 
Detta delades på fb. Blandt annat av en tränare som jag hade tänkt jag skulle träna för. Nu känner jag att det blir tänka om för min del. Jag kan inte stödja folk som står bakom PK med gott samvete. Jag blir så ledsen över hur många som stödjer denna typen av ridning. Bilderna som denna personen har delat är från en helt annat tävling. Som counter evidence.... 😔
1000003804.jpg
 
Detta delades på fb. Blandt annat av en tränare som jag hade tänkt jag skulle träna för. Nu känner jag att det blir tänka om för min del. Jag kan inte stödja folk som står bakom PK med gott samvete. Jag blir så ledsen över hur många som stödjer denna typen av ridning. Bilderna som denna personen har delat är från en helt annat tävling. Som counter evidence.... 😔
Visa bifogad fil 141923
Ser man ens tungan på de där bilderna? Det man ser tydligt är att han på mycket kraft i handen.
 
Jag tittar på vinkeln på stången på bilderna. Den killen spänner inte lindkedjan löst, om han inte ändrat sin betsling den senaste tiden.
Precis som @tuaphua har skrivit många gånger. En kandar är inte gjort för att ridas på, på det viset utan skall ridas på i eftergift. Finns ingen ursäkt för den sortens ridning i min värld. Att dom vinner är bara ännu mer skämskudde.
 
Detta delades på fb. Blandt annat av en tränare som jag hade tänkt jag skulle träna för. Nu känner jag att det blir tänka om för min del. Jag kan inte stödja folk som står bakom PK med gott samvete. Jag blir så ledsen över hur många som stödjer denna typen av ridning. Bilderna som denna personen har delat är från en helt annat tävling. Som counter evidence.... 😔
Visa bifogad fil 141923
Det var bilder från den tävlingen i Aftonbladets artikel också
 
Det var bilder från den tävlingen i Aftonbladets artikel också
va väl en av bilderna? Resten är ju från en annan tävling. Om man vill bestrida bevisen så tycker jag man borde plocka fram från den tävling som dom värsta bilderna är ifrån. Jag tycker inte ridning skall se ut på det viset. Behöver inte se en blå tunga för att tycka det är så långt ifrån vad jag anser dressyr skall vara. Men jag tycker också alltid hans hästar ser spända ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 231
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp