Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Fast det finns redan riktlinjer, eller bedömningskriterier, inom dressyrsporten också. Dvs om följande fel sker blir betyget max 5, eller om det där händer så ska 0.5-1 betyg dras av, osv osv. Sedan hur det följs är en annan femma.
Jo, det är klart att jag förstår att det finns. Det fanns ju för islandshästarna innan uppdateringen också. Tänker dock att det kan krävas en uppdatering? Eller som du är inne på en förändring av hur det följs.
 
Jag försvarar definitivt ingen dålig ridning. Men tycker det blir knepigt med stillbilder. För samtidigt som man visar en bild där hästen ser djupt olycklig ut så finns det andra bilder som visar samma häst under samma uppvisning med helt annat uttryck. Och man vet inte i vilket sammanhang bilderna är tagna, alltså vilken sekvens av uppvisningen. Var det genomgående motstånd, eller hände nåt i just den sekvensen?
Jag har t.ex. en bild på min häst från i somras som visar en djupt bekymrad häst som är orolig i munnen. Den som bara ser bilden skulle absolut kunna anklaga mig för hård ridning, stenhårt åtdragen nosgrimma, häst som förtvivlat försöker undkomma den hårda handen. Medan verkligheten var den att hästen var djupt upprörd över störande moment precis intill ridbanan, hon höll på att krypa ur skinnet verkligen. Nosgrimman sitter löst och jag rider med väldigt mjuk hand, typ sytråd. Hästen tuggar och joxar vilket hon gör när hon blir så upprörd (hon är lättstörd), aldrig annars.

Så återigen, jag försvarar verkligen ingen hård ridning, men är kluven till bilder som visas då det går att få till annat än vad som faktiskt visas. Men kanske finns det filmer också från tävlingen ifråga? Får kolla för är nyfiken på hur det såg ut.
Fast blå tunga får inte hästen på 1 sekund. Det tar tid. Det handlar inte om ögonblicksbilder alls, utan extremt dålig ridning under längre tid.

Jag tror alla här har tagit lite för hårt i någon hästs mun någon gång. Sånt händer, antingen för att man måste för att rädda situationen, för att man tappar balansen eller för att man bara tillfälligt blev kort i huvudet. Men det är skillnad på det och att hålla så hårt, så länge, att tungan blir blå.

KL*
Ligger ritterna uppe någonstans där man kan se dem? Det är ju rätt enkelt att räkna konfliktbeteenden även om inte munnen eller ögonen är i närbild.
 
Då får du nog faktiskt läsa mer noggrant. Jag försöker se saker från olika håll innan jag dömer.
Jag har läst dina inlägg ett antal gånger och det enda jag ser är ursäkter och försvar för varför det här är lögn. Jag har bara sett dig diskutera från ett enda håll, alltså ett håll som helt utesluter möjligheten att PK rider på ett sätt som skadar hästarna.
 
Fast blå tunga får inte hästen på 1 sekund. Det tar tid. Det handlar inte om ögonblicksbilder alls, utan extremt dålig ridning under längre tid.

Jag tror alla här har tagit lite för hårt i någon hästs mun någon gång. Sånt händer, antingen för att man måste för att rädda situationen, för att man tappar balansen eller för att man bara tillfälligt blev kort i huvudet. Men det är skillnad på det och att hålla så hårt, så länge, att tungan blir blå.

KL*
Ligger ritterna uppe någonstans där man kan se dem? Det är ju rätt enkelt att räkna konfliktbeteenden även om inte munnen eller ögonen är i närbild.

Fast då är man, utan att på något sätt alls försvara hård ridning, där igen och undrar hur originalbilden såg ut.
Sedan kan man undra om inte dessa hästar, som då skulle ridas med så väldigt mycket kraft, inte skulle bli ganska hårda i munnen? Hårda munnar brukar visa sig i styva stela nackar, tänker jag, á la gamla tiders dressyrhästar som inte var eftergivna någonstans. Kan man rida ett GP program med en häst som är hård i munnen?
Eller är egentligen så illa att var och varannan häst, både tävlingshästar och "mullehästar" som rids överhuvudtaget (med bett) faktiskt får missfärgad tunga i olika situationer? Bara lite funderingar...
 
Fast då är man, utan att på något sätt alls försvara hård ridning, där igen och undrar hur originalbilden såg ut.
Sedan kan man undra om inte dessa hästar, som då skulle ridas med så väldigt mycket kraft, inte skulle bli ganska hårda i munnen? Hårda munnar brukar visa sig i styva stela nackar, tänker jag, á la gamla tiders dressyrhästar som inte var eftergivna någonstans. Kan man rida ett GP program med en häst som är hård i munnen?
Eller är egentligen så illa att var och varannan häst, både tävlingshästar och "mullehästar" som rids överhuvudtaget (med bett) faktiskt får missfärgad tunga i olika situationer? Bara lite funderingar...
Vad menar du med hård i munnen? Och vad i hela friden menar du med att "gamla tiders dressyrhästar inte var eftergivna nånstans"?

Det är ju alldeles jättetydligt att det går att rida GP-program helt utan eftergift, eftersom det är så 99% av ritterna ser ut.
 
Jag har läst dina inlägg ett antal gånger och det enda jag ser är ursäkter och försvar för varför det här är lögn. Jag har bara sett dig diskutera från ett enda håll, alltså ett håll som helt utesluter möjligheten att PK rider på ett sätt som skadar hästarna.

Jag är emot att döma ut utifrån stillbilder som inte säger någonting om vad som egentligen skedde, jag tycker att man måste se saker från olika håll innan man dömer. Enstaka bilder säger inte särskilt mycket, en film kan säga desto mer. Att du inte håller med, utan gärna sågar totalt utifrån enskilda bilder utan sammanhang är tydligt, ja. Därmed kan vi konstatera att vi är oense. Att utifrån det anklaga mig, trots att jag flera gånger skrivit att jag INTE försvarar hård ridning, för att göra just det, är bara elakt (jag betraktar det som en form av härskarteknik faktiskt) och visar att du faktiskt inte har läst vad jag skrev utan dömt mitt inlägg utifrån vad du tycker att det borde stå. Då blir en diskussion helt omöjlig.
 
Vad menar du med hård i munnen? Och vad i hela friden menar du med att "gamla tiders dressyrhästar inte var eftergivna nånstans"?

Det är ju alldeles jättetydligt att det går att rida GP-program helt utan eftergift, eftersom det är så 99% av ritterna ser ut.

Menar du att munnen på en häst som rids med så hårda tag inte skulle ta skada?
Jag skulle inte säga att gamla tiders dressyr(militär)hästar var särskilt eftergivna, nej.
 
Fast då är man, utan att på något sätt alls försvara hård ridning, där igen och undrar hur originalbilden såg ut.
Sedan kan man undra om inte dessa hästar, som då skulle ridas med så väldigt mycket kraft, inte skulle bli ganska hårda i munnen? Hårda munnar brukar visa sig i styva stela nackar, tänker jag, á la gamla tiders dressyrhästar som inte var eftergivna någonstans. Kan man rida ett GP program med en häst som är hård i munnen?
Eller är egentligen så illa att var och varannan häst, både tävlingshästar och "mullehästar" som rids överhuvudtaget (med bett) faktiskt får missfärgad tunga i olika situationer? Bara lite funderingar...

Det är ju alldeles jättetydligt att man uppenbarligen kan rida GP-program och dessutom få höga poäng på en häst som dels inte är i eftergift och som dels uppvisar massor av konfliktbeteenden och stress!

Det finns säkert ryttare på alla nivåer som med hård hand lyckas strypa syretillförseln till tungan på sin häst. Det gör ju inte den sortens ridning mer ursäktlig, snarare visar det på ett än större behov av att lyfta fram det här och få till en förändring.
 
Menar du att munnen på en häst som rids med så hårda tag inte skulle ta skada?
Jag skulle inte säga att gamla tiders dressyr(militär)hästar var särskilt eftergivna, nej.
Självklart tar hästens mun skada av att ständigt ridas med hård hand. Det är ju liksom inte alldeles ovanligt med bettrelaterade skador i hästars munnar. Att skadorna skulle göra hästen "hård i munnen" tror jag dock inte ett ögonblick på. "Hård i munnen" eller okänslig för tygeltag sitter nog snarare i hästens huvud som en försvarsmekanism - den har "stängt av" för att skydda sig själv, liksom.
 
Menar du att munnen på en häst som rids med så hårda tag inte skulle ta skada?
Jag skulle inte säga att gamla tiders dressyr(militär)hästar var särskilt eftergivna, nej.
Håller med strama i ryggen och raka sidor o låsta nackar, dessutom de där gamla tiders hästkarlar som alla hyllar var väl så hårda och okänsliga i sina nypor snällt sagt, jag har bett av snurrad tvinnad ståltråd och liksom 2 som går omlott som en hästkarl har haft i munnen på en ardenner.
 
Jag undrar bara när dikeskörningen skedde. När jag höll på, hade jag en vän med en jättefin häst. De kunde inte tävla för pålle hade ovanan att hänga ut tungan. Då försvann poäng direkt om hästen öppnade munnen eller om tungan syntes.

Nu verkar alltför många på oväntat hög nivå bli stumma i handen och så drar man åt nosgrimman för att hindra hästen från att gapa.

(OBS! det var inte bättre förr - det var bara annorlunda förr. Mycket var sämre, annat var bättre. Men varför måste vi alltid tappa något för varje dåligt vi fixar?)
 
Håller med strama i ryggen och raka sidor o låsta nackar, dessutom de där gamla tiders hästkarlar som alla hyllar var väl så hårda och okänsliga i sina nypor snällt sagt, jag har bett av snurrad tvinnad ståltråd och liksom 2 som går omlott som en hästkarl har haft i munnen på en ardenner.
Det finns saker som var sämre förr och det finns saker som var bättre förr. Det förändrar knappast det faktum att det i dagens tävlingsdressyr finns hästar som absolut far illa och har ont i tävlingsmomentet. Vi måste göra något åt det!
 
Jag är emot att döma ut utifrån stillbilder som inte säger någonting om vad som egentligen skedde, jag tycker att man måste se saker från olika håll innan man dömer. Enstaka bilder säger inte särskilt mycket, en film kan säga desto mer. Att du inte håller med, utan gärna sågar totalt utifrån enskilda bilder utan sammanhang är tydligt, ja. Därmed kan vi konstatera att vi är oense. Att utifrån det anklaga mig, trots att jag flera gånger skrivit att jag INTE försvarar hård ridning, för att göra just det, är bara elakt (jag betraktar det som en form av härskarteknik faktiskt) och visar att du faktiskt inte har läst vad jag skrev utan dömt mitt inlägg utifrån vad du tycker att det borde stå. Då blir en diskussion helt omöjlig.
Så du vill inte döma utifrån stillbilder av blå tungor, vilket är något du aldrig kommer kunna se i rörelse, vilket då gör att allt är frid och fröjd eftersom det inte är genomjävligt bara nästan genomjävligt.
Jag begriper inte hur du resonerar. Har du ens tittat på ritter gjorda av tex PK och tittat på antalet konfliktbeteenden och hur hård han är i handen?
 
Här finns Neumünster, en av tävlingarna det finns bilder från.
Patriks ritt börjar vid 3 timmar och 23 minuter.

Kollat korta sekvenser, typ konstant öppen mun på hästen, och jag tog denna printscreen när jag pausade;

1711535876126.png


Det är rätt tydligt vilken färg tungan har tycker jag. Bild tagen vid 3:24:04.
 
Här finns Neumünster, en av tävlingarna det finns bilder från.
Patriks ritt börjar vid 3 timmar och 23 minuter.

Okej nu har jag tittat fram till ungefär halva den ökade skritten och under den tid jag kunnat se munnen så har hästen haft den stängd i max 1 sekund efter att starten skett. Den gapade större delen av tiden även innan start men inte riktigt hela. Blir äcklad så slutar titta nu.
 
Ja jag tycker också det är tydligt att hästen går med en stång som är ”åtdragen” nästan hela ritten (men när stångtygeln släpps går till neutralt läge dvs för att den ska vara så vinklad krävs att tygeln inverkar).

Dock tror jag också att Patrik skulle kunna rida med mycket lättare kontakt om reglerna och bedömningen tvingade honom att göra det. Nu har ”vi” accepterat att det ser ut så här och han får bra poäng och då är nog detta en lättare väg. Men ridskickligheten han har och hans hästmaterial skulle absolut kunna fungera om han red på ett annat sätt med. Vilket han då inte gör ;) vilket i sin tur gör det lite tristare, det är inte att han är oskicklig som gör att hästarna går med så mycket tryck i sin mun utan ett medvetet val.

Och sen ska sägas, eftersom jag och många med mig gnäller på domarna, att Patrik brukar vara MER populär i publiken än hos domarna (så kallad spectator judging)
Så publiken straffar inte heller öppen mun och högt tryck i tyglarna om de får döma.
 
Den andra världscupen finns säkerligen också på YT men jag har glömt vilken det var. Forever Young på filmen jag visade är den han ridit på träns på SM många gånger, antingen kan kan tänka för att den inte får plats med kandarbetslingen i munnen eller för att munnen ser bättre ut med en nedre nosrem.
 
Fast då är man, utan att på något sätt alls försvara hård ridning, där igen och undrar hur originalbilden såg ut.
Sedan kan man undra om inte dessa hästar, som då skulle ridas med så väldigt mycket kraft, inte skulle bli ganska hårda i munnen? Hårda munnar brukar visa sig i styva stela nackar, tänker jag, á la gamla tiders dressyrhästar som inte var eftergivna någonstans. Kan man rida ett GP program med en häst som är hård i munnen?
Eller är egentligen så illa att var och varannan häst, både tävlingshästar och "mullehästar" som rids överhuvudtaget (med bett) faktiskt får missfärgad tunga i olika situationer? Bara lite funderingar...
Har man alltid mycket tryck i tyglarna så kan absolut vissa hästar "stänga av" genom att sätta upp ett muskelförsvar så gott de kan. Då upplevs de styva i halsen, tappar lösgjordhet och bärighet etc.
Men som sådan ryttare tränar man ju inte bara så hemma. Man rider med rätt mkt böjning och ev rollar man så att man böjer höger-vänster-höger-vänster etc. Om hästen följer med smooth i de överböjningarna kan de inte spänna underhalsen. Och de upplevs mjuka.
Det är ju numer ofta hästar som är väldigt mycket känsligare i trutarna, som rent fysiskt är mer överrörliga och känsligare öht. De svarar inte alltid som tex vissa av gamla militärstammen som bara styvnade till och blev väldigt svårroddade om man började dra för mkt i dem.
Att rida med massor i handen på en häst som annars inte bara rids i tävlingsform utan i rätt mkt mer böjning eller i andra ytterlägen den korta tid programmet tar behöver inte sluta med att man får en betongsugga a la militärstam som inte går att forcera igenom rörelser på.
Dagens hästar på den nivån är så begåvade att man kan rida riktigt jävla illa och ändå pressa igenom saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 156
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp