Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Måste och måste.. Om hästen annars går sönder är det ju lämpigt. Och även om man vill kunna rida i lätt kommunikation och göra snabba övergångar av olika slag, typ riktning/tempo etc.

För mig som jobbar mycket med rehab ser jag en enorm fördel i att lära hästar bära mer vikt bak. Det är oerhört få hästar som om man arbetar dem korrekt går sönder i framdelen. Och än färre som behöver tas bort pga sånt. Men idag måste väldigt många hästar både behandlas och tas bort pga att de inte tränas korrekt. Och det gäller både nybörjar-Lisa med sin hobbyhäst och svårklassryttare.

Sen är vissa hästar tåligare än andra. Min första häst, en korsningsponny med kass exteriör och utdömd för lynnesfel, fick jag när jag kunde väldigt lite om sund ridning. Att den hästen inte gick sönder under x antal år innan jag lärt mig tillräckligt var ju bara för att han var tålig. För det var inte min träning som höll honom fräsch.
Sen finns det de hästar som är så känsliga att de inte ens tål en klok och försiktig inridning. De behöver mer hjälp och kan absolut gå att rädda.
Men sådana hästar jobbar jag för hand först.
Jag är inte sån som tror att man ska upp och rida alla och alla ska gå i en statisk mall. Och jag tycker inte direkt att all dressyr är sund.

Sambo har kompis som föder upp ardenrar och jobbat med dem i skogen tex. Visst är det lite annat att jobba med. Men med bra avel och träning för sin uppgift funkar det ju kanon.
Han har dock noll problem att fatta att det kan vara annat för en del ridhästar av annan ras för att de ska hålla.
Att hästar (av olika raser och kroppsbyggnad) är olika hållbara i olika sammanhang/vid olika användning kan vi kanske enas om?

Men det kan ju faktiskt vara så att den hästtyp, som premieras (kan bli framgångsrik) i dagens variant av dressyr, faktisk avlats på ett sådant sätt, så att hästtypen blivit mindre "hållbar", eftersom bedömningen i dressyrsporten premierat hästar som egentligen har en dålig kroppsbyggnad men som t.ex. p.g.a. av den mindre bra kroppsbyggnaden har t.ex. flashiga gångarter, viss typ att för stor rörlighet som ger höga poäng, men resultatet är att hästarna blir, så att säga "sköra".

Dressyrsporten tycks ha passerat sitt "bäst-före-datum", och behöver börja om från början med en ny inriktning.
 
Att hästar (av olika raser och kroppsbyggnad) är olika hållbara i olika sammanhang/vid olika användning kan vi kanske enas om?

Men det kan ju faktiskt vara så att den hästtyp, som premieras (kan bli framgångsrik) i dagens variant av dressyr, faktisk avlats på ett sådant sätt, så att hästtypen blivit mindre "hållbar", eftersom bedömningen i dressyrsporten premierat hästar som egentligen har en dålig kroppsbyggnad men som t.ex. p.g.a. av den mindre bra kroppsbyggnaden har t.ex. flashiga gångarter, viss typ att för stor rörlighet som ger höga poäng, men resultatet är att hästarna blir, så att säga "sköra".

Dressyrsporten tycks ha passerat sitt "bäst-före-datum", och behöver börja om från början med en ny inriktning.
Men vad har det att göra med att ridhästar bör förskjuta sin vikt så att mer hamnar på bakbenen?
 
Men jisses vilken konstruktiv (not) reaktion från Isabell Werths talesperson :crazy:. Det blev visst också jobbigt för PK att inte lyckas blanda bort korten med dravlet han kläckte ur sig förra gången så nu kör han den vanliga stilen inom hästsporten, tig ihjäl problemet. I övrigt så beter sig FEI precis som man kan förvänta sig= hästvälfärden kommer i sista rummet.
Werth:
”If you do not refrain from further reporting on the basis of the circumstances you have now been informed of, our lawyer will take legal action against any further reporting”.

Pengar och makt är allt det handlar om och en snygg fasad att visa upp.
 
Med en annan kroppsbyggnad, så kan det ske mer av sig själv, och blir inte speciellt viktigt.
Vilken kroppsbyggnad då? Det är naturligt för hästar att ha sin vikt på frambenen. Dressyraveln går förutom på att skapa stora rörelser ut på att tillverka en häst som naturligt har vikten bak. Det har ju inte direkt hjälpt med hästvälfärden.
 

Jag har bara läst den engelska. Den svenska var låst. Men oj, vilken bra artikel! Väldigt pedagogisk genomgång av olika bilder med expertkommentarer och den aktuella ryttaren fick en chans att kommentera (alla avböjde).

Heja Sportbladet!!

Jag är vanligtvis inget fan av Aftonbladet men jag gissar att det behövs en stortidning som inte är beroende av ridsportförbundet för att våga undersöka det här ordentligt och våga anklaga både stjärnorna och förbundet! Det är bra! Väldigt bra för oss som vill att dressyren ska förändras!
 
Sportbladet har sökt Isabell Werth för en kommentar. Hennes presstalesperson svarar via mejl att våra påståenden är grundlösa och att man har kontaktat en advokat. Presstalespersonen skriver att:

”Om du inte avstår från ytterligare rapportering på grund av de omständigheter du nu har blivit informerad om, kommer vår advokat att vidta rättsliga åtgärder mot ytterligare rapportering.”

Hoppas hon gör allvar av att stämma AB och tvingas ta fram allt eventuellt material och bevisa att alla bilderna är fejkade. Tror inte AB skräms till tystnad. Snarare kommer det att genera fler klick och större uppmärksamhet. Att hota individer till tystnad är en sak. Att hota en av Sveriges största dagstidningar är en helt annan sak.

Mainstream media utomlands kommer också att ta upp en eventuell rättegång och förlorar hon så kommer hon inte bara att förlora en massa pengar utan även sponsorer och hästägare kommer att dra öronen åt sig.
 
Hoppas hon gör allvar av att stämma AB och tvingas ta fram allt eventuellt material och bevisa att alla bilderna är fejkade. Tror inte AB skräms till tystnad. Snarare kommer det att genera fler klick och större uppmärksamhet. Att hota individer till tystnad är en sak. Att hota en av Sveriges största dagstidningar är en helt annan sak.

Mainstream media utomlands kommer också att ta upp en eventuell rättegång och förlorar hon så kommer hon inte bara att förlora en massa pengar utan även sponsorer och hästägare kommer att dra öronen åt sig.

Ja, det hade varit intressant att följa den rättegången!
 
För att spinna vidare, vad skulle Werth stämma AB för? De har ju nu bilder från ett flertal fotografer som inte har hästens välfärd i centrum. Det finns en tråd på Allmänt, Förtal, som diskuterar just beviskraven för att visa på förtal.
 
Undrar hur man ser på det här i andra länder? Lyssnade på Helgstrand i ett program där han verkade ta relativt lätt på det hela och menade att det mest bara var i Norden och särskilt i Sverige där det var "helt hysteriskt" som folk brydde sig. Han körde också det gamla vanliga struntpratet om att hästar är stora flyktdjur och attdet är en säkerhetsfråga att använda hårda metoder i hantering och ridning för det blir farligt annars.
 
För att spinna vidare, vad skulle Werth stämma AB för? De har ju nu bilder från ett flertal fotografer som inte har hästens välfärd i centrum. Det finns en tråd på Allmänt, Förtal, som diskuterar just beviskraven för att visa på förtal.
Om arbetet fejkat den blå färgtonen och som nu skriver om det kan det räknas som förtal. Vet e katten om det ger så mycket i svensk domstol dock. Sen tvivlar jag inte på att det finns en viss blå ton, däremot så kan den vara överdriven och det blir ett knepigt bevisläge.

Är det korrekt har AB knappast något att frukta.

Hela uttalandet är patetiskt, det tar man väl med tidningen direkt.
 
Undrar hur man ser på det här i andra länder? Lyssnade på Helgstrand i ett program där han verkade ta relativt lätt på det hela och menade att det mest bara var i Norden och särskilt i Sverige där det var "helt hysteriskt" som folk brydde sig. Han körde också det gamla vanliga struntpratet om att hästar är stora flyktdjur och attdet är en säkerhetsfråga att använda hårda metoder i hantering och ridning för det blir farligt annars.

Det är nog tyvärr den allmänna uppfattning fortfarande på de flesta ställen. Men man får fortsätta kämpa på för hästarna som inte har en egen röst.
 
Kan vara på sin plats att påminna att han har ridit så här väldigt länge, en del kommer nog ihåg klippet med hingsten Scandic från 2009. Klippet visar tydligt vad han gör och att det är avsiktligt och systematiskt, i mina ögon är sådan ridning djurplågeri och borde ge djurförbud. Tyvärr har man en annan syn på hästar inom den här världen

 
Jaha, nu vann PK WC finalen för att Fry blev diskad. Everdale hade blod i munnen och fick inte komma till start i küren.

Var det nån som såg PKs ritt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 101
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp