Påverkansoperationer mot det samhälle vi lever i

Jeffery

Trådstartare
Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"?

Vi befinner oss mitt i något som kan beskrivas som en attack mot hela den västliga civilisationen, och vapnen som är vända mot oss är vi själva, som blivit förledda av att tycka att den där andra halvan av oss har fetfel.

Läs den här debattartikeln av Ingrid Carlberg i DN, medan den fortfarande är upplåst.
https://www.dn.se/kultur/ingrid-car...n-av-ett-islamfientligt-sverige-stammer-inte/
 
Här talar Mitt Romney (Rep) inför senaten inatt.
Han talar om hur MAGA-republikanerna numera de facto jobbar för Ryssland.
 
Här är en 15-minutersfilm, skapad av New York Times 2018, som berättar storyn om hur Sovjetiska KGB kom på ideén att infektera västvärlden med "falska nyheter", och sedan hur sociala medier damp ned som en skänk från ovan så att de "falska nyheterna" kunde finfördelas ut över västvärlden med en gödselspridares effektivitet.

 
Ovanstående var egentligen inte heller nytt. Påverkansoperationer uppfanns redan under Lenins tid. Senare kopierades dem av Goebbels under Nazitiden, medan Stalin också nyttjade kunskaperna i Sovjet.

Ingrid Carlberg - hon som skrivit första inläggets DN-debatt - har också skrivit en bok om Willi Münzenberg, en tysk kommunist som låg bakom allt det här.
Här pratar hon i P1:s Bildningsbyrån om denne herre under denna tid:

https://sverigesradio.se/avsnitt/bi...ommen-willi-munzenberg-sovjets-pr-geni-i-vast
 
Men samtidigt får vi en förklaring varför politik är så polariserad idag, i princip i alla västländer.
Och varför det inte finns så mycket mittenalternativ kvar.
Jag är rätt säker på att det inte behövs några påverkansoperationer för att få ett polariserat samhälle, vi människor har en förkärlek för att se "vi och dom".
 
Jag är rätt säker på att det inte behövs några påverkansoperationer för att få ett polariserat samhälle, vi människor har en förkärlek för att se "vi och dom".
Berätta mer om olika stater med fungerande demokratier som helt saknat väljare i den politiska mitten från låt oss säga mellan år 1960-2000, och jämför de med t.ex ett USA av idag.

Att tycka att vi människor har en förkärlek för att se "vi och dom" är lite tråkigt, och lite tidstypiskt för den tid vi lever i idag.
Jag skulle vilja påstå att det gått bäst för oss människor när vi samarbetat och funnit vad som förenar, istället för när vi letat upp och fokuserat på det som splittrar.
 
Det jobbiga med påverkansoperationer är att bara att de finns betyder att de lyckas, eftersom man inte kan lita på någon efteråt.
Vilket må vara delvis sant, men ändå inte. Ditt sista man behöver inte bli en väldigt stor mängd om ”man” bara behåller lite kyla, förmåga till analys och sunt förnuft. Lite avsaknad av det finns det, bland annat i den perfekta miljö som sociala medier med snabba belöningssystem skapat.

Men jag vill påstå att man visst kan fortsatt lita på många även efter en eller hundra desinformationskampanjer.

Sen är det klurigt att det också skapats så många inhemska nyttiga idioter som springer utländska makters ärenden i frågan. Det är ju lite synd att inte samma insikter drabbar dem.
 
Tidningen Skaraborgs Allehanda har här en artikel som publicerades strax efter årets Folk och Försvar i Sälen.
Artikeln har säkert flugit under väldigt mångas radar, men är i trådämnet väldigt intressant.

Det nämns i förbifarten att ryska påverkanskampanjer har länge försiggått mot både europeiskt lantbruk och GMO, innan man kommer in på det riktigt spännande;

När Ryssland inledde sitt fullskaliga krig mot Ukraina lyckades hackergruppen Anonymous släcka ryskt internet. I samband med detta avstannade lejonparten av opinionsbildandet mot konventionellt lantbruk och vaccin samt för Trump och Fridays for future på vad som då hette Twitter. Detta höll i sig till tills Ryssland kunde skydda sitt internet mot utländska attacker.

https://www.sla.se/2024/01/11/ryssland-visar-att-mat-ar-vapen-e3f1d/
 
Tidningen Skaraborgs Allehanda har här en artikel som publicerades strax efter årets Folk och Försvar i Sälen.
Artikeln har säkert flugit under väldigt mångas radar, men är i trådämnet väldigt intressant.

Det nämns i förbifarten att ryska påverkanskampanjer har länge försiggått mot både europeiskt lantbruk och GMO, innan man kommer in på det riktigt spännande;



https://www.sla.se/2024/01/11/ryssland-visar-att-mat-ar-vapen-e3f1d/
Jag anser att svensk matproduktion är väldigt viktig, jag anser att gasköpandet från Putinland till Europa varit vansinnigt (liksom byggandet av Nordstream) , att svenska politker varit naiva när man lagt ner försvaret till förmån för jobbskatteavdrag, och ensidigt satsat på vindkraft i tron att den är miljövänlig, men jag förstår faktiskt inte insinuationerna i den här ledaren?

Den känns mer som ett onyanserat mummel i skägget vid köksbordet: för lite konkretion av vad man menar egentligen.

GMO- motståndet i Europa baseras på att man inte vill hamna i samma situation som i USA, där bolagen som äger patenten till GMO-växter, stämmer enskilda bönder på miljonbelopp för att grannens GMO växter har korsats in deras egenodlade utsäde.
Inte på känslopjunk om att GMO skulle vara onyttigt. Utan om att en stor del av utvecklingen av GMO innebär att man tagit fram växter som är resistenta mot herbiciber och pesticider, så att det ska gå att "spruta av bara helvete" och slippa ogräs och insekter, men Majsen (vetet, riset etc) växer fortfarande jättebra bara det finns kväve och vatten - Den sortens GMO är ett hot mot all odling och ger sterila jordar och jordflykt, samt negativ påverkan på ekosystem och den biologiska mångfalden utanför själva åkern.
Det finns områden i USA som fått stora problem med att bördigheten hämmats svårt, och där det som värst blivit omöjligt att odla, p.g.a. användning av odlingssystem baserade på GMO - konstgödsel - storskalig användning av bekämpningsmedel.

GMO är mycket mer komplicerat än "att öka skördarna", det kostar också. All teknologi är riskabel om den används fel.

Och kom nu inte dragande med där "gyllene riset". Det skulle inte behövas något tillskott via riset av A-vitamin till barnen om de länder där A-vitamin brist har blivit ett problem, hade vettiga demokratiska system och de stora multijättarna inte hade "landgrabbat" odlingsmark, och tvingat småbönder att lämna landsbygden. Det räcker i normalfallet att äta en blandad kost för att slippa den risken, men det politiska och ekonomiska systemet i de här länderna har skapat en situation där fattiga inte har råd att äta en för området "normal" blandad kost.

Jag tvivlar starkt på att just diskussionerna om GMO skulle komma från Ryssland.

Jag tvivlar också på om den (ny-)liberala ansatsen att Sverige inte borde ägna sig åt jordbruk annat än om det kunde vara 100 procent lönsamt, eftersom det är lättare att producera mat på andra håll, som förfäktades hårt av vissa debattörer och politiker i synnerhet på sent 1980-tal och som 1992 resulterade i ett totalt avreglerat jordbruk (omställning -90). https://www.ja.se/?p=57128&pt=105, skulle vara resultatet av påverkansoperationer från Ryssland.

Den här marknadsanpassningen pågick samtidigt som det fanns en glimt av hopp för demokrati och öppenhet i Sovjetunionen i samband med Gorbatjov, och sedan murens fall 1989.

Ungefär samtidigt så inför ju dunkla marknadsliberaler "Friskolereformen", säljer ut allmännyttan, styckar och säljer SJ, privatiserar energisystemet och överlag på ett naivt sätt slår sönder Sveriges förmåga till att ha kontroll över viktig infrastruktur.


Om något, så är i så fall hela den nyliberala våg som sveper över västvärlden efter och i samband med Thatcherismen, resultatet av en påverkansoperation från Ryssland?

Och hur är det då med de namnkunniga högskolorna och universiteten i USA, där många av de här ekonomiska idéerna om en minimal stat med minimala regleringar, och marknadsutsättning av infrastruktur kommer ifrån, är de också infiltrerade av Ryssland, som sprider idéer för att bryta ner väst ekonomiskt?
 
I den här debattserien blev jag konsternerad, och får vibbar av en påverkansoperation:

Artikel 1:
https://www.dn.se/debatt/om-kriget-kommer-blir-ekologisk-mat-var-raddning/
Kort sammanfattning: Krav påtalar att ekologisk odling behöver mindre insatsvaror och är mer resilient om krisen kommer

Artikel 2:
https://www.atl.nu/varfor-accepterar-lrf-att-krav-svartmalar-vanliga-bonder
Kort sammanfattning: Sveriges spannmålsodlare och Mjölkproducenter går igång och ser att konventionell odling blir svartmålad av debattartikeln i DN. Repliken ser mer ut som en "krigsförklaring" än som ett vänligt påpekande.

Artikel 3:
https://www.atl.nu/krav-ekologisk-produktion-mindre-sarbar-vid-krig-eller-kris
Kort sammanfattning: Krav försöker lugna ner det hela

Artikel 4:
https://www.atl.nu/lrf-varje-bonde-behovs-for-att-starka-var-forsorjningsformaga
Kort sammanfattning: LRF försöker också lugna ner det hela, och påtalar nyttan av alla bönder, all matproduktion, och att det är viktigt att vi bönder håller sams och hjälps åt.

När jag läser den ursprungliga debattartikeln i DN (artikel 1), så ser jag inte någon större grad av "svartmålning" av konventionellt lantbruk, utan huvudsakligen ett påtalande att om vi verkligen sitter i skiten, så har vi inom ekologiskt lantbruk kunskaper som ger oss fördelar för att kunna producera mat när vi (Sverige) inte har tillgång till viss teknologi och insatsvaror där vi har ett stort importberoende, och att det därför är viktigt att säkerställa att vi behåller och utvecklar ekologiskt lantbruk i Sverige.
Men i artikel 2, så är alltså Sveriges spannmålsodlare och Mjölkproducenter på krigsstigen mot den ekologiska odlingen, på ett sätt vi inte sett på flera årtionden i Sverige. Varför?

Och det är just det här "varför" som gör mig förvånad och undrar om det handlar om påverkan, som t.ex. sådant som får journalister att skriva saker som "det är ingen idé att stötta Ukraina, för Ryssland kommer att vinna i alla fall".
Vad händer? Varför denna plötsliga attack? Varför vilja gräva skyttegravar mellan Eko och Konventionellt? Vem- var - hur varför?
 
Jag tvivlar starkt på att just diskussionerna om GMO skulle komma från Ryssland.
Jag vet inte hur lätt det här diagrammet är att tolka utan ytterligare kommentarer, men det visar med all tydlighet att det är så.

1707915505869.png
 
Tidningen Skaraborgs Allehanda har här en artikel som publicerades strax efter årets Folk och Försvar i Sälen.
Artikeln har säkert flugit under väldigt mångas radar, men är i trådämnet väldigt intressant.

Det nämns i förbifarten att ryska påverkanskampanjer har länge försiggått mot både europeiskt lantbruk och GMO, innan man kommer in på det riktigt spännande;



https://www.sla.se/2024/01/11/ryssland-visar-att-mat-ar-vapen-e3f1d/
Det här är ju en artikel som i sig försöker underminera miljörörelsen och Fridays for future. Det är ju snarare så att SD trollfabriker, halvfinansierade av Ryssland, kör påverkan mot att lösa klimathot (artiklar DN/Svd ngt år sedan).

Tycker artikeln är lite av en tendensiös blandning där man tar fullt rimliga och sannolikt riktiga påståenden och blandar med andra ganska orimliga påståenden för att svärta ned eller höja. Som @skogaliten sa höja GMO* som skötebarn och sänka alla organisationer som arbetar mot klimatförändringar. Rimligen står Ryssland på rysk gas sidan inte på vindkraftverksidan. Och när det gäller arga kommentarsfält under artiklar om klimat, skog, cykling, infrastruktur osv så framstår de som uppblåsta jämfört med allmän opinion.

*intressant det där med gula riset, det framstår ju som helt rimligt att åtgärden borde vara att stötta en allsidig kost snarare än att stötta att bönderna i fråga förlorar möjligheten att förse sig med eget utsäde utan hamnar gradvis i skuld. För att främja nedläggning av mindre bönder? och uppbyggande av stora jordbruksenheter? som man numera vet förstör jordarna.
 
Diagrammet visar alltså hur hashtagen #GMO upphörde att användas på Twitter under den tid som Anonymous fuckade upp Rysslands Internetaccess vid inledningen av deras fullskaliga invasion av Ukraina.
 
Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"?

Vi befinner oss mitt i något som kan beskrivas som en attack mot hela den västliga civilisationen, och vapnen som är vända mot oss är vi själva, som blivit förledda av att tycka att den där andra halvan av oss har fetfel.

Läs den här debattartikeln av Ingrid Carlberg i DN, medan den fortfarande är upplåst.
https://www.dn.se/kultur/ingrid-car...n-av-ett-islamfientligt-sverige-stammer-inte/
Lösningen på problemet är sannolikt att faktiskt lägga rejäla resurser på att på underrättelsenivå, statlig nivå, försöka motverka påverkansoperationer och svara med detsamma gentemot Ryssland. Vi är många länder i Väst. Försöka gå ut med var påverkansoperationer ligger just nu i media.
 
Diagrammet visar alltså hur hashtagen #GMO upphörde att användas på Twitter under den tid som Anonymous fuckade upp Rysslands Internetaccess vid inledningen av deras fullskaliga invasion av Ukraina.
Möjligheten finns naturligtvis att de helt enkelt sprider påverkan över hela skalan för att göra informationslandskapet till ett gungfly.
 
Jag vet inte hur lätt det här diagrammet är att tolka utan ytterligare kommentarer, men det visar med all tydlighet att det är så.

Visa bifogad fil 139082
Fullständigt obegripligt, nästan utom tidsaxeln. Tycks handla om det egentligen totalt irrelevanta Twitter under ett par dagar och att det plötsligt kommer en hel drös av inlägg och eller delningar i något ämne.


Dessutom så sträcker sig diagrammet inte över de årtionden som diskussionerna om olika aspekter av GMO har varit på tal, utan är ett snapshot över ett fåtal dagar.

Det bästa vore om vi alla slutade att använda X, instagram, Facebook etc, för att föra någon som helst form av diskussion, så att eländena självdör.
 
Diagrammet visar alltså hur hashtagen #GMO upphörde att användas på Twitter under den tid som Anonymous fuckade upp Rysslands Internetaccess vid inledningen av deras fullskaliga invasion av Ukraina.
Hashtaggar på twitter om GMO har haft väldigt liten, skulle säga obefintlig påverkan på diskussionerna om GMO i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp