Påverkar impregneringen andasfunktionen på ett utetäcke?

Martina_m

Trådstartare
Efter att jag tvättat ett utetäcke vill jag impregnera (med spray) det innan användning.

Men började fundera på andasfunktionen, försämras den vid impregnering?

Sv: Påverkar impregneringen andasfunktionen på ett utetäcke?

Nej, vi impregnerar täcken regelbundet och har inte märkt någon större skillnad på andningsförmågan.

Vad impregnerar ni med?

Gjorde nyligen misstaget att tvätta ett smutsigt täcke och hoppades kunna få det hyfsat vattentätt igen. Använde en halvliter av B****s impregnering och det funkade inte för fem öre. Blev halvhög på ångorna men täcket läckte som ett soll

Jag köper impregnering i sprayburkar. Har provat alla olika sorter/märken. En burk brukar räcka till ca 2-3 täcken.

Men åter till min undran, stänger impregneringen in och försämrar andasfunktionen?

Ja det försämrar andasförmågan till viss del.

om det är ett gammalt utetäcke som börjat tappa sitt "eget" skydd, och det är därför du vill spraya, så tror jag det går på ett ut. Om täcket redan tappat sitt eget så att säga och du istället sprayar.

är det ett friskt och fräsht utetäcke är det ju redan impregnerat i sig själv, då ska man inte spraya ytterligare.

Men om man tvättat det? Och vill impregnera "för säkerhets skull".

Jag har en riktig lortgris, så ibland måste man det. Brukar tvätta en gång per år.

I min värld borde andningsfunktionen försämras ju mer man impregnerar. Man "stänger" ju åt båda håll så att säga.

Efter att jag tvättat ett utetäcke vill jag impregnera (med spray) det innan användning.

Men började fundera på andasfunktionen, försämras den vid impregnering?

Jag impregnerar inte mina täcken, det behövs inte.

Skulle tro att andningsförmågan blir sämre men jag vet inte säkert. Jag brukar använda mig av täckestvätten som "min" täckes tillveräkare har. Har inte haft några läckande täcken. Men har bara HW täcken.

Men om man tvättat det? Och vill impregnera "för säkerhets skull".

Jag har en riktig lortgris, så ibland måste man det. Brukar tvätta en gång per år.

Om du tvättar en gång per år behöver du absolut inte spraya extra impregnering på täcket! använd täckestvätt som köps i ridsport butikerna, inte vanligt tvättmedel!

Vill du tvätta ofta, kan man med fördel faktiskt köra en maskin ganska regelbundet med bara vatten. täcket blir rätt skapligt rent ändå!

Utan att förstöra impregnerings funktionen i täcket ö.h.t!

Har lämnat bort mina täcken för tvätt, impregnering och lagning, på hennes hemsida står det att hon använder Impregnering som inte förstör andasfunktionen, så det verkar finns special Impregnering att använda (hoppas det stämmer).

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 812
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Någon som testat RE:Claims produkter? Deras tvättmedel samt impregneringen. Ska man köra två program i maskinen, först tvättmedel och...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: zarmino
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka