PC som blir Svart/Dör Överhettning ?

kitty79

Trådstartare
Suck , finns det någon datakunning här omkring ?

Har ett problem , har en pc som är runt 1 ½ år gammal , problemmen började väl för ca 6 mån sedan efter att jag hade försökt köra Sims 3 på den , fläktarna går konstant och efter ca 15 min å slocknar den , det är dock bara att sätta på igen ,ingen felmed. el dylikt. Bytte grafikkort enlig rek . (trots att det gamla grafikkortet skulle klara spelet utan vidare) Har helt ok ,minne,ram och övriga spec enligt EA. Hur som helst nu reder den inte ens ut tex farmville (flashspel på facebook) känns ju oerhört märkligt att en sådan "ny" dator ska bli överhettad av ett litet flashspel ?

Datorn är genomgången från damm , dammsugen och rengjord med tryckluft .

Någon som har någon tanke ?

Sv: PC som blir Svart/Dör Överhettning ?

jag hoppas du vet att dammsugaren är statiska elektrisitetens konung.. den tar gärna död på elektronik.. Big no-no.

förövrigt så är det inte prestandan i sig som är bekymret då den fungerat tidigare.. utan snarare något som är defekt.

att en dator dör oprovocerat kan vara flera felande faktorer.. det kan vara ett mjukvarufel, drivrutinskrock eller dyl.. men det kan även vara hårdvarufel.. en defekt cpu kan orsaka plötsliga krasher likväl trasiga ramminnen, moderkort, grafikkort..

faktum är att jag hade en dator som hade hyss för sig.. den bara startade om oprovocerat utan förvarning.. bytte allt.. det visade sig vara grafikkortet som var på bommen.. men jag har även varit med om att alla redan ovannämnda möjligheter har varit felande länkar..

det bästa vore ju såklart om du hade en annan likadan dator som du kunde testa med... dvs bara byta grafikkort.. samma problem? ok.. stoppa tillbaks det grafikkort som satt från början och byt ramminne.. hjälpte inte det.. byt tillbaks ramminnen och testa ny processor.. hjälpte inte det.. byt tillbaks och byt nästa komponent.. osv..

på så sätt så får man ju reda på vilken komponent som är trasig och man får ta ställning till huruvida det är värt att
1. byta just felande komponent
2. köpa ny

en 1,5år gammal dator hade jag nog själv bytt enskild komponent då de oftast är väldigt billiga och man får ändå rätt hyffsat för pengarna.. är dator 4-5år gammal hade jag nog köpt en ny, då en 5år gammal dator som då kostade 10 000 idag kan bli ersatt med bättre prestanda för 2000kr.. och då är det ändå inte säkert att reparationen hade blivit mycket billigare pga avsaknande av reservdelar..

jag utgår ifrån att du kollat dina felloggar.. och där brukar mjukvaruproblem och överhettning reggas och således utgår jag ifrån att de möjligheterna är strukna.

Får grafikkortet tillräckligt med "luft"? Jag vet att om det sitter nåt för nära grafikkortet kan det mycket väl leda till att grafikkortet överhettas med resultat att datorn dör.

för att inte glömma de tusen och åter tusen konstiga fel som ett defekt nätaggregat kan orsaka.

testa att plocka av sidan på datorn för att se om det är överhettning/dålig ventilation som är orsaken.

Tack så mycket för alla svar , nope jag visste inte om det där med dammsugaren ! ska aldrig lyssna på det rådet igen .

Kanske en obeskrivlig dum fråga men vart hittar jag felloggar någonstans ?

Nät aggregat ... det där pratade min bror om också ,tycke att det var märkligt att de inte bytte det samtidigt som grafikkortet byttes ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka