Pelham eller jaktstång?

alice

Trådstartare
Jag behöver tillfälligt betsla upp hästen vid uteritter i högre tempo än skritt då hon har blivit så jäkla stark i takt med att musklerna kommer. Jag behöver då något som är lagom starkt! Har en jaktstång hemma med mullen-mundel. Provade den på hästen och hade tygeln runt D-ringen och inte i någon av skårorna. Upplevde att det ibland var riktigt bra men så ibland så blev det jätteskarpt och hästen slog på tvärnit och slängde upp huvudet. Svårt att nyansera styrkan. Det var mörkt så jag hade svårt att se om hon gapade samtidigt. Men känner jag henne rätt var munnen vidöppen! :D Så, ibland var det lagom skarpt men det känns inte riktigt bra att det plötsligt blir urskarpt.

Vill då ha tips från bettkunniga om alternativ! Har funderat på pelham, ev apple mouth-mundel, med två tyglar/delta. Eller finns det något annat alternativ? Ingen idé att föreslå pessoa då det aldrig kommer i närheten av hästen.
Hack fungerar inte då hon bara slår med huvudet hela tiden och blir jättespänd.

//Alice

Sv: Pelham eller jaktstång?

Det är ju det lilla abret...jag har bara jaktstången! Vet dock att en tjej i stallet har ett pelham med just typ apple mouth mundel som jag ev kan få låna.....Annars blir det till att köpa!

//Alice

Jag provade ett tag jaktstång på min kuse, upplevde det som du att ibland slog han upp huvudet och tyckte inte om bettet. När jag undersökte varför så såg jag att kindkedjan och hackarna man sätter fast den i klämde på mungipan. Det var det han inte tyckte om när han klämdes. Så med pelham satt kjedjan lite högre upp och mungipan gick fri. Pehlam fungerar bättre, ibland har jag två tyglar ibland delta.

Kanske ett tips?

Jag tycker du ska prova pelhamstång med dubbla tyglar. Då kan du kanske få den nyansering av tygelhjälpen som du saknade med jaktstången. Jag rider så och det funkar mycket bra! :)

Pelham med delta tycker jag är ganska värdelöst, du kan aldrig släppa stångverkan eller reglera skärpan i bettet...

alice skrev:
Jag behöver tillfälligt betsla upp hästen vid uteritter i högre tempo än skritt då hon har blivit så jäkla stark i takt med att musklerna kommer. Jag behöver då något som är lagom starkt! Har en jaktstång hemma med mullen-mundel. Provade den på hästen och hade tygeln runt D-ringen och inte i någon av skårorna. Upplevde att det ibland var riktigt bra men så ibland så blev det jätteskarpt och hästen slog på tvärnit och slängde upp huvudet. Svårt att nyansera styrkan. Det var mörkt så jag hade svårt att se om hon gapade samtidigt. Men känner jag henne rätt var munnen vidöppen! :D Så, ibland var det lagom skarpt men det känns inte riktigt bra att det plötsligt blir urskarpt.

Vill då ha tips från bettkunniga om alternativ! Har funderat på pelham, ev apple mouth-mundel, med två tyglar/delta. Eller finns det något annat alternativ? Ingen idé att föreslå pessoa då det aldrig kommer i närheten av hästen.
Hack fungerar inte då hon bara slår med huvudet hela tiden och blir jättespänd.

//Alice

Det finns ett bett som heter Pessoa pelham. http://www.lillhastenistav.se/bt.htm

Jag har haft samma upplevelse att pållen inte tycker jaktkandaret
fast mundelen har sett lika dan ut på pelhamet.

pinky skrev:
Jag tycker du ska prova pelhamstång med dubbla tyglar. Då kan du kanske få den nyansering av tygelhjälpen som du saknade med jaktstången. Jag rider så och det funkar mycket bra! :)

Pelham med delta tycker jag är ganska värdelöst, du kan aldrig släppa stångverkan eller reglera skärpan i bettet...
Ja, det har ju också varit min fundering! Det är bara det att jag är så jäkla urusel på att rida med två tyglar. :o Fast det är klart.....det är väl en vanesak!
Men är det inte risk att hästen upplever det som lika skarpt? :confused:

//Alice

Det är inte så jättesvårt när man kommit in i det.
Men det gäller att man väljer en fattning som funkar, och jag fick lära mig den ultimata (för oss) i söndags... :D

Hur menar du att hästen skulle uppfatta det som lika skarpt? Som vad? :confused: (Är jag trögfattad, eller? :angel: ;) )

Det är inte så jättesvårt när man kommit in i det.
Men det gäller att man väljer en fattning som funkar, och jag fick lära mig den ultimata (för oss) i söndags... :D
Vad använder du för tygelfattning? *nyfiken* Kandarfattning eller helt enkelt "bridongtygeln" på "vanliga stället" och "stångtygeln" längst ner?

Hur menar du att hästen skulle uppfatta det som lika skarpt? Som vad? :confused:
Som jaktstången! ;)

(Är jag trögfattad, eller? :angel: ;) )
Japp! :devil: :D :angel: ;)

//Alice

Prova ett Nathe bett! :) Jag behövde också ett ngt starkare bett till min D-ponny vid uteritt och hoppning. Jag har både provat jaktstång och vanligt peham men han protesterade helt och slängde över tungan så fårt jag tog lite i honom. Men så hittade jag detta bett: http://www.reitsport-outlet.de/images/bilder_klein/1743k.jpg när jag var inne på Globen. Jag bestämde mig för att köpa det och det funkar hur bra som hälst! Det är mildare att rida på och används mycket för unga lite bongstyriga hästar i tyskland, tror jag det var. Det är godkänt att tävla på, bara du byter ut "repet" mot kedja och deltat ska vara i läder. Fick betala 1399:- :crazy: för mitt bett. men det är verkligen värt priset! *Vad jag vet*, så finns det bara en affär i skara som säljer dessa bett så kan man beställa därifrån. Verkligen ett bett värt att prova! :bow: :banana:

Jag provade från början med (hoppas det blir begripligt när jag förklarar det i text... :angel: ) att ha bridongen "som vanligt" och stången längst ner, utanför lillfingret. Båda tygeländarna kom ut på samma ställe, under tummen som vanligt. En vanlig kandarfattning, fast utan att korsa tyglarna, alltså.

Nu rider jag med korsade tyglar; Bridongen utanför lillfingret och den kommer ut som vanligt, under tummen. Stången går in mellan lill- och ringfinger och ut mellan lång- och pekfinger. En vanlig kandarfattning med korsade tyglar, fast stångtygeln kommer ut ett hack längre ner.
På så sätt har jag tyglarna mer separerade från varandra, och kan lättare sköta dem var och en för sig.

Solklart, eller hur? :angel:

Det roliga är när man ska samla ihop alla tyglar efter framskrittningen oh lägga dem på plats. Det är ett himla trasslande än så länge, ser nog hemskt nybörjaraktigt ut! :rofl:

Om hon kommer att uppfatta pelhamstången som skarpare vet du ju inte förrän du provat. ;)
Men jag tror inte det, eftersom du kan släppa stångtygeln helt lös, och åtminstone Pinky uppfattar bettet ganka likt ett tränsbett när man bara rider på bridongen.
Men alla är ju olika, så säker kan man ju aldrig vara.

(Är jag trögfattad, eller? :angel: ;) )

Japp!:devil: :D :angel: ;)

Tack, jag älskar att få medhåll för mina åsikter! :devil: :D

vill bara påpeka att det alltid är handen som avgör hur skarpt bettet är och att det är inte särskilt lätt för någon härute att avgöra vad du ska ha för bett i din hästs mun. att du inte vill ha pessoa kan man förstå då det inte är många hästar som funkar på det. men när du säger att det inte kommer i närheten av din häst låter det bara fånigt. det finns faktiskt de hästar som funkar alldeles utmärkt på pessoa. finns det ingen kunnig i ditt stall som har lite erfarenhet av betsling och som har sett dej o din häst när du rider, som du kan ta hjälp av ?

sunshine_ skrev:
vill bara påpeka att det alltid är handen som avgör hur skarpt bettet är och att det är inte särskilt lätt för någon härute att avgöra vad du ska ha för bett i din hästs mun. att du inte vill ha pessoa kan man förstå då det inte är många hästar som funkar på det. men när du säger att det inte kommer i närheten av din häst låter det bara fånigt. det finns faktiskt de hästar som funkar alldeles utmärkt på pessoa. finns det ingen kunnig i ditt stall som har lite erfarenhet av betsling och som har sett dej o din häst när du rider, som du kan ta hjälp av ?
Åh, en av bukes berömda "moralkakor"! :devil: ;) Men jag förstår ditt inlägg då du omöjligt kan veta vem jag är och vad jag besitter för kunskaper!

Jag vet så väl att det är handen som avgör hur skarpt bettet är! Tillhör också dom som tror att jag kan göra större skada med ett tredelat än en stång m kedja, beroende på vad jag gör med handen! Men när jag rider med mjuk och mycket känslig hand och hästen, trots det, plötsligt utan förvarning slänger upp huvudet och mycket tydligt upplever bettet jätteskarpt då har det inte med handen att göra. Det finns ingen logik i när hästen reagerar mot bettet, dvs jag kan inte relatera det till hur jag hanterar tyglarna. Det jag kan relatera det till är att jag har haft tyglarna i den stora ringen på jaktstången och inte i skårorna (pga att jag vill kunna kontrollera stångverkan) och när hästen travar och galopperar så rör hästen huvudet. Den rörelsen gör att tygeln rör sig runt ringen och plötsligt slår stångverkan in. Då är det bättre att göra som Pinky säger, att prova en pelhamstång med två tyglar. Det kan göra att jag bättre kan korrigera verkan eftersom jag kan släppa stångtygeln helt om jag måste.

Anledningen till att jag skriver att pessoa inte kommer inärheten av min häst beror på själva konstruktionen av bettet. Jag gillar inte alls hur det bettet är utformat, även om jag kan förstå tanken bakom bettet. Som min tränare säger; "ett pessoa är det bara pessoa själv som kan rida på". Jag håller med! Och visst, det finns säkert massor av hästar därute som till synes fungerar jättebra på pessoa, men för det så behöver jag forfarande inte gilla konstruktionen av bettet!
Och ja, jag ska prata med tränaren om detta "bettproblem"! Har bara inte haft tillfälle att göra det ännu. Och nej, det finns inte folk i mitt stall, förutom en tjej jag litar på, som är tillräckligt kompetenta för att diskutera detta med. :devil:
Så, i väntan på tränaren ville jag ventilera detta på buke. Det kan ju poppa upp idéer och tankegångar man inte själv fått igång! Och visst är jag väl medveten om att det finns inte någon här som sett min häst irl, men för det kan man ju bolla idéer med varann. Det är ju i slutändan ändå jag som beslutar vad jag provar och ser vad reaktionen blir!

//Alice

Har du kollat tänderna ? Har hästen vargtänderna kvar? Vår ponny reagerade ibland våldsamt på bettet o visade sig ha en sprucken vargtand som säkert gjorde jätte ont när bettet tog fel och kastade helt vilt med huvudet för att gå helt normalt långa stunder. Så om du inte gjort det kolla med tandläkare.Föredrar pelham har ett i syntet till ponnyn som blir mkt stark vid uteridning o hoppning. Fungerar bra på henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka