alice
Trådstartare
Jag behöver tillfälligt betsla upp hästen vid uteritter i högre tempo än skritt då hon har blivit så jäkla stark i takt med att musklerna kommer. Jag behöver då något som är lagom starkt! Har en jaktstång hemma med mullen-mundel. Provade den på hästen och hade tygeln runt D-ringen och inte i någon av skårorna. Upplevde att det ibland var riktigt bra men så ibland så blev det jätteskarpt och hästen slog på tvärnit och slängde upp huvudet. Svårt att nyansera styrkan. Det var mörkt så jag hade svårt att se om hon gapade samtidigt. Men känner jag henne rätt var munnen vidöppen!
Så, ibland var det lagom skarpt men det känns inte riktigt bra att det plötsligt blir urskarpt.
Vill då ha tips från bettkunniga om alternativ! Har funderat på pelham, ev apple mouth-mundel, med två tyglar/delta. Eller finns det något annat alternativ? Ingen idé att föreslå pessoa då det aldrig kommer i närheten av hästen.
Hack fungerar inte då hon bara slår med huvudet hela tiden och blir jättespänd.
//Alice
Vill då ha tips från bettkunniga om alternativ! Har funderat på pelham, ev apple mouth-mundel, med två tyglar/delta. Eller finns det något annat alternativ? Ingen idé att föreslå pessoa då det aldrig kommer i närheten av hästen.
Hack fungerar inte då hon bara slår med huvudet hela tiden och blir jättespänd.
//Alice