Pelham: rakt vs. delat

superstar

Trådstartare
Erfarenheter? Hur stor är skillnaden i bettets inverkan beroende på om det är rakt eller delat? Bör man resonera så att om man brukar rida på delat tränsbett och ska gå över till pelham så bör man ha även ett delat pelham? Och vise versa om man brukar rida på rakt tränsbett?

/ullis

Sv: Pelham: rakt vs. delat

Ger inte delat pelham lite dubbla budskap? :crazy:
Skänklarna säger ner men den delade biten i munnen säger höj huvudet när du drar i tyglarna..
Jag har nog köpt ett helt med låg tungfrihet om jag skulle köpa något alls..

Jag red i ett antal år på ett ledat pelham, bytte sedan till ett rakt och både hästen och jag gillar det bättre. Lite ovant är det ett tag innan man vänjer sig vid att rida på en oledad mundel.

Just det, jag rider alltid med dubbla tyglar.

detta har jag oxå funderat på...
har provat på ena pållen att rida med både delat pelham och rakt...
jag upplever det raka som mkt skarpare (på just den hästen)... han går normalt bäst på tvådelat (vid dressyrträning).
Är det ändå fel att använda delat pelham?
Kankse känns det raka mindre skarpt om jag byter det mot ett gummi (happy mouth)?

Jag lånade ett tvådelat pelham innan jag köpte ett eget rakt. Min häst som aldrig har stegrat sig ställde sig på bakbenen med det tvådelade trots att jag bara tog mjukt i tygeln. Med det raka pelhamet kan jag rida som vanligt men med större möjlighet att hålla hästen vid behov. När jag köpte det raka förklarade innehavaren av affären att ett tvådelat gärna går upp i gommen om man tar tag i tygeln=mycket obehagligt för hästen.

Jag läste i ett nummer av Hästmagazinet att ett ledat stångbett (=exempelvis ledat pelham) är det bett som lättast förstör hästens mun. Behöver jag säga att jag bytte direkt när jag läst detta...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 058
Senast: Sirap
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 520
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka