Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Precis som rubriken lyder - varför föredrar du det ena eller det andra?
På vilket sätt är effekten olika mellan dessa två bett som väl båda har en hävstångseffekt?
Sv: Pelham vs. pessoa - vad använder du och varför?
Pelham! Oledat och med två tyglar.
Pessoabettet är ett gagbett som är mycket svårt att rida på. Ett korrigeringsbett som en ryttare som vet vad h*n gör kan använda tillfälligt för att lösa ett problem. Jag vet hur bettet inverkar teoretiskt, men betvivlar starkt att jag skulle kunna tillföra något vettigt med det på en hästrygg...
Det finns anledningar till att det ofta används som nödbroms, och att många oerfarna tycker att hästarna "går fint" på det...
Lätt! Pelham, odelat. Snällt mot munnen om det används förståndigt. Vid kontakt med bettet påverkas nacke och tunga/laner. Ett rätt placerat och utprovat pelham i lagom tjocklek är tusen gånger bättre än ett pessoa.
Pessoa är enligt mig ett riktigt skitbett. Borde inte få finnas eftersom att de flesta som rider på det är oerfarna. När du dra i ett pessoa viker det sig framår (om det är två eller tredelat), petar häsetn i gommen, trycker in kinderna mot tänderna samtidigt som det hissas upp mot främre kanten av kindtänderna. Det rör sig mycket upp och ned i munnen pga hisseffekten och skadar på så vis insida av kinderna, tänderna och kan ge skavsår på lanerna.
Visst finns det säkert folk som kan klara av att rida på pessoa utan att det skadar hästen men då tror jag inte man behöver ha det heller.
Jag skulle ALDRIG sätta ett pessoa i min häst mun dels för att jag inte kan garantera att jag inte skulle råka göra honom illa och dels för att han hatar allt vad skarpa bett heter.
Förlåt om jag låter lite agressiv, inget illa menat.. Men pessoa väcker i mig!
Ha en riktigt fin dag och lycka till i bettdjungeln
Tack för era svar!
Jag tycker att ett rakt pelham verkar bäst också.
Men det i gummmi från H**ks t ex är ju så TJOCK!
Ett rakt i metall som inte är så tjockt kanske vore bättre?
Har man samma stl på ett sånt som på ett vanligt?