Jaaxxx

Trådstartare
Har läst lite på buke nu om pelham men har inte riktigt hittat svaret tycker jag. Att man inte ska rida på ett delat pelham har jag förstått, men vad avgör om man ska ha gummistång eller helt i metall? Alltså har gummi och metall stång samma effekt? Och sen är det hästen som avgör vad den trivs bäst med?

Gummistången känns väldigt tjock men samtidigt kanske det är "bätte" för hästen om det är tjockare så att det blir "snällare"?

Hjälp gärna en okunnig :)

Är ju självklart alltid handen som avgör hur skarpt ett bett är.

Sv: Pelham

Jag skulle säga att det beror på vad hästen trivs bäst på. Min uppfattning är att man får en lite "segare" reaktion med ett gummibett, så har man en häst som är lite känslig i muinnen kan det fungera bättre rent generellt med gummibett.

Personligen är jag inget fan av gummi -eller syntetbett då det skapar mer friktion än ett metallbett. Därmed inte sagt att det inte finns hästar som ändå trivs bättre på det. Att ett tjockare bett blir mildare tror jag är en svårdödad myt. Visst, stoppar du in ett centimetertjockt bett blir det ju såklart skarpare, men precis som du säger så är det ju mycket handen som avgör. Det är nog bekvämare för hästen med ett tunnare bett när det bara ligger eftersom hästens mun egentligen inte är skapad för att få plats med en massa jox.

Prova dig fram och se vad hästen verkar gilla, men tänk på att om du har ett syntet eller gummibett så måste du kontrollera dagligen att hästen inte tuggat upp en flisa som kan skava i mungipan.

Sv: Pelham

Tack för svar :)

Aldrig tänkt på att man ska hålla koll på syntet och gummibett tidigare så det var väldigt bra att du skrev det, har som tur var aldrig haft ett sådant bett så jag har inte lyckats råkat ut för det.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 061
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka