Sv: Pelham

gummibett är oftast jättetjocka, och det blir lätt skavsår pga friktionen mot hästens mungipor.
men har man en häst som trivs med det tycker jag att det inte är så stor skillnad mot ett pelham i metall, även om jag föredrar metallvarianten

PrinceFair skrev:
jag håller med Tigertofflan. För löst spänd kedja gör att stången faller igenom och då får den ingen stångverkan alls.

Däremot kan det kanske bli lite skillnad om man spänner kedjan lite hårdare (typ en länk/ögla) eller lösare. Men det är nog upp till varje häst om de uppfattar det som skarpare eller mildare.

Logiskt tänkande (Vilket iofs ej är min starka sida..:d ):

VAD är kindkedjan till för tror ni?

Är av den uppfattningen att DEN är till för att STOPPA stången från att åka upp för långt, så ju lösare kedjare desto skarpare bett, eller..?

Dock har jag upplevt att hästen reagerar MER om kedjan är spänd.. :crazy: Men ja vet inte, får nog ta mig ett snack med tränaren tror ja ;)

Kinnkedjan är till för att få en stångeffekt. Utan kedjan mister man den helt.

Ju lösare kedja desto mindre stångeffekt, skulle man väl kunna säga. Men det blir liksom inte mildare för det.

Spänner du kedjan hårt kommer ju motståndet mer eller midnre utan förvarning, och då är det klart att hästarna reaggerar.

kinnkedjan är som tigertofflan säger till för att få stångeffekten. utan kedjan är stången inget stångbett...

har man mkt hög tungfrihet på stången borde bettet bli skarpare om man har löst spänd kedja eftersom tungfriheten då går upp i gommen, men bettet faller ju iaf igenom och mister en del av sin effekt och ffa sitt syfte.
men med en liten/normal tungfrihet får bettet mer el mindre samma effekt som ett oledat tränsbett om kedjan är alldeles för lång

med kort kedja kommer ju trycket mot käken direkt när man tar i tyglen vilket gör att hästen reagerar starkare och snabbare på bettet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 293
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 717
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka