• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 016
N

Notorius

Ska pelhamstången vara rak eller delad?
Måst byta till pelham igen för min häst är något för stark.

Sv: Pelham

En bra tumregel är att alla stänger ska vara raka. Du kan ha ett ledat stångbett också, men det blir inte samma effekt.

Knapplån

Det bästa är ett rakt, men en del hästar kan även trivas med delat. Prova dig fram och se vad som passar just din häst bäst.

Jag har delat pelham på min häst och det funkar bra. Har dock också hört det på senare tid att det helst ska vara rakt, men jag har inte sett ngn anledning att byta nåt som fungerar.

Han har rakt tränsbett nu, och verkar inte gilla det särskilt. Det har funkat perfekt med det tills han blev skadad och nu efter det avskyr han det och springer och gapar och kastar med huvudet och lyssnar inte. Helt förbytt :crazy: .
Vad är det för skillnad i effekt på delat och rakt?

Kanske ska lägga till att hästen idag är helt frisk och kollas kontinuerligt av kiropraktor.

Det är ju stor skillnad på ett rakt tränsbett och ett rakt pelham i och med att tränsbettet har noll hävstångsverkan och pelhamet verkar ju mkt med hävstång samt även tryck från kedjan.

Vad jag menar är att även om hästen inte trivs på ett rakt tränsbett så betyder det inte att det är fel att prova med ett rakt pelham, det skulle jag valt iaf. Rakt pelham alltså, inte delat pelham.

Okej, nej jag har alltid fått lära mig att pelham ska vara rakt så jag känner mig mycket tveksam till att prova delat :p

Jo, för jag var inte säker på vad som man skulle ha ;)
Ska se om vi kan åka in på lördag och köpa ett pelham och en ny martingal för jag känner verkligen inte för att galoppjobba förrens jag har fått nytt bett :p

Det är jobbigt när man hamnar i perioder då samarbetet inte stämmer längre. Hoppas det går bra med bett-bytet! :bump:

Men som sagt, definitivt rakt pelham! ;)

Ja, men visst förstår jag att han är lycklig igen över att få vara ute och busa och jobba igen efter skadan, det är bara lite föör mycket av det goda :p ;)

Ett delat pelham har mycket stor risk att gå upp i gommen på hästen, och tilsammans med hävstångseffekten blir det en enorm nötknäppareffekt, och bettet kniper liksom runt hela underkäken.
Har man en häst med hög gom eller så, så där är plats till ett delat bett, kan man mycket väl ha ett delat stångbett, enligt mig. Själva stångeffekten blir dock något fördröjd, och bettet kan då uppfattas som något mildare. Tror jag har förklarat det i någon annan tråd, nångång :D

har ett delat pelhambett, och min häst blir galen när jag tar i honom LÄTT, för leden går upp i gommen på honom. Och han har inte särskillt låg gom, och nej jag tar INTE hårt i honom.
Däremot funkar ha kanoners på ett rakt kimblewick med lite tungfrihet. Så jag skulle ta ett rakt före ett delat om jag var du.

Blir ett rakt. Låter läskigt med att det går upp i gommen :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka