• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 091
T

Trampe

Jag provade igår ett pelhambett (rak stång, utan tungfrihet, med kedja, utan skumrem) på min pålle då min tränare rekommenderat detta bett till oss då pållen är väldigt het i vissa moment...
Men jag tyckte det satt lite konstigt, stängerna la sig parallellt med mungipan/läpparna om ni förstår. Jag hade velat ha stängerna lite mer lodrätt men det kanske ska se ut så? :confused:
Hursomhelst bytte jag bett igen för jag ville inte rida när det såg ut så om jag inte var säker på att det skulle se ut så...:crazy:
Snälla hjälp!

Sv: Pelham

Bettet ligger så om hästen placerar mundelen så, skänklarna följer ju liksom med.

Det du ska ha koll på är att skänkeln, när du tar i tygeln, inte kan vridas längre bak än att det bildas en max 45 graders vinkel mellan munnen och skänkeln. Det reglerar du genom att spänna kedjan tillräckligt hårt.

Så lodrät ska skänkeln aldrig någonsin kunna hänga!;)

Stången ska ha ett maxutfall på 45 grader, den kommer alltså i viloläge vara mer eller mindre parallell med mungipan.
Varför inte vänta tills tränaren är med om du är osäker på hur bettet ska passas till? Både för löst och för hård kindkedja ger hästen obehag (är den för lös roterar bettet i munnen och ger en hissbettseffekt, är den för hård tar den i så fort man tar i tygeln)

Ja jag tänkte vänta tills jag träffar min tränare nästa gång, om två veckor. Det var därför jag tog av bettet igen...
Ville bara höra några kloka ord från er Bukisar! Om jag var helt ute och cyklade :)

Det där med 45 grader känner jag igen nu när ni säger det. Finns det även nån tumregel för hur hårt kedjan ska sitta?

Senast ändrad av en moderator:

Den ska spännas så pass att den inte har någon inverkan när du inte tar i tygeln. Beror också lite på hur "stark" hästen blir för dig.. prova dig fram, men spänn den kanske lite hårdare än du gjorde sist så att bettet inte slår igenom. Blir det för skarpt med kedja så kan du prova att sätta en sporrem där under istället.

Här kommer en mycket schematisk o klumpigt ritad bild på hur det kan se ut.

stng.jpg

Tack för alla svar!
Och stort tack till dig "Biffen" för din tydliga bild! Jag tror nog att bettet satt rätt iallfall nu när jag hört era kommentarer.

Liknande trådar

Dressyr har sökt i lite trådar men hittar inte riktigt det jag söker. har precis börjat vänja in min känsiga herre på kandar och vi börjar...
Svar
5
· Visningar
2 203
Senast: exclusivef
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: vblpower
·
Utrustning Hej på er! Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem. Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett... 2
Svar
23
· Visningar
4 086
Senast: poloplayer
·
P
Utrustning Vår ponny kan ofta vara ganska het i skogen och jag tänker använda en rak pelhamstång och se om det gör att man kan få lite mer kontroll...
Svar
8
· Visningar
1 673
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka