• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vakanjaheta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 969
V

Vakanjaheta

Jag undrar ifall Pelhamstång är skarpare än pelhambett-2delat. Eller om det är tvärtom!!! Jag har länge undrat. Vad tycker ni om att använda pelhambett? I vilka fall tycker ni att man ska använda pelham? Tacksam för svar! :)

Sv: Pelham.

Det 2 delade är mycket skarpare och dessutom så SKA hävstångsbett vara raka för att kunna inverka rätt.

Rid på rakt.
Jag köpte för ett tag sen ett pelham till min häst. Hon blir rätt stark och hängandes. Ska man rida dressyr på det så bör man rida på två tyglar, annars viker dom bara in nosen (Upptäckte detta väldigt fort) jag använder mitt ibland i skogen eller vid hoppning om hon stått och har energi så de tryter ut ur öronen. Men har succecivt gått ifrån bettet nu och rider på rakt vanligt. Och nu lyssnar hon bättre på bettet. Jag använde det alltså för att få henne att få lite respekt för min hand. Självklart på ett mjukt sätt. Men så att hon får känna lite att man inte bara kan dra.

Men varför görs då tvådelade hävstångsbett?
Om det måste vara rakt för att kunna inverka rätt?
Blir det ingen hävstångseffekt annars?
Är det lika med ett tredelat pelham?

Därför att många uppfattar ett rakt bett som mycket skarpare men jag anser att det är fel. En rak mundel fördelar trycket jämnare över en större yta.

Ett tvådelat pelham kan inte annat än att mittendelen i munnen går upp i lanerna och man får mkt tryck på sidorna av tungan. Tredelat får inte samma effekt men det är absolut inte bättre. Det bettet blir mkt skarpt och även det inverkar fel mot vad det är tänkt.

Tänk dig själv att du ska bända upp en sten (eller vad som) med en stång som har ett (eller 2) gångjärn på mitten. Det kommer inte att gå.

Har lite svårt att förklara men någon annan kanske kan göra det åt mig.

Jag förstår precis hur du menar och jag tänker lika som dig..

Men en annan fråga då, är det någon skillnad om man har gummiklätt pelham eller inte? Eller gummiklätt bett över huvudtaget?

Sen när jag ändå har någon trevlig människa att diskutera med (;)) så skulle jag vilja veta vad skillnaden mellan pelham och jaktkandar är?
Och om man har tygeln i den stora ringen på jaktkandaret och inte i någon av de två hålen som finns i bettringarna, vad gör det för skillnad? Jag såg nämligen en ryttare som hade så och blev lite fundersam.

Vissa hästar gillar gummi, andra inte. Det tråkiga är dock att de flesta gummibett är väldigt tjocka. Annars så tycker jag de är helt ok, gummi uppfattas ofta som mildare.

Jag är inte superhaj på jaktkandar men jaktkandaret är något mildare eftersom det inte har lika långa (häv)stänger. Om hästen funkar på det så tycker jag det är ett bra bett (men såklart ska det inte vara delat).

Har man tyglen i den stora bettringen får man inverkan som ett helt vanligt rakt tränsbett. Men jag har sätt endel som rider med tygeln så och sedan har ytterligare en tygel i någon av de mindre ringarna och då kan man använda hävstångseffekten när man känner att den behövs.

Fjordtokan har rätt i jaktkandaret. Enligt mig så rids ALLTID stångbett med ordentligt spänd kedja (eller läderrem, ex vis gammal snokrem om hästen är känslig) och enbart engelsk nosgrimma eller ingen alls. Stångbett ska bara raka, inte delade. Om man sedan ska ha mullen mouth (lätt böjd mundel) eller med tungfrihet avgör hästen.
Jag föredrar metall framför gummi, har inte sett någon häst som föredrar plast/gummibett då de av ryttaren ofta kallas mildare men ger mer friktion i munnen än vad metallen gör. Metall känns dessutom lättare att hålla hygieniskt rena.
Pelham bör ridas med två tyglar just för att ryttaren själv kan VÄLJA när och hur mycket stång man vill koppla in. Det kräver en still hand och att man är medveten om vad man gör. Man kan rida med delta men det ger luddiga signaler och det blir oerhört lätt att man rider men "handbromsen i" hela tiden utan att märka det.
Jaktkandar rids oftast med två tyglar men som fjordtokan säger så kan man rida med två tyglar. Översta skåran ger en mycket liten stångeffekt, snäppet skarpare än vanliga tränsbett men långt ifrån lika skarpt som pelham. Vill man bara ha en tygel i handen och inte har kunskap/tålamod att lära sig rida med två tyglar (kandarfattning) så bör man välja jaktkandaret.

kl

Man brukar väl säga att desto fler brytpunkter ett bett har, ju skarpare blir det?

Jag har inte tänkt tanken alls att använda pelham. Undrade bara vad ni tycker om det bettet och vad ni skulle användt det till. Sedan har jag en till fråga, är det förbjudet att använda pelham med bara 1 tygel? måste man ha pelhamdelta eller 2 tyglar till pelhambett?

Om du rider ponny måste du ha delta på tävling. Annars rider man med två tyglar om man inte har delta.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 216
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
887
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka