pelhambett och kandar ser ju rätt lika ut

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 682
Sv: pelhambett och kandar ser ju rätt lika ut

han är stark, går absolut inte träna ,
.

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet när det gäller starka hästar.
Jag har en travarnordis med BRED hals och nacke. För att göra en lång historia kort, så har han blivit felinriden, och fått göra som han velat, sticka bara man la till skänklarna osv. OCH han har alltid fått trava i den fart han vill (=tokfort, han är ju van att srpinga). Jag har kämpat i många år med att han just är så in i norden stark! Har aldrig i hela mitt liv ridit en så fruktansvärt stark häst! har provat en massa bett, starka milda hackamore osv. vissa går han bättre på, vissa inte. MEN nu har det äntligen klickat med hur jag ska bete mig, jag ska ha den perfekta sitsen. så enkelt var det :angel: :Nej men det som gäller är att vara stark i MAGEN, så fort han blir stark så sätter jag vid djupt i sadeln, och spänner magen för allt vad jag är värd, sliter inte i tyglarna utan det är han själv som bestämmer hur hård han vill trycka, för så fort han slutar trycka emot bettet så blir det ju mjukt i munnen på honom. jag har alltså händerna på samma ställe hela tiden, så när han inte drar/trycker så är det en fin mjuk kontakt mellan mun-tygel-hand, men när han vill springa på så trycker han emot, och det är då jag måste vara starkt i magen. Så nu rider jag han oftast på ett vanligt tredelat med fasta ringar och det går super så länge jag inte glömmer av att arbeta rätt med MIN kropp! :D

det kan ju vara värt att testa!(?)

Jag skulle inte det därför att jag tycker att det är helt värdelöst, iaf på min häst. För det första så tycker jag att det är alldeless för skarpt. Och för det andra så tycker min häst det också. Hon knäpper av i nacken och blir osäker och får ingen framåtbjudning alls.

Kandar rider jag på ibland, men det är inte alls samma sak, man har ju två grejer i munnen, bridongbett och en kandarstång. Och man sitter ju inte bara och håller i stångtygeln.

Varför håller du mindre i stången när du har kandar än när du har pelham? :confused:
Ser inte riktigt skillnaden... Eller använder du delta?

Jag har en travarnordis med BRED hals och nacke. För att göra en lång historia kort, så har han blivit felinriden, och fått göra som han velat, sticka bara man la till skänklarna osv. OCH han har alltid fått trava i den fart han vill (=tokfort, han är ju van att srpinga). Jag har kämpat i många år med att han just är så in i norden stark! Har aldrig i hela mitt liv ridit en så fruktansvärt stark häst! har provat en massa bett, starka milda hackamore osv. vissa går han bättre på, vissa inte. MEN nu har det äntligen klickat med hur jag ska bete mig, jag ska ha den perfekta sitsen. så enkelt var det :angel: :Nej men det som gäller är att vara stark i MAGEN, så fort han blir stark så sätter jag vid djupt i sadeln, och spänner magen för allt vad jag är värd, sliter inte i tyglarna utan det är han själv som bestämmer hur hård han vill trycka, för så fort han slutar trycka emot bettet så blir det ju mjukt i munnen på honom. jag har alltså händerna på samma ställe hela tiden, så när han inte drar/trycker så är det en fin mjuk kontakt mellan mun-tygel-hand, men när han vill springa på så trycker han emot, och det är då jag måste vara starkt i magen. Så nu rider jag han oftast på ett vanligt tredelat med fasta ringar och det går super så länge jag inte glömmer av att arbeta rätt med MIN kropp! :D

stort grattis till dig som kommit till en insikt många andra också skulle behöva komma till! :bow:

Varför håller du mindre i stången när du har kandar än när du har pelham? :confused:
Ser inte riktigt skillnaden... Eller använder du delta?

Ja jag använde delta och jag tyckte inte att det funkade så istället för att fortsätta försöka med de bettet och sätta på mer tyglar osv så sket jag i det helt och provade andra bett.

Fullcheek som hon har när jag hoppar henne funkar superbra, visst jag får mycket mer att hålla i än med ett pelham men hon hoppar 100 gånger bättre när hon inte går och blir osäker med ett sånt bett, med ett pelham så hade jag lixom INGENTING i händerna, inget framåtsug alls.

Jag menar lixom att man kanske ska prova att rida lite mer innan man stoppar skarpa saker i munnen på sin häst för att dom är starka och heta, gäller väl förstås inte alla för vissa kanske pelham funkar bra :)

Var väl ungefär dit jag ville komma ;) :bow::bow:

Pelham på delta blir i stort sett ett helt annat bett än ett pelham på dubbla tyglar, som Pinky försökt påpeka. Ridet på vanliga tygeln har pelhamet exakt samma funktion som ett vanligt tränsbett. På undre tygeln blir det hävstång. därför blir det konstant hävstång om man har delta tygel - handbromsen ligger i hela tiden, dvs blir ett ganska kraftigt och starkt bett på delta, men ett väldigt väl avvägt och trevligt bett på dubbla tyglar - förutsatt att ryttaren är väl avvägd i sina hjälper och sin hand då förstås : ).

Pelham på delta blir i stort sett ett helt annat bett än ett pelham på dubbla tyglar, som Pinky försökt påpeka. Ridet på vanliga tygeln har pelhamet exakt samma funktion som ett vanligt tränsbett. På undre tygeln blir det hävstång. därför blir det konstant hävstång om man har delta tygel - handbromsen ligger i hela tiden, dvs blir ett ganska kraftigt och starkt bett på delta, men ett väldigt väl avvägt och trevligt bett på dubbla tyglar - förutsatt att ryttaren är väl avvägd i sina hjälper och sin hand då förstås : ).

Jo det förstår jag, men jag rider hellre på ett bett som fungerar bra som man bara behöver en tygel än ett bett med två ;)

Fast i och för sig så blir det inte alls exakt samma funktion som ett vanligt tränsbett när man sätter i stora ringen, det är ju fasta ringar plus att dom små ringarna som man sätter fast tränset i sitter ju ovanför dom stora som man sätter tyglarna i, alltså blir det liiite hävstång.. Men det är skitsamma, kom bara att tänka på det :D

ok tack för ett bra svar :) jag får alltså ta o plocka på mig massa olika bett och pröva mig fram då.
just nu rider jag på hackamore och det går väl inte sådär jättebra....
han är stark, går absolut inte träna ,

men han har vassa kanter på tänderna bak sa vet o ska raspa men hon hade ingen rasp med sig så nu får jag vänta på att dom ska komma o raspa o under tiden rider jag me hackamore för jag tänker att det ska vara skönare för han att slippa bett i munnen om han har ont, slår otroligt mycket med huvet nu med bett inte alls med hacket.

Ja gör det. Nu blir det ju väldigt dyrt att köpa så många olika bett (fråga mig! :crazy:) men kanske folk i din närhet också har en massa bett liggandes i sina gömmor. (Skulle tro det :D) så att du kan prova. Fast det gäller förstås att det är samma storlek :)

Hade ju vart bra om affärerna hade haft prov-bett i alla sina modeller att låna ut, ungefär som man kan låna hem provsadlar.

Ja, men det är ju det jag säger också! Jag TYCKER OM pelham, så länge de är oledade och helst rids med två tyglar :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 247
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 394
Senast: iNHALE
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 062
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka