Sv: pelhambett och kandar ser ju rätt lika ut
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet när det gäller starka hästar.
Jag har en travarnordis med BRED hals och nacke. För att göra en lång historia kort, så har han blivit felinriden, och fått göra som han velat, sticka bara man la till skänklarna osv. OCH han har alltid fått trava i den fart han vill (=tokfort, han är ju van att srpinga). Jag har kämpat i många år med att han just är så in i norden stark! Har aldrig i hela mitt liv ridit en så fruktansvärt stark häst! har provat en massa bett, starka milda hackamore osv. vissa går han bättre på, vissa inte. MEN nu har det äntligen klickat med hur jag ska bete mig, jag ska ha den perfekta sitsen. så enkelt var det
:Nej men det som gäller är att vara stark i MAGEN, så fort han blir stark så sätter jag vid djupt i sadeln, och spänner magen för allt vad jag är värd, sliter inte i tyglarna utan det är han själv som bestämmer hur hård han vill trycka, för så fort han slutar trycka emot bettet så blir det ju mjukt i munnen på honom. jag har alltså händerna på samma ställe hela tiden, så när han inte drar/trycker så är det en fin mjuk kontakt mellan mun-tygel-hand, men när han vill springa på så trycker han emot, och det är då jag måste vara starkt i magen. Så nu rider jag han oftast på ett vanligt tredelat med fasta ringar och det går super så länge jag inte glömmer av att arbeta rätt med MIN kropp! 
det kan ju vara värt att testa!(?)
han är stark, går absolut inte träna ,
.
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet när det gäller starka hästar.
Jag har en travarnordis med BRED hals och nacke. För att göra en lång historia kort, så har han blivit felinriden, och fått göra som han velat, sticka bara man la till skänklarna osv. OCH han har alltid fått trava i den fart han vill (=tokfort, han är ju van att srpinga). Jag har kämpat i många år med att han just är så in i norden stark! Har aldrig i hela mitt liv ridit en så fruktansvärt stark häst! har provat en massa bett, starka milda hackamore osv. vissa går han bättre på, vissa inte. MEN nu har det äntligen klickat med hur jag ska bete mig, jag ska ha den perfekta sitsen. så enkelt var det
det kan ju vara värt att testa!(?)