Pelhambett vid dressyr

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Precious
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 060
P

Precious

Vet att det finns miljoner trådar och just pelhambett men alla är långa och ger inte riktigt svar på min frågor så nu undrar jag om man kan rida dressyr på pelhambett? Inte tävla alltså utan bara träna. Är ju i grunden ett hoppbett. Kan det påverka hästens rygg på något sätt? med tanke på hävstångsverkan. Jag rider min travare på ett oledat pelhambett i gummi och han tuggar riktigt ordentligt på bettet, vilket jag tycker är bra...Men han krullar lätt ihop sig och eftersom bettet är ganska nytt för honom är jag rädd att det påverkar honom fysiskt i kroppen eller vad man nu ska säga, hoppas ni förstår ;) Blir ju helt plötsligt en annan form för honom. Tacksam för alla svar!

Sv: Pelhambett vid dressyr

Jag rider dressyr med pelhambett dock så anser jag att man måste ha två tyglar då så man kan finlira lite mer.

Ok. Har hört att man helst inte ska rida dressyr på pelham. När jag köpte bettet sa han i affären något om dressyr i samband med bettet, har för mig att han sa att jag inte skulle rida dressyr på det, men är ej säker :S

Självklart "kan" du rida dressyr på pelhambett. Du kan rida dressyr på vilket bett du vill så länge det inte är tävling.

Hästens rygg påverkas inte av ett bett - den påverkas om du inte kan använda bettet på rätt sätt. Hästen ska inte gå i en helt annan "form" pga ett bettbyte. Du ska fortfarande kunna variera formen.

Självklart "kan" du rida dressyr på pelhambett. Du kan rida dressyr på vilket bett du vill så länge det inte är tävling.

Hästens rygg påverkas inte av ett bett - den påverkas om du inte kan använda bettet på rätt sätt. Hästen ska inte gå i en helt annan "form" pga ett bettbyte. Du ska fortfarande kunna variera formen.

Jo det är klart och det är jag medveten om..Men har tidigare ridit på ett tredelat tränsbett och då var det som att arbeta med en vägg. Fick då rådet att prova pelhambett och jag märkte skillnad direkt. Han började söka sig mer neråt ist för att titta upp i stjärnorna och han tuggar ordentligt på bettet, han älskar att bita på saker så därför tycker jag att det är bra för honom på så vis.. Men det blir ju ändå mer påverkan med ett pelham än ett vanligt tränsbett oavsett hur mycket jag tar i tygeln.

Får jag välja så tar jag hellre tränsbett eller kandar, men pelhamet får åka på vid dressyr också ibland. Jag använder aldrig pelham på annat sätt än med två tyglar, det är mycket lättare att reglera verkan på hästen än med delta. Öva med två tyglar ett tag så ger det sig och du får fler möjligheter att reglera hästen.

då skulle jag inte välja pelham, blir för luddigt o för mkt i mina ögon.

Ja, jag får väl helt enkelt se till att fixa det med dubbla tyglar eller byta bett :)

varför ha pelham? dressyr är lydnad, då ska man inte behöva ett starkt bett att hålla ihop hästen med.

tycker du ska köpa ett tränsbett att ha när du rider dressyr. :)

Fast det finns ju hästar som funkar helt ok på tränsbett men som föredrar stången iaf...
Optimalt är väl att skola hästen på tränsbett och sedan lägga till kandar när det finliret behövs men alla hästar är ju inte lika.

Pelham funkar alldeles utmärkt att rida dressyr på - om man rider på två tyglar istället för med delta.
Om din häst krullar ihop halsen och går bakom hand är bettet för slarpt.

Pelham funkar alldeles utmärkt att rida dressyr på - om man rider på två tyglar istället för med delta.
Om din häst krullar ihop halsen och går bakom hand är bettet för slarpt.

Ja, det stämmer nog. Ska prova rida på vanligt träsnbett nästa gång och se om det blir bättre.

om hästen är så utbildad att den gör allt bra på träns så är det självklart inte fel att rida med stång om den gillar dte bättre. och i såna fall väljer man ju kandar ev blank stång. inte pelham.

men ts häst är som jag uppfattade inte så utbildad och då är det tränsbett som gäller tycker jag. för att få en ärlig eftergift och form.

om hästen är så utbildad att den gör allt bra på träns så är det självklart inte fel att rida med stång om den gillar dte bättre. och i såna fall väljer man ju kandar ev blank stång. inte pelham.

men ts häst är som jag uppfattade inte så utbildad och då är det tränsbett som gäller tycker jag. för att få en ärlig eftergift och form.

Han är inte väl utbildad eller tävlad men verkligen ingen nybörjare heller. Han går med huvudet lite högt i galoppen ibland när man rider på volten, vilket beror mycket på att han inte är helt 100 i balansen ännu, just i galoppen. Jag frågade i affären efter ett bra bett som man kunde ha till hästar som är lite heta och går högt med huvudet, ett bett för att visa vägen lite och då rekomenderade de mig pelhambettet. Det har hittills fungerat mycket bra, och han tuggar ordentligt på bettet och verkar trivas med det. Men nu när jag ridit på pelham ett tag ska jag gå över till tränsbettet och se om det går bättre igen. Nu har han ju ändå fått lite vägledning ;)

Kan ju också vara så att han helt enkelt inte orkar sänka huvudet. Stärk honom från marken genom tömkörning och se om det går bättre. Prova gärna tränsbett också.

Jo, förstår hur du menar. Det är betydligt lättare att rida på tränsbett också om hästen inte är utbildad, räcker med att hålla reda på en tygel då ;) Men det går ju att rida dressyr på pelham om hästen trivs bättre på det.

Själv rider jag just nu med kapson och postkandar (körbett) på en helt outbidad häst och ryttare :eek: Men det går det med :p

Kan ju också vara så att han helt enkelt inte orkar sänka huvudet. Stärk honom från marken genom tömkörning och se om det går bättre. Prova gärna tränsbett också.

Ja, han är arbetad mycket från marken..När jag fick hem han var det bara någon som hade suttit på honom. Så jag gjorde mer markövningar än ridning till en början och han går jättefint när man tömkör och longerar. Försöker träna markövningar med han minst 1-2 ggr i veckan. Har en annan sadel jag ska prova till han nu, misstänker att han "växt ur" sin gamla och är rädd för att den kan ha blivit lite för smal, kan ju bero på att han har spänningar i ryggen. Nu går han på vila i 4 veckor, men jag ska prova den nya sadeln så fort han blir bra igen.

Senast ändrad av en moderator:

Är det bättre att ha ett rakt tränsbett än ett vanligt eller är det helt upp till vad hästen tycker?

Liknande trådar

R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 624
Senast: Pyrran
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 431
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 090
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 851
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31