Pelletsströ, vanligt med allergier?

Fredag

Trådstartare
Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte innehåller varken tillsatser eller annat än färskt spån (ingen returträ).
Tyvärr visade sig pållen vara allergisk! Först bulor på bålen på den sida hon ligger, sen blev de som regnskållor. Det spred sig fort på ytorna som utsätts när hon ligger ner i boxen.
Jag tog ut ströet och bytte till kutterspån, vilket gick fint och allt läkte ut efterhand.

Då pållen är en skithäst vill jag gärna få det funka med pellets, det är sååå mkt lättare att mocka.
Jag funderar på halmpellets istället, men har förstått att även det kan vara allergikänsligt?
Vad har ni för erfarenheter?
Jag är lite rädd för att man gör halmpellets på den sämre halmen som är svår att sälja som den är...
Hon tål ju kutter, men inte träpellets - helkonstigt. Kanske beror det på att när man blöter upp pelletsen så blir den som "färsk" och rätt stark med sina extraktivämnen? Som fuktig spån direkt från sågen.
 
Vi har en häst i stallet som har fått nässelutslag av ett kutterspånmärke men det försvann när ägaren bytte märke. Ingen annan häst i stallet har haft problem med det märket - kanske var det ett visst parti som var högt i terpener eller något...
 
Vi har en häst i stallet som har fått nässelutslag av ett kutterspånmärke men det försvann när ägaren bytte märke. Ingen annan häst i stallet har haft problem med det märket - kanske var det ett visst parti som var högt i terpener eller något...
Ja, det är ju lite på det spåret jag är inne, att extraktivämnena blir aggressiva för huden när man blöter upp pelletsen. Det borde kunna skilja i innehåll beroende på hur mkt råvaran haft chans att lufta innan pressning, men svårkontrollerat helt klart.
 
Ingen som haft allergireaktioner av halmpellets?
Man vill ju liksom köpa pallvis för att få ett vettigt pris, jobbigt att chansa då. :/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp