Pengar när man studerar

Ajda

Trådstartare
Här ska jag efter 10 års arbete i en ICA butik lämna det trygga och utbilda mig till sjuksköterska.
Jag har tagit tjänstledigt och vill gärna jobba kvar min helg på jobbet. Jobbar full helg kl 7-21.15 en helg i månaden.
Det blir ju rätt bra extra pengar.

Nu var chefen lite tveksam till att jag ska få ha kvar min helg längre fram.

Känner mig osäker. Har barn, hus, häst, bil... Ja ni vet.. Rubbet.

Hur har ni gjort när ni gått från fast inkomst och börjat studera?
Sambon har en "vanlig" lön. Ingen höginkomsttagare.

Jag hade bestämt mig för att ta bidragen och lånedelen. Då får man ut 9900:-. Sen om jag jobbade min helg också skulle det bli ca 13-14 i månaden.
Men sambon tyckte nu jag skulle ansöka om "extra" lånedelen man kan få hos csn.

Gaaah, djungel! Pengarna ska tillbaka sen också! Samtidigt är
3 år lång tid att vrida och vända på varenda krona.

Jag pluggar, har barn, hund, man och hus och jobbar extra på ica. Enligt mej är det inte mer slitsamt att jobba än att vara ed familjen så det har hittills inte varit några problem. Jobbar en hel helg i månaden (som butikschef) och en kväll i veckan 16-2030.
Tar dessutom fullt studielån med tilläggslån. Har läst ett år på ssk utbildningen i malmö nu i jan.

Jag hade tagit tjänstledigt en termin i taget. Sökt det utökade CSN-lånet, och jobbat en helg i månaden. Får du inte jobba kvar i affären borde du kunna jobba extra inom hemtjänsten - framför allt om du ska plugga till sjuksköterska.

Även om lånet ska betalas tillbaka, så kommer du ju ha ett annat jobb och en annan lön efter studierna.

Jag levde under fyra på studielån med en låginkomsttagare till make, hus, häst, hundar och katter. Det var sabla magert - men det gick. Framför allt skulle jag inte ha det jobb och lön jag har idag om jag inte hade pluggat. Så det är helt klart värt det :D

Dessutom har jag bara en inbetalning kvar till CSN och sedan är jag av med studielånet - blir som ett bättre "lönelyft" när jag slipper de inbetalningarna ;)

/Lizzie

Om du har lång butiksvana så kanske det går att få jobb i andra affärer om nu inte din arbetsgivare vill ge dig jobb? Är lite osäker på hur lojalitetsplikten ser ut när man är tjänstledig men om din ordinarie AG inte kan ge dig jobb så borde det ju inte vara något hinder att du söker jobb på andra butiker tänker jag. Sen kan du ju också räkna in och slå ut på månadsinkomsten om du kan jobba t.ex. storhelger m.m. Det ger väl mer i lön? Lycka till med studierna!

Det finns ju andra butiker du kan jobba i. Jag jobbar inom en elektronikkedja varannan helg samtidigt som jag pluggar. Där är det mer humana tider, dvs 09:45-17:10 lördagar och 10:45-17:10 söndagar i och med ob får jag ut en normal månad ca 5500 kr. Jag jobbar faktiskt hellre två helger i månaden än en med monsterpass. Då är man fortfarande människa + har tid med annan innan/efter man jobbat! Så som andra sagt, om det inte funkar hos arbetsgivaren du är hos nu så va inte rädd att söka efter andra jobb! Framförallt inom handels på helger eftersom obn är så bra! Du måste jobba betydligt fler timmar för att komma upp i samma lön som undersköterska...

Det är helt i sin ordning att känna osäkerhet och ibland rädsla inför nya stora omvälvande saker i livet. Det gör alla. När stora förändringar i den privata ekonomin (till det sämre) genomförs är det helt naturligt att känna oro. Det den här oron som hindrar alla människor från utveckling i livet. (Tänk på det politiker när Ni fattar beslut som kommer att drabba människor ekonomi)
Jag har genomgått och tagit ett par riktigt stora omvälvningar i mitt liv. Och kraften till detta har jag funnit hos andra som gör/gjort stora förändringar i sina liv. Mitt mantra har varit: de vågar, de har klarat ...då gör jag det med. Överhuvudtaget hämtar jag mycket kraft att ta svåra/jobbiga beslut hos andra. Både hos de jag känner, här på bukefalos finns enorm kraft att hämta hos modiga människor som delar med sig av svårigheter, sorliga erfarenheter och såklart mycket positivt också.
Hur har ni gjort när ni gått från fast inkomst och börjat studera? Sambon har en "vanlig" lön. Ingen höginkomsttagare.
Min man var pensionär med den lägsta pensionen man får i Sverige. Vi hade två tonårsbarn som gärna ville hänga med sina kompisars takt när det gällde mobiler, dataspel, klädval och dyra idrotter. (det tärde på mig. Erkänner det. Att inte kunna ge barnen saker de ville ha) Jag jobbade helger, men fick sluta med det för att helt kunna ägna mig åt studierna. Min man jobbade lite extra också.
Vi gick från en rätt välbärgad familj, till riktigt fattiga!! Men ÅÅÅ vad jag är nöjd över den erfarenheten. Du kan inte tro vad mycket SKIT man handlar när man har pengar. Att åka till IKEA för att gå och strosa lite var inte att tänka på. Att känna att jag har verkligen inte råd att köpa ett jäkla doftljus (att ha på toa så det blir så där mysigt) för 19 kronor. Det var inte kul. Jag slutade helt att besöka affärer. Blev smärtsamt medveten om hur otroligt dåligt ställt det var i min plånbok. Jo mataffären såklart den fick jag ju besöka. Men det blev inget extra att "unna" sig alls. (jo svenskt kött, det höll vi stenhårt på, jag och min man)
Vi gjorde oss av med våra hästar. Det var också jobbigt men nödvändigt!!
Gaaah, djungel! Pengarna ska tillbaka sen också!
Japp så är det! Degen ska tillbaka. Vi slapp lån, där känner jag mig oerhört priviligierad, och förstår att få människor klarar det. Men jag råder ändå människor att ta så lite lån som möjligt och verkligen gå ner på sparlåga vad gäller personlig bekvämlighet, semestrar, prylar och nöjen.
Samtidigt är 3 år lång tid att vrida och vända på varenda krona.
Nej det är det inte. Det är en väldigt kort tid i ditt liv. Räkna med svåra känslor, räkna med att upptäcka glädje över sådant du tidigare tog förgivet. Räkna med att du, din man och barn får känna på det "verkliga" livet. (här hjälpte det mig att tänka det jag inte får idag, eller kan ge idag kommer att bli möjligt i framtiden.
Bli sjuksköterska, lämna den tillvaro du har idag. Lita på ditt förnuft och hämta kraft från det. Svårt idag, lättare och roligare i morgon.
Ibland tänkte jag på hur jag manade på min hästar att genomföra svåra beslut. Tex att gå förbi en sten, hoppa/kliva över ett dike och såna saker...så slogs jag ALLTID av att när hästarna väl genomförde det jag krävde så var det som att de blev så in i helsike NÖJDA. (jag med såklart) Där kunde vi stå vid ett dike..hästen tvärvägra och till sist tog ett jättehopp över..OCH vips öronen fram och blev liksom mer alert och....glad!
Lycka till
gulan

Här ska jag efter 10 års arbete i en ICA butik lämna det trygga och utbilda mig till sjuksköterska.
Jag har tagit tjänstledigt och vill gärna jobba kvar min helg på jobbet. Jobbar full helg kl 7-21.15 en helg i månaden.
Det blir ju rätt bra extra pengar.

Nu var chefen lite tveksam till att jag ska få ha kvar min helg längre fram.

Hur har ni gjort när ni gått från fast inkomst och börjat studera?
Sambon har en "vanlig" lön. Ingen höginkomsttagare.

Jag hade bestämt mig för att ta bidragen och lånedelen. Då får man ut 9900:-. Sen om jag jobbade min helg också skulle det bli ca 13-14 i månaden.
Men sambon tyckte nu jag skulle ansöka om "extra" lånedelen man kan få hos csn.

Gaaah, djungel! Pengarna ska tillbaka sen också! Samtidigt är

HELT off topic
men är du säker på att du vet vad du väljer? :)

Det är helt i sin ordning att känna osäkerhet och ibland rädsla inför nya stora omvälvande saker i livet. Det gör alla. När stora förändringar i den privata ekonomin (till det sämre) genomförs är det helt naturligt att känna oro. Det den här oron som hindrar alla människor från utveckling i livet. (Tänk på det politiker när Ni fattar beslut som kommer att drabba människor ekonomi)
Jag har genomgått och tagit ett par riktigt stora omvälvningar i mitt liv. Och kraften till detta har jag funnit hos andra som gör/gjort stora förändringar i sina liv. Mitt mantra har varit: de vågar, de har klarat ...då gör jag det med. Överhuvudtaget hämtar jag mycket kraft att ta svåra/jobbiga beslut hos andra. Både hos de jag känner, här på bukefalos finns enorm kraft att hämta hos modiga människor som delar med sig av svårigheter, sorliga erfarenheter och såklart mycket positivt också.

Min man var pensionär med den lägsta pensionen man får i Sverige. Vi hade två tonårsbarn som gärna ville hänga med sina kompisars takt när det gällde mobiler, dataspel, klädval och dyra idrotter. (det tärde på mig. Erkänner det. Att inte kunna ge barnen saker de ville ha) Jag jobbade helger, men fick sluta med det för att helt kunna ägna mig åt studierna. Min man jobbade lite extra också.
Vi gick från en rätt välbärgad familj, till riktigt fattiga!! Men ÅÅÅ vad jag är nöjd över den erfarenheten. Du kan inte tro vad mycket SKIT man handlar när man har pengar. Att åka till IKEA för att gå och strosa lite var inte att tänka på. Att känna att jag har verkligen inte råd att köpa ett jäkla doftljus (att ha på toa så det blir så där mysigt) för 19 kronor. Det var inte kul. Jag slutade helt att besöka affärer. Blev smärtsamt medveten om hur otroligt dåligt ställt det var i min plånbok. Jo mataffären såklart den fick jag ju besöka. Men det blev inget extra att "unna" sig alls. (jo svenskt kött, det höll vi stenhårt på, jag och min man)
Vi gjorde oss av med våra hästar. Det var också jobbigt men nödvändigt!!

Japp så är det! Degen ska tillbaka. Vi slapp lån, där känner jag mig oerhört priviligierad, och förstår att få människor klarar det. Men jag råder ändå människor att ta så lite lån som möjligt och verkligen gå ner på sparlåga vad gäller personlig bekvämlighet, semestrar, prylar och nöjen.

Nej det är det inte. Det är en väldigt kort tid i ditt liv. Räkna med svåra känslor, räkna med att upptäcka glädje över sådant du tidigare tog förgivet. Räkna med att du, din man och barn får känna på det "verkliga" livet. (här hjälpte det mig att tänka det jag inte får idag, eller kan ge idag kommer att bli möjligt i framtiden.
Bli sjuksköterska, lämna den tillvaro du har idag. Lita på ditt förnuft och hämta kraft från det. Svårt idag, lättare och roligare i morgon.
Ibland tänkte jag på hur jag manade på min hästar att genomföra svåra beslut. Tex att gå förbi en sten, hoppa/kliva över ett dike och såna saker...så slogs jag ALLTID av att när hästarna väl genomförde det jag krävde så var det som att de blev så in i helsike NÖJDA. (jag med såklart) Där kunde vi stå vid ett dike..hästen tvärvägra och till sist tog ett jättehopp över..OCH vips öronen fram och blev liksom mer alert och....glad!
Lycka till
gulan
Där är vi nog olika. Jag kan inte tänka mig att glra mig av med min häst.
Lån kommer jag ta. Men i vilken omfattning får jag se.

Det finns ju andra butiker du kan jobba i. Jag jobbar inom en elektronikkedja varannan helg samtidigt som jag pluggar. Där är det mer humana tider, dvs 09:45-17:10 lördagar och 10:45-17:10 söndagar i och med ob får jag ut en normal månad ca 5500 kr. Jag jobbar faktiskt hellre två helger i månaden än en med monsterpass. Då är man fortfarande människa + har tid med annan innan/efter man jobbat! Så som andra sagt, om det inte funkar hos arbetsgivaren du är hos nu så va inte rädd att söka efter andra jobb! Framförallt inom handels på helger eftersom obn är så bra! Du måste jobba betydligt fler timmar för att komma upp i samma lön som undersköterska...

Grejen är att jag säkert får jobba. Vi har tjejer som läser som jobbar lite extra. Men de har eiktiga skittider. Oftast 4h/pass. Och det krävs ganska många sånna för att det ska bli lite pengar. Därför vill jag gärna ha kvar min helg med monsterpass.
Jag har sagt att chefen gärna får ringa mig vid sjukdom o liknande, men det förutsätter att man har koll på skolan. Just nu har jag ingen aning om hur mycket plugg det är som krävs! Och hur mycket/lite man orkar jobba.
Situationen är ju lite annorlunda när man har två barn med som man vill spendera tid med.
Jag har sagt ifrån att ha en fast kväll i veckan att jobba. Det är då 17-21.15. Kanske borde tänka om där?

Ta det en termin i taget, den här terminen verkar det som om du har koll. Tycker det vore konstigt om du inte kan få vara kvar på udda timmar i butiken. Det behövs ju alltid nån extra liksom, och på sommaren är det ju guld att ha någon erfaren som täcker semestern.

Jag har alltid jobbat extra när jag pluggat och det har inte varit svårt att få. Man får ju dra in på en del "lyx" som student, längre resor, restaurangbesök, tidningsprenumerationer och nya dyra kläder. Men det viktiga som hus och hästar räcker pengarna till ;)

Samtidigt är
Man vänjer sig och det finns många sätt att bli mer ekonomisk (för mig var det tvärtom, när jag började plugga och tog bidrag + halvt lån så kände jag mig rik, vad säger det om min "lön" som bonde....?).

Jag går emot de flesta och säger att du ska söka CSN på helår, för har du kurser som löper över två terminer så kan du stå där med för lite avklarade poäng enligt CSN.

Det du kan göra är att ta tjänstledigt från jobbet så det motsvara allt UTOM din jobbhelg. Om det är så att ag och at inte kan komma överens om hur timmarna som ska jobbas vid delvis tjänstledighet vid studier så är det at vilja som gäller, om det inte menligt påverkar verksamheten.

När jag pluggade heltid tog jag fullt lån + bidrag de första två åren. Sen separerade jag och min sambo och jag valde att ta tilläggslån sista året, vilket gav nästan 2000 extra som var nödvändigt för att jag skulle få ihop min boendekostnad. Jag jobbade också extra och hade ut mellan 13-14000/månad. Två hästar och 2-3 hundar hade jag under hela den perioden, jag bodde i en egen bostadsrätt och pendlade rätt långt till skolan.
Studielånen tänker jag inte så mycket på, de betalas av i maklig takt och jag tänker att just nu tjänar jag mer på att spara till hus än att betala extra till CSN ( som är ett förmånligt lån).

Grejen är att jag säkert får jobba. Vi har tjejer som läser som jobbar lite extra. Men de har eiktiga skittider. Oftast 4h/pass. Och det krävs ganska många sånna för att det ska bli lite pengar. Därför vill jag gärna ha kvar min helg med monsterpass.
Jag har sagt att chefen gärna får ringa mig vid sjukdom o liknande, men det förutsätter att man har koll på skolan. Just nu har jag ingen aning om hur mycket plugg det är som krävs! Och hur mycket/lite man orkar jobba.
Situationen är ju lite annorlunda när man har två barn med som man vill spendera tid med.
Jag har sagt ifrån att ha en fast kväll i veckan att jobba. Det är då 17-21.15. Kanske borde tänka om där?
Det är just barnaspekten jag tänkte på när jag tipsade om att jobba i butik inom handels istället för på ica/matbutik med monsterpass en gång i månaden. Jag tänker bara på mig att jag är lite trött efter en helg (som är rena lyxen jämfört med dina helger!) vilket måste betyda att du är helt slut efter en s.k. monsterhelg. Plus att obn träder ju in först efter 12 på lördagar = rätt många timmar utan ob. Samtidigt som man hinner umgås eller i alla fall ses de dagar man jobbar. Men alla är vi olika :D Förutsättningen är ju dock att butiken har helgöppet, dvs både lördagar och söndagar. Har du något shoppingcenter i närheten? Vanliga butiker i city har ju allt som oftast söndagsstängt.
Hade jag varit du hade jag antingen kört ett monsterpass i månaden/ varannan helg i annan butik och tagit extra lånet men hållit mig till det. Risken är stor att orken helt plötsligt tar slut och så har man plötsligt gått in i väggen i stället bara för att man ska försöka jobba, plugga vara mamma och allt annat runt om kring. Sommar och jul kan man naturligtvis gå upp i tjänst. Extra lånet hade jag faktiskt inte brytt mig nämnvärt om att jag måste betala tillbaka senare, då har du ju förhoppningsvis en så pass mycket bättre lön att det är värt att inte behövt avstå från massa "nöjen" och vända på varenda krona under hela studietiden.
Lite rörigt svar men hoppas att det ger lite iaf!

Jag pluggar 100% på högskolan. Jobbade i princip 75% ett tag också, kväll och helg. Det gjorde ju ett rejält tillskott i kassan, men var inte värt. Jag har villa, två barn och sambo. Jag hann aldrig se min familj. Jag har satt 20 timmar i månaden som max för mitt jobbande nu och är fullkomligt nöjd med det beslutet.

Jag pluggar 100% på högskolan. Jobbade i princip 75% ett tag också, kväll och helg. Det gjorde ju ett rejält tillskott i kassan, men var inte värt. Jag har villa, två barn och sambo. Jag hann aldrig se min familj. Jag har satt 20 timmar i månaden som max för mitt jobbande nu och är fullkomligt nöjd med det beslutet.

Jag har önskat att jobba kvar min mobsterhelg samt en kväll i veckan 17-21.15. Hoppas jag får igenom det och att jag kommer orka.
Kommer även ta tilläggalånet nu först året. Så får jag se sen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
769
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 342
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 435
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur