Pengar när man studerar

Ajda

Trådstartare
Här ska jag efter 10 års arbete i en ICA butik lämna det trygga och utbilda mig till sjuksköterska.
Jag har tagit tjänstledigt och vill gärna jobba kvar min helg på jobbet. Jobbar full helg kl 7-21.15 en helg i månaden.
Det blir ju rätt bra extra pengar.

Nu var chefen lite tveksam till att jag ska få ha kvar min helg längre fram.

Känner mig osäker. Har barn, hus, häst, bil... Ja ni vet.. Rubbet.

Hur har ni gjort när ni gått från fast inkomst och börjat studera?
Sambon har en "vanlig" lön. Ingen höginkomsttagare.

Jag hade bestämt mig för att ta bidragen och lånedelen. Då får man ut 9900:-. Sen om jag jobbade min helg också skulle det bli ca 13-14 i månaden.
Men sambon tyckte nu jag skulle ansöka om "extra" lånedelen man kan få hos csn.

Gaaah, djungel! Pengarna ska tillbaka sen också! Samtidigt är
3 år lång tid att vrida och vända på varenda krona.

Jag pluggar, har barn, hund, man och hus och jobbar extra på ica. Enligt mej är det inte mer slitsamt att jobba än att vara ed familjen så det har hittills inte varit några problem. Jobbar en hel helg i månaden (som butikschef) och en kväll i veckan 16-2030.
Tar dessutom fullt studielån med tilläggslån. Har läst ett år på ssk utbildningen i malmö nu i jan.

Jag hade tagit tjänstledigt en termin i taget. Sökt det utökade CSN-lånet, och jobbat en helg i månaden. Får du inte jobba kvar i affären borde du kunna jobba extra inom hemtjänsten - framför allt om du ska plugga till sjuksköterska.

Även om lånet ska betalas tillbaka, så kommer du ju ha ett annat jobb och en annan lön efter studierna.

Jag levde under fyra på studielån med en låginkomsttagare till make, hus, häst, hundar och katter. Det var sabla magert - men det gick. Framför allt skulle jag inte ha det jobb och lön jag har idag om jag inte hade pluggat. Så det är helt klart värt det :D