Pension - vid vilken ålder?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Akela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 144
A

Akela

Hur gamla var era hästar när ni pensionerade dem?

Jag har nämligen en halvblodsvallack på foder som är 22 år. Som det är nu vilar eller skrittas han ca 3 dagar i veckan och rids ca en timme i skogen eller ibland på banan övriga dagar. Men man har ju lite funderingar på när det börjar bli dags för honom att pensioneras...
Självklart är det väldigt individuellt och det är massor med saker som spelar in men det skulle ändå vara intressant att få en uppfattning om hur länge andra har ridit sina hästar.

Min dam är 21 idag faktiskt, men henne kommer jag nog aldrig kunna pensionera. Dra ner lite på tiden och tempot i arbetspassen men hon hoppas fortfarande, rids dressyr flera dagar i evckan o ut resten. Hon vilar kanske en dag i veckan. Två om vi inte hinner rida henne.

Min sköthäst blev pensioners för ca 2år sedan idag är han 31år och vi går ut och går med honom varannan dag så att han ska hålal sig i någolunda form.. men dock bara skritt.

Mitt sto fyller 23 nu i maj och inte ska hon pensioneras mer än från dom stora hopptävlingarna.Nu är det blåbärshoppningar som gäller nån gång per år.

Jag rider henne mellan 6-7 dagar i veckan skritt 80%av turerna sen lite trav och galopp.1 gång i veckna rier jag dressyr i padocken=)
Hon får gå så här tills hon säger ifrån själv. Man märker ju när dom inte kan trava och galoppera.Då blir det skritta ist!

"Man märker ju när dom inte kan trava och galoppera.Då blir det skritta ist! "

Blir det så med alla gamla hästar till slut eller?
Man har ju inte haft så gamla hästar och många tas ju bort då dom inte går att rida längre. Även om dom kanske skulle leva många år till med bara skritt i skogen och hagvistelse med polarna!

Ja JAG tycker det är förkastligt att ta bort en häst bara för man inte kan trava och galoppera på den.ALDRIG att jag ska ta bort min dam så länge hon inte har ont så får hon leva.
Sen om jag från och med i morrn inte kan rida på henne då får hon gå och ha föl och när inte det går då blir det promenader och bara vara häst och ha det underbart. :love:

Rid så länge hästen tycker det är kul och så mycket som du tycker är OK. Det är när hästarna ställs av och inte rids som de blir "gamla". A och O med en gammal häst är att hålla igång den (om den bara är frisk så) då håller de sig glada och pigga längre.
Men om man menar att pensioneras är att rida ut ca 5 dagar i veckan så är väl det helt OK, men bara hagvistelse är ju för vissa hästar rena döden.

min medryttarpålle är 26 år och vi har inga planer på att pensionera honom än. så länge han är frisk och tycker det är kul så kommer han att fortsättas att ridas.
man ska inte haka upp sig så mkt på åldern, vissa hästar pensioneras långt före 20 och vissa pensioneras aldrig. det är så olika från häst till häst

Tycker inte heller att man ska pensionera hästar, det är då de börjar förfalla både fysiskt och psykiskt. Men det finns säkert vissa äldre hästar som har tröttnat rent mentalt på det de gör och då kanske det inte är någon idé att hålla igång dem lika mycket.

gubben jag skall hyra i sommar är 23-24 och går lättare lektioner på ridskola. Ponnyn min kompis skall börja bli medryttare på är 22 eller närliggande, och den rids så pass att den orkar och tycker är kul har jag förstått det som.

Det beror väl på vad hästen används till... En häst som går svår internationell hoppning pensioneras väl från det när den inte klarar av sin uppgift längre. Däremot kanske den klarar klubb- och blåbärshoppningar med glans i många år till. Min åsikt är att det finns ingen bestämd ålder när hästarna ska pensioneras, det är individuellt. En häst kan ju också tappa livsglädjen om den inte har någonting att göra, så jag tror att även pensionerade hästar bör motioneras och pysslas med, de har också sociala behov som bör fyllas.

Angående trav och galopp: I en bok som jag läste rekommenderades avlivning av hästar när de "inte längre orkar följa med i flockens tempo". Jag tycker personligen att det finns en gräns för länge man håller sin älskade vän vid liv och om min häst inte orkar trava och galoppera längre, då är jag övertygad om att han lider och skulle i ett sådant läge överväga att avliva honom. Men det är ju jag det. Vad tycker ni?

Min är i och för sig bara 19, men han tävlas upp till Medelsvår och har inga som helst tankar på att pensionera honom! Han är världens piggaste och fräschaste häst, så han får allt hänga med som läromästare till mej ett tag till! Bra att ha en så erfaren och välutbildad, men ändå mycket svårriden, att lära sig på.
Vår gamla va 23 när han togs bort, pga kvickdrag, men innan dess reds han flera gånger i veckan i skogen.

Nja där håller inte jag med ska amn skjuta alla äldre människor som inte kan springa längre??
Inte lider dom det tillhör att bli gammal att bli stel och inte kunna springa..
Så vad JAG tycker inte ska amn avliva en häst inte inte orkar trava och galoppera.
MEN när hästen får ont DÅ ska man ta bort den.

Min märr är 23 och hon är som 10 år den dagen hon lider och har ont får hon somna in!!!

Jag rider på ridskola och där ligger den vanligaste (och också lägsta) pensioneringsåldern runt 20-21 år.
Hästarna går så länge de tycker att det är roligt och fortfarande håller. Vi har ganska hög pensioneringsålder på hästarna, det tycker jag är roligt att se att hästarna trivs och håller så bra så länge. :)
Efter de har avslutat sitt jobb som ridskolehäst så försöker vi alltid hitta en fodervärd som vill ha hästen som promenad eller sällskapshäst. :) Och det har vi lyckats bra med faktiskt. :)

I dag är ridskolans äldsta häst född -81. Hon börjar visserligen bli lite till åren och går därför inte mer än 1 lektion per dag, men hon trivs så bra på ridskolan att det skulle vara mord att flytta henne. Dessutom är hon billig i drift och barnen älskar henne! :)

Har en 24 åring dam i vårat division två lag i ponnyhoppning. Hon r vild och senast i våras (då hon var 23) kom det några och berättade för oss att man inte får ha pessoabett på unghästar. ;)
Vi svarade glatt att det visste vi. De frågade varför vi hade det då. Det hade vi ju inte (hade med en sexåring i laget också, efter två felfria rundor), näe han går på vanligt tredelat tränsbett sa vår lagledare. Men, den svarta lilla B-ponnyn, det är vl den som är er unghäst?
Vi började alla skratta och berättade att den svarta lilla ponnyn är en 23 årig dam som bara har missat 2an framför sn ålder. ;)
Så hon kommer nog vara med i alla fall i två år till, så länge tjejen som rider henne nu får tävla henne. Sen blir det nog pension för hennes del. Planerna fanns på att lägga ner hennes träning, men hon mådde jätte dåligt av att bara få ta det lugnt. Nu gör hon det nog trivs med, och det är att träna. Den dagen den här ponnyn inte kan springa och träna längre, är det snällast mot henne att ta bort henne. För hennes eget välmående.

jag rider två gamlingar här.

en hingst på 23 år.
inte i toppkondis eftersom de inte har all tid i världen åt honom längre, men kan med lätthet gå ett hårdare dressyr/hopp-pass. han är utbildad och tävlad grand prix hoppning, och st george dressyr, och har inga problem med att hoppa nästan så högt, eller göra dressyrrörelserna. han dressyrskolades dessutom inte förns han var 17, gjorde inte ens rena byten, nu gör han serier och älskar det!
smidig som en katt, supermjuk och otroligt fräsch. :love:

sen har vi en riktig gamling med.
27 årig hannoveranare som EGENTLIGEN gått i pension. utbildad/tävlad grand prix dressyr, ägaren har haft honom sen han var 4 och alltså lärt hästen allt han kan.
men han har tagits upp i lättare arbete så att han kan lära mig rida! :D och han ÄLSKAR att jobba! första lektionen gjorde vi byten i var 4e (jag hade bara gjort byten ett på diagonalen innan) o han gjorde dem nästan själv tillslut! :D

när jag ridit hingsten lite mer ska gamlingen få lära mig lite mer avancerade rörelser, bara för att han älskar det och är så otroligt snäll, så är det lika bra att jag får ha kul o lära mig tyckte min tränare! :love: :D

kan tillägga att min faster som är hästvetrinär fick se bilder på gamling, utan att pappa sa hur gammal han var, hon gissade på 12-15. :eek:

inte lika mjuk o smidig som hingsten, men jag hade inte gissat på en dag över 17 när jag red honom.

och ägarna tycker bara att det är superkul att deras gamlingar får lära mig rida! :bow:

Håller med andra som skrivit här att just det där med att hagpensionera en häst kan leda till att den "blir äldre" fortare. En ponny på ett stall jag stod vid tävlades med nya barn ända tills hon fyllde 26 och då tänkte ägaren att det var dags att pensionera henne. Den sommaren trodde vi alla att hon skulle dö, så skruttig blev hon. Sen på hösten började en liten tjej att lära sig rida på henne och vips vart hon som tio år yngre igen. Jag tror det berodde på att hon fick en uppgift igen. Viktigare än man kan tro!

Det enda sättet jag kan tänka mig att pensionera en häst på är nog som föl/unghästvakt på en lösdrift. Hästen har en uppgift i flocken och slipper stå i en box och stelna till massa timmar på dygnet.

Jag sade bara att min häst skulle lida om han inte klarade av att trava och galoppera längre... Förresten så är ju samhället på väg dithän att det börjar gälla samma regler för människor och djur, så angående ditt förslag om att skjuta gamla människor så säger jag bara: Det är åt det hållet våra folkvalda makthavare håller på att manipulera oss...

vart har jag sagt att man ska skjuta gamla människor?? om du läser vad jag skrev så sa jag att INTE skjuter man en gammal människa bara för att den inte kan springa!!???

Men JAG skulle inte vilja leva den dagen OM den dagen kommer då jag är förlamad från huvud och neråt oavsätt ålder.
JAG vill då dö och då tycker jag att ingen fucking lag ska hindra mig från att få dödshjälp!
MITT liv=)

MEN andra tycker inte som jag det respekterar jag=)

Samma som med en häst en häst som inte kan trava och galoppera men kan strosa runt i en hage å bli skrittad, den har inte ont alls.. varför avliva???

MEN en häst som inte kan gå lever huvudtaget har superon och bara lider för varje sekund som går.
Vem har rätt att hålla den hästen vid liv??? i det vida hade den hästen svultit hjälp eller ännu större chans blivit mat åt ett annat djur!!!

KOM IHÅG detta är bara vad JAG tycker säger inte vad som är rätt och fel.. :)

Jag har ett hbl sto på 21 år som rids 6 dagar i veckan, normal hobbyridning. Vi rider ca 1 timme (i snitt) varje gång och varierar mellan träning och skogsridning. Hon longeras och tömkörs också med jämna mellanrum.
Personligen tycker jag inte att hon varit trevligare någon gång under de snart 10 åren jag haft henne än vad hon är nu. Hon är hel och frisk och trivs med livet, bra i hull och välmusklad. Pensionsåldern beror på hästen, vad den har gjort innan, vill man pensionera den från skogsridning eller nationell tävling? Min häst var sparsamt (mycket sparsamt) riden fram till jag tog hem henne och det är nog en stor anledning till att hon fortfarande är så fin. Men det är individuellt...precis som människor, alla orkar inte springa 2 mil om dagen när man är 50 andra orkar fortfarande vid 70 års ålder. Mår hästen bra av att arbeta ska man inte ställa av den helt, däremot kan man dra ner på träning och tävling.
Jag kommer att fortsätta rida mitt sto så länge hon är hel och frisk...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka