Pepparkaksrecept med vispad grädde

Murphy

Trådstartare
Tjipp!
För många år sedan (10?) delade en garvad bukefalist (oklart vem) med sig av ett pepparkaksrecept innehållande vispad grädde.
Detta var nedskrivet på en lapp som fotats och lagts upp på forumet. Tror namnet på kakorna relaterades till en kvinnlig släkting. Jag bakade härligheten och njöt dem till glögg under advent, och tänkte reprisera i år.

Käppen i hjulet är dock en elektronisk krasch - receptet äro borta!

Är det någon annan som känner igen detta och sitter på sagda recept och vill dela med sig av detta?
Upphovsbukefalisten eller någon av oss som fick ta del av detta mästerverk.

MVH,
hobbykonditorn
 
Detta!!! Gissar jag på. Jag har inte kvar originalet men skrev av det. Världens bästa pepparkakor! Mitt minne vill säga en släkting till @Gnist ? Typ farmor? Men kan ha helt fel :rofl:

IMG_20201110_204826.jpg


Och om det är fel recept så säger jag att de är värda att prova ändå :D
 
Detta!!! Gissar jag på. Jag har inte kvar originalet men skrev av det. Världens bästa pepparkakor! Mitt minne vill säga en släkting till @Gnist ? Typ farmor? Men kan ha helt fel :rofl:

Visa bifogad fil 79792

Och om det är fel recept så säger jag att de är värda att prova ändå :D
Det är inte receptet som åsyftades, men jävlarimig om inte detta går rakt in i receptkartoteket ändå!
Tacksomfan!

Sjukt oväntat att få napp på ett annat recept på den smala beskrivningen... O_o
Fast kanske inte här ändå - Bukefalos är helt fantastiskt som forum.
 
Detta!!! Gissar jag på. Jag har inte kvar originalet men skrev av det. Världens bästa pepparkakor! Mitt minne vill säga en släkting till @Gnist ? Typ farmor? Men kan ha helt fel :rofl:

Visa bifogad fil 79792

Och om det är fel recept så säger jag att de är värda att prova ändå :D
Hmm... när jag tänker efter ändå så KAN det vara rätt recept.
Originalet var eventuellt skrivet med blått bläck på linjerat papper.

Om inte:
Den kvinnliga släktingen KAN även ha varit från ngt ställe i stor-Stockholm.
Typ: "pepparkakor enligt tant Anna på Lidingö"

Det KAN även ha varit en manlig medlem som delat med sig, eller någon man inblandad någonstans (de dyker ju upp överallt vare sig det är lämpligt eller ej)..?
 
Hmm... när jag tänker efter ändå så KAN det vara rätt recept.
Originalet var eventuellt skrivet med blått bläck på linjerat papper.

Om inte:
Den kvinnliga släktingen KAN även ha varit från ngt ställe i stor-Stockholm.
Typ: "pepparkakor enligt tant Anna på Lidingö"

Det KAN även ha varit en manlig medlem som delat med sig, eller någon man inblandad någonstans (de dyker ju upp överallt vare sig det är lämpligt eller ej)..?
Ha, jag hittade originalet! Det MÅSTE ju vara samma? @Gnist är dock oskyldig, sorry 😆

pepparkakor.jpg
[/URL]
Fler som ville ha så här är det. VARNING ni kommer aldrig att äta några andra resten av livet.
Ps. Det bör helst vara lite deg kvar till utbaket, konstigt nog så går degen åt väldigt fort.
 
Men JAAAAAAA!!!!!!
Jag älskar dig, vänliga människa! 😍

Det tog alltså en dryg halvtimme att vaska fram det - fyfan va fint.
Kul att äntligen kunna vara en bukare som kan hjälpa till med något :D

Och för alla som läser, tro på oss när vi säger att det är de bästa pepparkakorna i världen! Helt fantastiskt goda, väldigt runda i smaken men ändå smakrika. Extremt enkla att göra också. Så nu vet ni vad ni ska göra till jul 😉
 
Kul att äntligen kunna vara en bukare som kan hjälpa till med något :D

Och för alla som läser, tro på oss när vi säger att det är de bästa pepparkakorna i världen! Helt fantastiskt goda, väldigt runda i smaken men ändå smakrika. Extremt enkla att göra också. Så nu vet ni vad ni ska göra till jul 😉
Behöver degen vila några dagar eller kan man baka med den på en gång? För visst brukar man vila pepparkaksdeg?
 
Kul att äntligen kunna vara en bukare som kan hjälpa till med något :D

Och för alla som läser, tro på oss när vi säger att det är de bästa pepparkakorna i världen! Helt fantastiskt goda, väldigt runda i smaken men ändå smakrika. Extremt enkla att göra också. Så nu vet ni vad ni ska göra till jul 😉
Bifalles! Förjävla fina kakor, och spännande att sätta degen.

Denna sökning var på förekommen anledning - the Significant Other efterlyste dem under dagens lunchpromenad:
"Du, de där kakorna med vispad grädde i degen..?"
Såatteh, I aim to please - och med Mumfie i startblocken kommer det ju kunna bli verklighet.
Kommer inte glömma insatsen för julen på Gefle Strand... Kommunen försöker ju med sloganen om att "Julen börjar i Gävle", men jag vill istället mena att den börjar på Bukefalos.se.
 
Behöver degen vila några dagar eller kan man baka med den på en gång? För visst brukar man vila pepparkaksdeg?
Jag brukar alltid låta den vila i kylen över natten men jag tror att man faktiskt skulle kunna baka på den direkt, den ger nämligen en riktigt trevlig och lättjobbad deg som går ihop direkt. Men att vila skadar ju aldrig, smakerna kanske kommer fram bättre då :D
 
Fast jag såg nu att det inte är detta recept

Men här är vårt! Ska lägga in det när jag kommer hem.
Kungens pepparkakor, ca 300 st

675 g vetemjöl

1/2 msk bikarbonat

250 g smör

1 1/2 dl vispgrädde

250 g strösocker

1/6 l ljus sirap

1 msk kanel

1 msk ingefära

1/4 msk nejlikor

1/2 ägg


Kungens pepparkakor ur prinsessornas kokbok. Ska helst vila i minst ett dygn för att kryddorna ska komma till sin rätt och gräddas på 225 grader och passas. Helst ska alla vara i samma form. Vill man slöa hyvlar man den när den kommer från kylskåpet.

Doppas i english breakfast the och är en smaksensation
 
Senast ändrad:
Kul att äntligen kunna vara en bukare som kan hjälpa till med något :D

Och för alla som läser, tro på oss när vi säger att det är de bästa pepparkakorna i världen! Helt fantastiskt goda, väldigt runda i smaken men ändå smakrika. Extremt enkla att göra också. Så nu vet ni vad ni ska göra till jul 😉
De kan nog vara goda, men Enkla att göra? Min erfarenhet av pepparkakor är att det är ett jävla mög att göra som tar en jävla tid! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp