Bukefalos 28 år!

Pepparkaksrecept med vispad grädde

Jag gör också skurna pepparkakor, det var mycket länge sen som jag orkade hålla på och kavla och ta ut mått.
 
Ja, slutar alltid med att vi äter degen och köper pepparkakor istället... typ efter en plåt endast :D Vi suger på att göra pepparkakor :D
Samma här! Har inget tålamod med att kavla och kavla och smet som fastnar i bakbordet, och degen är fasen godare än gräddade pepparkakor!

De allra gottaste goda pepparkakor jag ätit annars i mitt liv var pepparkakor en annan bukefalist (som inte finns kvar på forumet) som hade sina hästar inhyrda hos mig, hon bjöd mig på tunna tunna pepparkakor hennes mormor bakat och hon hyvlade smeten med osthyvel och lättgräddade dom. Måste nog fråga henne om hon har något recept att dela med sig av...🤔:idea:
 
Snälla kan någon transkribera receptet? Jag ser inte ett dugg hur stort jag än gör bilden :(
Evas pepparkakor (tant Niklasson, Lidingö)

3 dl sirap
400 gr farinsocker
350 gr smör
3 dl tjock grädde
1 msk bikarbonat
1 msk kanel
1 msk nejlikor (knappt)
1 msk ingefära
1 ½ kg vetemjöl

Sirapen och farinsocker röres
smöret smältes och tillsättes
grädden vispas tjock och blandas i degen.
Sedan tillsättes kryddorna
(Bikarbonat blandas i vetemjölet)
Lite vetemjöl lämnas till utbakningen

Lycka till!
 
Samma här! Har inget tålamod med att kavla och kavla och smet som fastnar i bakbordet, och degen är fasen godare än gräddade pepparkakor!

De allra gottaste goda pepparkakor jag ätit annars i mitt liv var pepparkakor en annan bukefalist (som inte finns kvar på forumet) som hade sina hästar inhyrda hos mig, hon bjöd mig på tunna tunna pepparkakor hennes mormor bakat och hon hyvlade smeten med osthyvel och lättgräddade dom. Måste nog fråga henne om hon har något recept att dela med sig av...🤔:idea:
Jag älskar pepparkaksdeg.... köper deg för att äta till och med. :o

Hemgjorda pepparkakor på hemgjord deg är godare än köpe, men då jag inte alls tycker om att baka, än mindre göra pepparkakor (det är VÄRRE än kanelbullar!!!!) så får jag nöja mig med köpevarianterna! Precis som lussekatter, Pressbyråns lussekatter är de godaste som finns i hela världen, ÄLSKAR dem. Mina blir... fiasko! Älskar inte dem!
Kanske ska testa hyvla pepparkakor! Kan man hyvla lussekisar också månne?
 
Jag älskar pepparkaksdeg.... köper deg för att äta till och med. :o

Hemgjorda pepparkakor på hemgjord deg är godare än köpe, men då jag inte alls tycker om att baka, än mindre göra pepparkakor (det är VÄRRE än kanelbullar!!!!) så får jag nöja mig med köpevarianterna! Precis som lussekatter, Pressbyråns lussekatter är de godaste som finns i hela världen, ÄLSKAR dem. Mina blir... fiasko! Älskar inte dem!
Kanske ska testa hyvla pepparkakor! Kan man hyvla lussekisar också månne?
Kan annars tipsa om saffranskakor för snabba julgodsaker man inte äter upp degen till. Smakar både juligt och ljuvligt! Receptlänk
 
Mamma brukar baka Engelska pepparkakor innehållande vispad grädde.
Ska själv ge mig på att baka pepparkakor, kommer ta hundra år att göra dom men kommer va värt det sen. :P
 
Pepparkakor

850 gr gul farin
1 1/2 dl sirap
3 dl vatten
2 tsk finrivna pomeransskal
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
22 gr soda (mamma Gitta har ersatt med 6 tsk bikarbonat)
1/2 vinglas konjak
530 gr smör
2 kg vetemjöl

Socker, sirap, och vatten kokas upp varefter kryddorna samt den stötta sodan upplöst i konjaken tillsättes.

Denna blandning slås över smöret och massan rörs tills den är kall fullkomligt.
Då inarbetats så mycket vetemjöl att det blir en stadig deg, som får stå över natten.
Resten av mjölet sparas till utbakningen

Degen utkavlas tunt och utages med runt eller krusigt mått.
Kakorna bör kallna på plåten.

Halva satsen lagom att göra, man kan ta1/3 margarin ìstället för smör.
Helst hela satsen kryddor till 1/2 sats för övrigt.

Det står inget gradtal eller gräddtid i receptet men mamma GITTA har antecknat 175 grader 6-7 minuter på 3:e falsen.

Tog lite tid att gräva fram det. Största grejen är att man måste röra tills det är helt kallt och man tillsätter mjölet. Brukar ta ett tag. Jag brukar göra det på kvällen och sätter mig framför en film eller liknande. Pepparkakorna blir mycket spröda och med riktigt mustig julsmak.
 
Skurna pepparkakor är min räddning!
Eh. Jag har en hel låda pepparkaksformar :o älskar att använda alla en gång och aldrig göra dubletter (förutom av dom där små man kan trycka in lite överallt!) 🙈 hatar dock att göra degen, skogaholms färdiga är ändå godare 😂🙈🙈
 

Bifogade filer

  • Snapchat-980150705.jpg
    Snapchat-980150705.jpg
    180,3 KB · Visningar: 53
Pepparkakor

850 gr gul farin
1 1/2 dl sirap
3 dl vatten
2 tsk finrivna pomeransskal
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
22 gr soda (mamma Gitta har ersatt med 6 tsk bikarbonat)
1/2 vinglas konjak
530 gr smör
2 kg vetemjöl

Socker, sirap, och vatten kokas upp varefter kryddorna samt den stötta sodan upplöst i konjaken tillsättes.

Denna blandning slås över smöret och massan rörs tills den är kall fullkomligt.
Då inarbetats så mycket vetemjöl att det blir en stadig deg, som får stå över natten.
Resten av mjölet sparas till utbakningen

Degen utkavlas tunt och utages med runt eller krusigt mått.
Kakorna bör kallna på plåten.

Halva satsen lagom att göra, man kan ta1/3 margarin ìstället för smör.
Helst hela satsen kryddor till 1/2 sats för övrigt.

Det står inget gradtal eller gräddtid i receptet men mamma GITTA har antecknat 175 grader 6-7 minuter på 3:e falsen.

Tog lite tid att gräva fram det. Största grejen är att man måste röra tills det är helt kallt och man tillsätter mjölet. Brukar ta ett tag. Jag brukar göra det på kvällen och sätter mig framför en film eller liknande. Pepparkakorna blir mycket spröda och med riktigt mustig julsmak.
Gulle du!
Kommer (because of obvious reasons) försöka även med Mackmyra whisky. Bra till nästan allt.
 
Eh. Jag har en hel låda pepparkaksformar :o älskar att använda alla en gång och aldrig göra dubletter (förutom av dom där små man kan trycka in lite överallt!) 🙈 hatar dock att göra degen, skogaholms färdiga är ändå godare 😂🙈🙈
255474628_2409009809235326_6740177719122604802_n.jpg
Weeeell... jag brukar låna den här mängden mått av min mamma. Och har lika mycket själv.
Såatteh, jag förstår grejen. Och vill uppmuntra denna gren av gastronomisk kulturyttring.

Bonus om du visar upp dina ballaste mått. :cool:
 
😅 Prova! Saffransskorpor FTW säger jag annars! Orka kringla och mecka! Lättare och snabbare bara knåda limpa och sen skära skivor och göra skorpor av!
Nej nej, kisar ska det vara det är ju det som är det goda! Skorpor har jag smakat, inte alls något för mig! Jag glömde socker i mina lussekatter en gång, då åt jag dem som macka med smör och ost, skitgott det med! Älskar lussekatter men kan inte baka tyvärr!
 
Visa bifogad fil 79813Weeeell... jag brukar låna den här mängden mått av min mamma. Och har lika mycket själv.
Såatteh, jag förstår grejen. Och vill uppmuntra denna gren av gastronomisk kulturyttring.

Bonus om du visar upp dina ballaste mått. :cool:
Om jag visar mina, visar du dina :cool:

😂

Alltså älskar att bygga pussel så dom två pusselbitarna är nog ett par favoriter. Men batman måste väl räknas som ball 😎

Annars gillar jag faktiskt min sats från jag var liten! (översta bilderna) i huset rymms ett träd, en gumma, en gubbe, en bil (gubbe + bil sitter iof fast på utsidan av huset), en liten "människa", en nallebjörn och en katt.

IMG_20211118_201416.jpg
 
Nej nej, kisar ska det vara det är ju det som är det goda! Skorpor har jag smakat, inte alls något för mig! Jag glömde socker i mina lussekatter en gång, då åt jag dem som macka med smör och ost, skitgott det med! Älskar lussekatter men kan inte baka tyvärr!
Äsch, det är 'bara' att göra vetebrödsdeg, med mycket smör och saffran i! Det finns också apropå det ett klassiskt bukerecept på saffransbröd som alltid brukar efterlysas vid den här tiden, med kesella i. Men iallafall, vill man inte baka saffransbröd, men vill ha världens godaste saffransskorpor, har man lussekatter eller längd som kanske är gårdagens, skär man dessa i tunna skivor och penslar med vatten och vänder skivorna i socker, sen gräddar man skorpor av dem. Supersmarriga turbosnabba saffransskorpor. Jag gör samma med vanliga bullar ibland.
 
Alltså själva degen är enkel att göra. Själva pepparkakorna tar ju sen en evighet av kavla de, tryckande, flyttande till plåt, knådande. Hatar att göra pepparkakor, älskar att göra pepparkaksdeg :rofl:

Samma här! Har inget tålamod med att kavla och kavla och smet som fastnar i bakbordet, och degen är fasen godare än gräddade pepparkakor!
Att det tar tid att baka pepparkakor säger jag inte emot - men mitt bästa knep för att göra det hela lite lättare är att kavla ut degen direkt på bakplåtspappret. Ett jobbigt moment mindre iaf :D
 
Äsch, det är 'bara' att göra vetebrödsdeg, med mycket smör och saffran i! Det finns också apropå det ett klassiskt bukerecept på saffransbröd som alltid brukar efterlysas vid den här tiden, med kesella i. Men iallafall, vill man inte baka saffransbröd, men vill ha världens godaste saffransskorpor, har man lussekatter eller längd som kanske är gårdagens, skär man dessa i tunna skivor och penslar med vatten och vänder skivorna i socker, sen gräddar man skorpor av dem. Supersmarriga turbosnabba saffransskorpor. Jag gör samma med vanliga bullar ibland.
Vad sugen jag är nu!!! Vill ha!!!

Räknas lussekatter som "vitt bröd"? Det får jag inte äta förrän om några veckor när jag börjar med vanlig mat- eller helst inte vitt bröd alls, men inte testa förrän då i alla fall.

Fast i och för sig, de räknas inte som knäckebröd i alla fall, som jag får äta nu. Skorpor gör ju?? Kanske??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp