Perfect Sit

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ka-tjiing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 6 177
K

Ka-tjiing

Det nya hjälpmedlet för sitsen?
Någon som har hunnit prova ännu?
Är det något man ska investera i?

Sv: Perfect Sit

Hur ska jag förklara...
Det är en motsvarighet till att rida med spöt bakom ryggen och framför armvecken, det skulle tydligen ge samma effekt.
Istället är det som en plastskena som man fäster bakom ryggen och krokar fast i armarna, för att få en mer stilla hand och stabilare sits.
Iallafall som jag har fattat det. Sök på google :)

Tänkte ifall någon varit snabb och hunnit prova?

Ok!
Har din vän sagt något positivt/negativt?
Varför tror du inte på det? :)

Är det straight sit du tänker på så är det ju inte dirket något nytt hjälpmedel. Jag har en sån båge, men ska erkänna att jag bara använt den en gång. Trodde först inte alls på det själv, men efter att ha provat så konstaterade jag att den trots allt har sina poänger.
Dock är jag feg och pessimist vilket innebär att jag inte kände mig helt bekväm, eftersom jag inte har mycket att sätta emot för att sitta kvar om hästen skulle bli rädd/snubbla eller nåt, en känsla som gjorde att jag inte riktigt kände mig säker.
Om man har nytta av den eller ej beror ju helt på vilka problem man har med sin ridning. För mig som gärna håller på och ta nya grepp om tygeln hela hela tiden och har en tendens att få raka armar kan den säkert vara bra ibland.
Med tanke på hur ofta jag använt den kan jag dock konstatera att det är bättre att jag koncentrerar mig på att sitta rätt utan den, och eventuellt lägger ett spö bakom ryggen istället om jag känner att det behövs, då det inte låser mig på samma vis..

Jag har en bekant som sitter lite kutryggigt i sadeln, och hennes arbetsgivare gav henne en sådan (detta var dock för 5-6 år sedan, så ny e den nog inte).
Hon gillade den inte alls, men det rörde sig nog lite om sårad stolthet där också...
Jag fick prova den och jag tror att det som fungerade för mig var att jag tvingades tänka på min sits hela tiden, själva mojängen gjorde nog inte så mycket.
Jag tyckte att det var lite läskigt att man blev så låst, och mitt problem är att mina axlar 'säckar ihop' lite (sitter rakt och lodrätt, men axlarna är liksom sänkta istället för upprättade) och det gjorde den inget för... Tyvärr - men för arm/handställning inom dressyren är den säkert bra!

Har inte prövat det själv, men jag föreställer mig att det kan fungera lite som en väckarklocka, man upptäcker hur man kan sitta istället. Däremot tror jag inte det är något man vill rida omkring på jämt. Skulle nog tycka det var otäckt att rida runt sådär låst, men kanske på en sitsträning med longerlina bara för att få pröva på det.

den är väl knappast ny?
jag har min egna variant, ett elastiskt bensnöre som jag trär igenom armarna i så det sitter vid armbågarna, blir en grym skillnad. väldigt mycket stabilare och man kan inte göra samma småfel med överkroppen, man blir rakare och starkare. grymt bra.

Förstår inte heller hur du menar att du trär på det :O Eller, hur fäster du det snarare?

den är väl knappast ny?
jag har min egna variant, ett elastiskt bensnöre som jag trär igenom armarna i så det sitter vid armbågarna, blir en grym skillnad. väldigt mycket stabilare och man kan inte göra samma småfel med överkroppen, man blir rakare och starkare. grymt bra.

Oj vad bra, det behöver jag också!

Du har alltså bensnöret i en ring och trär igenom armarna så att det ligger dubbelt på ryggen?
Måste testas! :bow:

Jag köpte en sådan för ett år sedan. Jag har använt den en gång. Visst gjorde den skillnad,men jag kände mig låst,och skulle hästen fara iväg hade jag nog trillat av. Jag tror iden med bensnörena är bättre och billigare :)

Precis! Ni andra får oxå läsa :rofl:
Jag fäster det som en ögla och när jag suttit upp (väldigt svårt att hoppa upp med den på...) så trär jag armarna igenom bakom ryggen så den precis som Marvin skrev är dubbel över ryggen och voilá! Det är mest bekvämt att ha elastiskt bensnöre tycker iaf jag, det skaver inte, går förvisso bra med vad man vill för elastiskt snöre.
Ma får trixa lite med vart man vill ha snöret, jag har dom runt armbågarna och ner vid ländryggen för det ger mig mest hjälp i ridningen.
Jag har inte blivit minsta låst eller så utan bara ridit bättre!

Nu har jag provat. Skrittade ut med dressyrsadeln med benrem på. Matchade perfekt till mitt strap-linne... ;)

För mig passade det bäst mitt över överarmarna och ganska högt upp på ryggen, eftersom mitt problem är att jag glömmer skjuta fram bröstbenet och kutar med ryggen.

Nu känner jag att jag skulle behöva en rem på jobbet också...

Jag red med en sån igår, helt suverän, funderar starkt på att köpa en själv!
Jag har alltid tyckt att jag har en bra armställning men när jag nu red med perfect sit-en insåg jag att det finns mycket att förbättra, men PS-en höll armarna och ryggen i ett bra läge och eftersom ryggen/armarna kom automatiskt kunde jag fokusera mer på hästens form och mina skänkelhjälper vilket gjorde att den stela träbocken till häst jag red då gick helt fantastiskt!

Rekomenderar Perfekt Sit väldigt mycket! :)

+ Man sitter verkligen korrekt
- Man spänner sig lätt
- Inte lätt att sitta kvar om hästen skulle få för sig något!

Jag skulle inte lägga pengarna å denna...

Jag har en Perfect sit:) Jag tycker inte att den är värd pengarna men på samma gång så är den ganska bra! Har inte använt den så mycket och det rekomendeas inte( av mig) att användas till pigga/skygga/busiga hästar, då man sitter ganska stelt i den. Så lite plus och lite minus!

KL

Någon som har testat en sådan man tar på som drar bak axlarna? Har också problemet att min axlar åker fram och ner (men jag är fortfarande rak i ryggen)...

Jag red med en sån igår, helt suverän, funderar starkt på att köpa en själv!
Jag har alltid tyckt att jag har en bra armställning men när jag nu red med perfect sit-en insåg jag att det finns mycket att förbättra, men PS-en höll armarna och ryggen i ett bra läge och eftersom ryggen/armarna kom automatiskt kunde jag fokusera mer på hästens form och mina skänkelhjälper vilket gjorde att den stela träbocken till häst jag red då gick helt fantastiskt!

Rekomenderar Perfekt Sit väldigt mycket! :)

Samma här. Använt en sån några gånger o det har varit riktiga aha-upplevelser! tyvärr kommer jag mej inte för så ofta att ta på den, den ligger alltid på manegekanten men ni vet hur det är :angel:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet vad hjälpmedlet heter som man kan sätta på släpets kulhandske (eller ev att man sätter det någon annanstans i...
Svar
4
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 130
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈