perfekta dressyrhästen

O

oidipus

Ska iväg till tyskland för att titta på unghästar. Vill hitta en pålle som har de ideala förutsättningarna för att kunna bli en riktigt bra dressyrhäst.

Har ni några tips på vad jag ska titta efter? Det rör sig om hästar som ännu inte har blivit inridna (för att hålla nere priset).
Vilket blod hade ni föredragit? Vill ha en "lätt" häst med gångarter, utstrålning, bra temperament, bra vinklar m.m.
Det är ju alltid lite osäkert att köpa unghäst men lite tips kanske någon har.
 
Att leta efter en häst på egen hand i Tyskland är som att leta efter en nål i en höstack, har du ingen som hjälper dig? Någon med erfarenhet att handla upp hästar i Tyskland, det finns en rad "hästhandlare" här i sverige som är mycket seriösa som kan skilja ut de bra från de dåliga.
När det gäller hbl skulle jag föredra Donnerhall/Pik Bube en oslagbar korsning likaså Rubenstein. Jag är hemsk dålig på sto stammarna nere i Tyskland och skulle inte våga lita på mitt omdöme utan hjälp!
Ridponnyer därimot måste stoet till höra elit gruppen stads premieston, en tillsynes snarlik stamtavla kan skilja 50-60,000 på ett föl och det är det dyrare som stostammarna är något att räkna med.
När jag köpte in mina tyska ridponnyer hade jag hjälp av proffs det måste väl gälla det samma för hbl. Själv har jag endast svenska ston (hbl) av god kvalite som jag avlar på medan jag använder en del tyskt blod i hingstarna.
 
Jag kommer få hjälp av en person som själv har bott och jobbat med hästar i Tyskland. Vi har några uppfödare inbokade som vi ska besöka. Jag ville mest få lite åsikter och tips från andra här på bukefalos vad man ska titta efter både exteriört och stammässigt. En tvååring kan ju se ganska gänlig ut men ändå vara jättefin några år senare, hur ser man vad som är lovande och inte. T.ex hästens vinklar på sina ben, änras de? Varierar gångarterna mycket beroende på i vilken växtfas hästen befinner sig? Något annat jag borde tänka på?
 
Vinklar ändras inte mycket, ett föl visar ganska bra hur dom kommer att se ut som vuxen! men en ettåring är inte kul att titta på¨, därimot en tvååring börjar att anta formen av en häst igen.
Det låter jättespännande att få resa runt till olika uppfödare men någon som är hemtam i Tyskland. Jag tycket att du ska titta på bogpartierna, hur halsansättningen är samr vinklarna på bakbenen. Dom ska liksom kunna få in sina bakben på ett naturligt sätt.
Jag tycker fortfarande Donnerhall(inkl alla hans söner) samt Pik Bube och Rubenstein blod men det finns säkert massor fler. Läs hingstkalendern.
 
Vi köpte en tysk import i somras, fast genom en i Sverige som importerar. Han har många fina hästar. Vår kille är precis som du skriver att du vill ha; lätt internationell typ, snygg sida, bra gång, mkt utstrålning, lätt för samling och att arbeta i korrekt form av naturen (vilket jag antar beror på hans exteriör och vinklar). Men det bästa med honom är just hans temperament. Jag har aldrig träffat en så cool och trevlig unghäst, ändå har har energi till jobbet. Han använder den bara på rätt sätt. Han är 4 år och e Werther. Gå in på Delmar för att läsa mer om Werter och hans avkommor. Han är en hannoveraner.

Det finns mkt trevliga hästar i Tyskland. Då jag jobbade där hade vi flera mkt fina holsteiner i stallet.
 
Har ett hannoveraner sto från tyskland f-91
Andric-Kadett-Abglans-Abzats...(kanon stam alltså)!!

Köpte henne av en svensk hannoveraner förmedlare som köper från tyskland åringar. (förmedlaren fanns i Skåne)
Vet ej om hon förmedlar fortfarand, kan kolla upp det och i såfall ge dig ett nr, hon borde ju veta vart man skall kolla!! :idea:

Får återkomma.....

Maneger
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp