Perfekta Selen sökes – finns den?

Valptass

Trådstartare
Jag skulle vilja hitta den Perfekta Selen till Torsten. Jag tänker att ni här inne kanske har koll på om, och i såna fall var, den finns!

Den ska:
- vara ergonomisk, inte störa rörlighet
- vara ställbar överallt (alltså inte bara runt hals och bröst, utan även över rygg och under mage)
- ha knäppning även på halsremmen (inte behöva träs över huvudet)
- vara mjuk och len, inte skava mot naken hud

Nedan en bild på hur jag tänker mig att den ser ut, ungefär:
IMG_20200525_155139341.jpg

Den bakre remmen ska alltså sitta ganska långt bak (grön bock), jag vill inte ha den för nära armhålan (rött kryss). Det svarta på de blå remmarna visar var den ska kunna knäppas upp.

Är det någon som vet om detta finns ute på marknaden? Nästan allt jag hittar blir för tight i armhålan pga ej ställbar överallt, är i ett material som skaver, saknar knäppning i halsen, eller allt på samma gång. Vad säger ni?
 
Hur är det med dog copenhagens sele som är öppningsbar i halsen? Den kanske inte är mjuk nog för att inte skava på en nakenfis?
Kan du tumma på öppningsbar i halsen kan jag komma med tips. Annars får du nog vässa sykunskaperna och göra en egen :D
 
Jag skulle vilja hitta den Perfekta Selen till Torsten. Jag tänker att ni här inne kanske har koll på om, och i såna fall var, den finns!

Den ska:
- vara ergonomisk, inte störa rörlighet
- vara ställbar överallt (alltså inte bara runt hals och bröst, utan även över rygg och under mage)
- ha knäppning även på halsremmen (inte behöva träs över huvudet)
- vara mjuk och len, inte skava mot naken hud

Nedan en bild på hur jag tänker mig att den ser ut, ungefär:
Visa bifogad fil 56111
Den bakre remmen ska alltså sitta ganska långt bak (grön bock), jag vill inte ha den för nära armhålan (rött kryss). Det svarta på de blå remmarna visar var den ska kunna knäppas upp.

Är det någon som vet om detta finns ute på marknaden? Nästan allt jag hittar blir för tight i armhålan pga ej ställbar överallt, är i ett material som skaver, saknar knäppning i halsen, eller allt på samma gång. Vad säger ni?

Dog Copenhagen Comfort Walk Air har jag och är mer en nöjd. Letade precis som du en sele som ej sitter på bogen eller bakom armhålan och som går att öppna både i halsen och på sidan. Denna går till och med att öppna på båda sidor om bröstkorgen. Dock är den ej ställbar undertill eller övertill. Den är vadderad, vilket också var viktigt för mig, men om det är tillräckligt för din hund kan nog bara du avgöra 😊 Finns i massa fina färger och det är riktigt bra kvalitet.

2219_1.jpg
 
Även jag slår ett slag för Dog Copenhagen Walk Air. Har två till min hund och älskar dem. 🥰
Möter ju inte alla dina önskemål dock, men en riktigt bra sele.
 
Hur är det med dog copenhagens sele som är öppningsbar i halsen? Den kanske inte är mjuk nog för att inte skava på en nakenfis?
Kan du tumma på öppningsbar i halsen kan jag komma med tips. Annars får du nog vässa sykunskaperna och göra en egen :D
Jag har funderat på den, men tvekat lite pga inte helt ställbar + osäker på materialet men annars är det ju en av få som är öppningsbara i halsen. Ja, eftersom jag inte vet om det jag vill ha finns på riktigt så är jag öppen för att tumma lite :) Du får gärna komma med dina tips!

Jag tänker också Dog Copenhagen. Annars finns det folk som syr upp selar efter mått på beställning.
Ja, att beställa en måttsydd har jag funderat på faktiskt. Det känns som enda sättet att få precis vad jag vill ha :D

Här kan du se att den sitter rejält långt bak från armhålan 😊

Visa bifogad fil 56139
Åh vilket fint skägg :love: Jag har funderat på Dog Copenhagen, men blir lite osäker då den inte är helt ställbar överallt och min erfarenhet av detta säger att den hamnar för nära armhålan. Det ser dock ganska bra ut här på din bild, men jag är ändå osäker på hur den skulle funka för Torsten.

Här är en bra sidobild på Dog Copenhagen comfort walk air. Har båda deras modeller till min hane och är supernöjd.
Visa bifogad fil 56145
Tack för en bra bild! Stilig hund :love: Jag skulle dock vilja ha den bakre remmen ännu lite längre bak!

Till alla: tack för era tips! Dog Copenhagen verkar poppis, kanske värd att testa i alla fall :) Jag är dock fortfarande lite tveksam då den inte är ställbar på längden, nedan demonstrerar varför:
pixlr_20200823115943169.jpg

Sitter jättefint på översta bilden, men nedanför ser man att Torsten hade behövt ännu mer utrymme. (Just den selen gav dessutom lite skavsår så den används inte längre.)
 
Min spontan tanke var sofa dog wear som har en y-sele för vinthundar med magrem som sitter långt bak. Jag har en sele från dem till min faraohund men med dubbla magremmar. Den är väldigt mjuk och bra för min hund som lätt får skav i armhålan. Nackdelen är att den inte är ställbar i halsen, men deras måttabeller är väldigt bra.
 
Min spontan tanke var sofa dog wear som har en y-sele för vinthundar med magrem som sitter långt bak. Jag har en sele från dem till min faraohund men med dubbla magremmar. Den är väldigt mjuk och bra för min hund som lätt får skav i armhålan. Nackdelen är att den inte är ställbar i halsen, men deras måttabeller är väldigt bra.
Jag har också en sele från dem och är nöjd. Det jag kan tycka dock är att fodret är ganska strävt, iaf på den jag har (Y-sele med dubbla magremmar). Nu är min hund välpälsad men hade han varit naken tror jag han hade fått skavsår av fodret eftersom det är så strävt i tyget.
 
Jag har funderat på den, men tvekat lite pga inte helt ställbar + osäker på materialet men annars är det ju en av få som är öppningsbara i halsen. Ja, eftersom jag inte vet om det jag vill ha finns på riktigt så är jag öppen för att tumma lite :) Du får gärna komma med dina tips!


Ja, att beställa en måttsydd har jag funderat på faktiskt. Det känns som enda sättet att få precis vad jag vill ha :D


Åh vilket fint skägg :love: Jag har funderat på Dog Copenhagen, men blir lite osäker då den inte är helt ställbar överallt och min erfarenhet av detta säger att den hamnar för nära armhålan. Det ser dock ganska bra ut här på din bild, men jag är ändå osäker på hur den skulle funka för Torsten.


Tack för en bra bild! Stilig hund :love: Jag skulle dock vilja ha den bakre remmen ännu lite längre bak!

Till alla: tack för era tips! Dog Copenhagen verkar poppis, kanske värd att testa i alla fall :) Jag är dock fortfarande lite tveksam då den inte är ställbar på längden, nedan demonstrerar varför:
Visa bifogad fil 56153
Sitter jättefint på översta bilden, men nedanför ser man att Torsten hade behövt ännu mer utrymme. (Just den selen gav dessutom lite skavsår så den används inte längre.)

Även om Dog copenhagen inte är ställbar i ryggen så är remmen absolut längre än vad den är på den selen som syns på bilden så jag tror absolut att den kan passa på Torsten (så länge den inte skaver förstås).
Jag har köpt den selen till tre olika hundar som alla är lite olika i kroppen och den har suttit bra på alla tre. Köpte från Dogmania och beställde två storlekar då jag var osäker vilken som skulle passa. Skickade då bara tillbaka den som inte passade, tror returfrakten var gratis och med klarna faktura behöver man inte heller ligga ute med pengarna 😊 Tycker du ska testa innan du måttbeställer :p
 
Finns ett märke som heter Anny-X som jag är lite nyfiken på själv, aldrig sett i verkligheten så jag vet inte riktigt om det är vad du söker. * Länk raderad av moderatorn*
Edit: ja, det fanns ju dessutom olika modeller ser jag nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vet faktiskt inte riktigt, men om du hittar en sele som är bra för allt annat, bortsett från att de inte har mjukt foder vill jag bara tipsa om att det är enkelt att klä in selen i nosludd som man har till hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp