Perfekta Selen sökes – finns den?

Jag har denna från arken zoo, men vet inte om du tycker den hamnar för nära armbågarna? Den har i alla fall knäppe runt halsen (1) och runt bröstkorgen (2).

9A2A95A3-0445-4FA1-B3A2-A6BB9D5933A4.jpeg

* Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Min spontan tanke var sofa dog wear som har en y-sele för vinthundar med magrem som sitter långt bak. Jag har en sele från dem till min faraohund men med dubbla magremmar. Den är väldigt mjuk och bra för min hund som lätt får skav i armhålan. Nackdelen är att den inte är ställbar i halsen, men deras måttabeller är väldigt bra.
Tack, det var ett bra tips! Det kan vara nåt att testa när jag ska beställa kläder till min vinthund :) Lite tveksamt dock när den inte är ställbar i halsen. Vet du hur det funkar med returer? Har för mig att jag har hört att de kan vara struliga, jag kanske minns fel?

Jag har också en sele från dem och är nöjd. Det jag kan tycka dock är att fodret är ganska strävt, iaf på den jag har (Y-sele med dubbla magremmar). Nu är min hund välpälsad men hade han varit naken tror jag han hade fått skavsår av fodret eftersom det är så strävt i tyget.
Hmm, ja många selar är tyvärr lite sträva i tyget... Skulle den sitta bra i övrigt så kan väl dock Torsten ha en tunn tröja under, så kanske går det ändå :)

Jag skulle satsa på att beställa från någon som syr själv. Behöver den vara lika ställbar även om den är måttsydd?
Jag har övervägt det starkt, då får jag ju rätt proportioner och typ fleecefodrat och mjukt om jag vill. Den behöver inte vara speciellt ställbar om den är måttsydd :)

Även om Dog copenhagen inte är ställbar i ryggen så är remmen absolut längre än vad den är på den selen som syns på bilden så jag tror absolut att den kan passa på Torsten (så länge den inte skaver förstås).
Jag har köpt den selen till tre olika hundar som alla är lite olika i kroppen och den har suttit bra på alla tre. Köpte från Dogmania och beställde två storlekar då jag var osäker vilken som skulle passa. Skickade då bara tillbaka den som inte passade, tror returfrakten var gratis och med klarna faktura behöver man inte heller ligga ute med pengarna 😊 Tycker du ska testa innan du måttbeställer :p
Jag har hört så mycket gott om den selen att det verkligen lockar att prova, smidig retur lät ju toppen :) Skulle tyget vara lite skavigt så går det eventuellt att lösa med en mjuk tröja under, så det är nödvändigtvis en dealbreaker. Det viktigaste är hur den sitter!

Beställde denna.
Visa bifogad fil 56173
Tog XS , får se om det funkar :)
Vad kul! Hoppas den funkar bra, uppdatera gärna sen om du vill med vad du tycker :)

Finns ett märke som heter Anny-X som jag är lite nyfiken på själv, aldrig sett i verkligheten så jag vet inte riktigt om det är vad du söker.* Länk raderad av moderatorn*
Edit: ja, det fanns ju dessutom olika modeller ser jag nu.
Jag har sett den också, och varit nära att beställa faktiskt. Den är ju inte heller ställbar över ryggen men det uppges ju att den ska sitta långt bak från armhålorna... Jag har inte heller sett den irl eller hört så mycket om den... Safety-varianten med dubbla remmar har jag funderat på, då kanske jag i alla fall kan klippa bort de främre remmarna om de skulle störa :)

Sådan här kanse
* Länk raderad av moderatorn*
Ja, kanske :) Lite risky dock när det inte är ställbart i halsen tycker jag, och så undrar jag lite hur det funkar med returer dit. Ska fundera!

Som många redan nämnt tror jag Dog Copenhagen kan vara ett alternativ. Tipsar också om att man kan sätta på nosludd till häst om en sele sitter bra men är lite för hård. :)
+
Vet faktiskt inte riktigt, men om du hittar en sele som är bra för allt annat, bortsett från att de inte har mjukt foder vill jag bara tipsa om att det är enkelt att klä in selen i nosludd som man har till hästar.
Tack båda för tipset, det använder jag redan till den större hunden som har tunn päls på sidorna :) Torsten får dock skav typ på ryggen under där remmarna möts och under Y-et på halsen och andra ställen som är lite knepiga att säkra med nosludd (som dessutom varit väldigt stora/utstickande för lille Torsten, men det finns säkert mindre/plattare varianter). Ni har dock rätt i att det inte är kört bara för att tyget inte är helskönt, han skulle kunna ha en tröja under eller så kanske jag kan sy fast lite fleece på selens insida :)

Jag har denna från arken zoo, men vet inte om du tycker den hamnar för nära armbågarna? Den har i alla fall knäppe runt halsen (1) och runt bröstkorgen (2).

Visa bifogad fil 56188

* Länk raderad av moderatorn*
Jag såg den på Arken härom veckan och blev nyfiken, just för att den går att öppna vid halsen! Tyckte dock den såg lite stel/klumpig ut för Torsten och möjligen också för nära armbågarna på honom... Men kanske kan vara något att prova i alla fall :)

Tack allihopa för tips! Inget som känns 100% ännu, men kanske en del som kan funka ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har också Dog Copenhagen Walk Air och är väldigt nöjd med den jämfört med alla andra selar jag provat (ganska många, pga att de flesta som kan ställas tillräckligt små i halsen hamnar för nära armhålan). MEN egentligen tycker jag att även denna hamnar närmare armhålan än jag skulle önska... Med längre band mellan frambenen och på ryggen skulle den sitta bättre. Har inget foto just nu, men sitter helt klart närmare armhålan på min storpudel än på @Malibu_Stacy s skägg tidigare i tråden. Lite samma effekt som på dina foton med Torstens gamla sele - när man fixar till den ser den ut att sitta bra, men den hamnar gärna närmare armhålan efter ett tag. Tror att mina sel-problem beror på att halsen är ganska smal jämfört med bröstkorgsmåttet - men inte tillräckligt smal för att vinthundsselar ska passa.
Tror ändå att det kan vara värt att prova en sån sele och se hur den verkar sitta. Är väldigt nöjd med kvalitet och utseende i övrigt!
 
Jag har också Dog Copenhagen Walk Air och är väldigt nöjd med den jämfört med alla andra selar jag provat (ganska många, pga att de flesta som kan ställas tillräckligt små i halsen hamnar för nära armhålan). MEN egentligen tycker jag att även denna hamnar närmare armhålan än jag skulle önska... Med längre band mellan frambenen och på ryggen skulle den sitta bättre. Har inget foto just nu, men sitter helt klart närmare armhålan på min storpudel än på @Malibu_Stacy s skägg tidigare i tråden. Lite samma effekt som på dina foton med Torstens gamla sele - när man fixar till den ser den ut att sitta bra, men den hamnar gärna närmare armhålan efter ett tag. Tror att mina sel-problem beror på att halsen är ganska smal jämfört med bröstkorgsmåttet - men inte tillräckligt smal för att vinthundsselar ska passa.
Tror ändå att det kan vara värt att prova en sån sele och se hur den verkar sitta. Är väldigt nöjd med kvalitet och utseende i övrigt!
Det lutar åt att beställa hem en sådan och prova i alla fall, då den verkar uppskattad och omtyckt av många. Torsten verkar dock vara lite oturligt byggd (smal hals, djupa armhålor?) för de flesta selar, så jag räknar ändå kallt med att den kommer skickas tillbaka. Jag föreställer mig nämligen att det blir som för din storpudel (att den hamnar för nära armhålorna), då han är närmare en sån i kroppsform än en dvärgschnauzer (den såg ut att sitta bra på @Malibu_Stacy s bild), men kanske har jag tur :)

Tack för att du delade med dig! Jag tycker att det inte borde vara svårt att göra en sele ställbar i ryggen också men det verkar inte vanligt alls, synd på Dog Copenhagen som verkar så genomtänkt i övrigt!
 
Har du kollat på Perfect Fit? Man köper tre delar som sätts ihop för att den ska sitta bra på många typer av hundar. Den har även öppning i halsen. Jag har inte testat den men har sett den online. Det verkar som att den kan justeras under men inte på ryggen.
 
Tack, det var ett bra tips! Det kan vara nåt att testa när jag ska beställa kläder till min vinthund :) Lite tveksamt dock när den inte är ställbar i halsen. Vet du hur det funkar med returer? Har för mig att jag har hört att de kan vara struliga, jag kanske minns fel?

Jag vet faktiskt inte. Jag har köpt från House of Dogs. Har aldrig returnerat något dit, men har i övrigt inte haft något problem med beställningar därifrån.
 
Har du kollat på Perfect Fit? Man köper tre delar som sätts ihop för att den ska sitta bra på många typer av hundar. Den har även öppning i halsen. Jag har inte testat den men har sett den online. Det verkar som att den kan justeras under men inte på ryggen.
Spännande koncept, det hade jag missat! Fick dock ingen bra känsla av bilderna på hemsidan, då det på samtliga hundar var alldeles för trångt i armhålan för min (och Torstens) smak.

Jag vet faktiskt inte. Jag har köpt från House of Dogs. Har aldrig returnerat något dit, men har i övrigt inte haft något problem med beställningar därifrån.
Okej, tack ändå! Jag har för mig (av det jag läste) att leveranser och så funkar utmärkt men att returer inte är önskade och att de nekas ibland. (Gäller alltså Sofa Dogwear, inte House of Dogs.) Jag får göra lite efterforskningar först ifall det blir någon sele därifrån :)
 
Jag hade nog tagit något liknande denna och satt på små fårskinnsludd.

1432_1.jpg


Även jag har en DC Air som sitter som en smäck men min hund har liiite mer päls. 😂
 
Jag hade nog tagit något liknande denna och satt på små fårskinnsludd.

1432_1.jpg


Även jag har en DC Air som sitter som en smäck men min hund har liiite mer päls. 😂
Jag tror att det är exakt en sådan där (en billig Dogman-sele) som jag har till min IG Marvin, det är typ den enda jag har hittat som är just ställbar i alla remmar.

IMG_20200616_010737_805.jpg

Här ser man hur den sitter på Marvin, gott om plats vid armhålorna!

Jag är jättenöjd med den, och har starkt övervägt en sådan till Torsten också. (Redan strax innan ditt inlägg hade jag blivit mer sugen på en sådan än på en DC Air :D ) Marvins sele är ganska mjuk och len så det kanske inte ens behövs ludd på den :) Dock hade jag allra helst velat ha knäppning i halsen också, men kanske är det något jag kan få dit på egen hand. Tyvärr äger jag ingen symaskin, men kanske kan nitas fast eller något :)
 
Jag har denna från arken zoo, men vet inte om du tycker den hamnar för nära armbågarna? Den har i alla fall knäppe runt halsen (1) och runt bröstkorgen (2).

Visa bifogad fil 56188

* Länk raderad av moderatorn*

Den har jag till Finn, är jättenöjd med den :) upplever inte den som tight i armhålorna, hans Zero D.C. shorter sitter mer tight än denna. Lite svårt att se med all päls men 😅
1FEE6F83-01D9-4BA8-951B-BD877F72E3CE.jpeg
 
Senast ändrad av en moderator:
Den har jag till Finn, är jättenöjd med den :) upplever inte den som tight i armhålorna, hans Zero D.C. shorter sitter mer tight än denna. Lite svårt att se med all päls men 😅
Visa bifogad fil 56245
Hm, den skulle eventuellt kunna funka :) Värt att prova i alla fall!

Jag kan uppdatera tråden lite:
Jag var på vippen att beställa hem en DC Comfort Walk Air, men efter att ha bildgooglat och sett alldeles för många bilder där det var för tight i armhålan för Torstens smak så tappade jag lusten lite faktiskt, tyvärr.

Så jag köpte den där billiga Dogman-selen (under hundralappen vilket jag kunde avvara) och sambon pysslade på ett spänne från en gammal sele på ena halsremmen. Än så länge funkar den hyfsat, även när den glider fram lite så är det space mot armhålorna. Inget skav ännu, men använder oftast tröja under.

Screenshot_20200826-131236.png


Nu vet jag inte riktigt om det är den "Perfekta Selen", men så länge tror jag att den kan duga! :) Jag ska fundera på vilka selar jag vill testa (jag är ändå nyfiken på Dog Copenhagen trots tvivel) men nu har vi ändå en sele som sitter helt okej och som inte behöver dras över huvudet.
 
Skäl tråden då många här verkar ha bra koll och uttrycker samma åsikt :angel:
Hur vet man vad som är för nära armhålorna? Och varför vill man inte ha selen vid armhålorna? :)
 
Skäl tråden då många här verkar ha bra koll och uttrycker samma åsikt :angel:
Hur vet man vad som är för nära armhålorna? Och varför vill man inte ha selen vid armhålorna? :)
Jag kan svara för min del då det ju är viktigt för mig :D

Sitter den för nära armhålorna så hindrar den hundens rörelser genom att hunden inte kan ta ut steget bakåt fullt ut, vilket i förlängningen ger ett kortare steg. I Torstens fall så slår hans tricepsmuskler i remmen om den ligger för nära, vilket han störs av. Alla hundar är kanske inte lika känsliga och behöver olika mycket utrymme bakåt för att kunna ta ut steget ordentligt :) Ligger remmen precis i armhålan kan den dessutom ge skav, då många hundar har tunnare päls och hud där.

Edit: Glömde svara på hur man vet att den ligger för nära! På mina hundar märker jag helt enkelt ifall steget i bakåtrörelsen ser ut att hindras av remmen. Både Torsten och Marvin har stora steg och behöver ha det luftigt bakom frambenen för att röra sig helt obehindrat :)

(Jag lägger till också att i Torstens fall så glider selar gärna framåt om remmen sitter där bröstkorgen är som bredast, så han behöver att den sitter precis där den börjar smalna av.)
 
Senast ändrad:
Jag har lite till att tillägga :D

Torsten tycker inte heller om när armbågen behöver glida över bröstremmen, han vinklar armbågarna lite utåt då.

Vår tredje hund är av en annan modell, med kortare ben och inte lika djup bröstkorg. Hon har inte lika stort steg och behöver inte samma utrymme bakåt :)

Nu tror jag att jag har fått med det mesta om varför jag söker sele som inte sitter för nära armhålorna :laugh:
 
Jag har lite till att tillägga :D

Torsten tycker inte heller om när armbågen behöver glida över bröstremmen, han vinklar armbågarna lite utåt då.

Vår tredje hund är av en annan modell, med kortare ben och inte lika djup bröstkorg. Hon har inte lika stort steg och behöver inte samma utrymme bakåt :)

Nu tror jag att jag har fått med det mesta om varför jag söker sele som inte sitter för nära armhålorna :laugh:
Tack! :bow:
 
Hm, den skulle eventuellt kunna funka :) Värt att prova i alla fall!

Jag kan uppdatera tråden lite:
Jag var på vippen att beställa hem en DC Comfort Walk Air, men efter att ha bildgooglat och sett alldeles för många bilder där det var för tight i armhålan för Torstens smak så tappade jag lusten lite faktiskt, tyvärr.

Så jag köpte den där billiga Dogman-selen (under hundralappen vilket jag kunde avvara) och sambon pysslade på ett spänne från en gammal sele på ena halsremmen. Än så länge funkar den hyfsat, även när den glider fram lite så är det space mot armhålorna. Inget skav ännu, men använder oftast tröja under.

Visa bifogad fil 56308

Nu vet jag inte riktigt om det är den "Perfekta Selen", men så länge tror jag att den kan duga! :) Jag ska fundera på vilka selar jag vill testa (jag är ändå nyfiken på Dog Copenhagen trots tvivel) men nu har vi ändå en sele som sitter helt okej och som inte behöver dras över huvudet.

Håll utkik på Tradera och Marketplace. Går att fynda begagnade selar där, ifall du fortfarande vill testa Dog Copenhagen framöver. 😁
Jag köpte min egna Air (har två. Rimligt 😅🙈) helt ny med lapparna kvar på tradera för 250 spänn. 😁👌
 
Håll utkik på Tradera och Marketplace. Går att fynda begagnade selar där, ifall du fortfarande vill testa Dog Copenhagen framöver. 😁
Jag köpte min egna Air (har två. Rimligt 😅🙈) helt ny med lapparna kvar på tradera för 250 spänn. 😁👌

Bara för det var jag tvungen att kolla, och det ligger en i strl S ute för billigt bud 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp