Perfekta Selen sökes – finns den?

Skäl tråden då många här verkar ha bra koll och uttrycker samma åsikt :angel:
Hur vet man vad som är för nära armhålorna? Och varför vill man inte ha selen vid armhålorna? :)
Utöver det som redan skrivits: de hundar som struntar i att de har selen nära armhålorna och rör sig som vanligt brukar istället få skav. Inte heller helt trevligt :)
 
Nu är inte det här perfekta selar egentligen, men här ser man hur långt ifrån armhålan mina damers selar hamnar. Det tycker jag är lite lagom :p
22104451_922550787893302_2618266790541894710_o.jpg


Här är en annan modell, går nog att se bra trots att hon har matchande täcke under också.
15591644_762561320558917_4636888160028401991_o.jpg
 
Nu är inte det här perfekta selar egentligen, men här ser man hur långt ifrån armhålan mina damers selar hamnar. Det tycker jag är lite lagom :p
22104451_922550787893302_2618266790541894710_o.jpg


Här är en annan modell, går nog att se bra trots att hon har matchande täcke under också.
15591644_762561320558917_4636888160028401991_o.jpg
Jag hade likande sele som på första bilden till Marvin ett tag, jättenöjd med utrymmet mot armhålan där :D Tyvärr så tryckte den emot halsen på honom så den fick pensioneras :) Sådan modell som på andra bilden har jag funderat på, men hade nog helst sluppit remmen närmast armhålorna :laugh:
 
Jag hade likande sele som på första bilden till Marvin ett tag, jättenöjd med utrymmet mot armhålan där :D Tyvärr så tryckte den emot halsen på honom så den fick pensioneras :) Sådan modell som på andra bilden har jag funderat på, men hade nog helst sluppit remmen närmast armhålorna :laugh:
Tippar på att du hade en vanlig vinthundssele då? Typ sådan här:
vinthundssele_bla-1000x1000.webp

(Bild från Torshammarens)

Mina damers selar ser ut såhär, just för att jag inte gillar fronten riktigt på selen ovan:
19575014_872016772946704_5947733675461701508_o.jpg
 
Inte riktigt vad du frågade efter men kan vara värt att tänka lite nytt ibland..
234636_0_1000x1000.jpg


Tyvärr inte bild med hund men ändå..

Denna sele är den enda min hund gillar. Gott om plats vid armhålorna och lätt att justera. Främre remmen kan öppnas men hålet för huvudet blir väldigt stort så inte ens min princessa tycker att det är obehagligt att få den över huvudet.

Bröstremmen går ju rakt över bogen men så länge kopplet är riktat snett uppåt, som det blir naturligt med mindre hund, lägger det sig bättre över bogen än man först kan tro.

Fördelen är att det är minimalt med remmar och grejer som kan irritera eller bli blöta. Bröstremmen är ordentligt vadderad.

Drar hunden hårt åker bröstremmen upp lite på halsen men om hunden oftast går fint är denna super tycker jag.
 
Inte riktigt vad du frågade efter men kan vara värt att tänka lite nytt ibland..Visa bifogad fil 56435

Tyvärr inte bild med hund men ändå..

Denna sele är den enda min hund gillar. Gott om plats vid armhålorna och lätt att justera. Främre remmen kan öppnas men hålet för huvudet blir väldigt stort så inte ens min princessa tycker att det är obehagligt att få den över huvudet.

Bröstremmen går ju rakt över bogen men så länge kopplet är riktat snett uppåt, som det blir naturligt med mindre hund, lägger det sig bättre över bogen än man först kan tro.

Fördelen är att det är minimalt med remmar och grejer som kan irritera eller bli blöta. Bröstremmen är ordentligt vadderad.

Drar hunden hårt åker bröstremmen upp lite på halsen men om hunden oftast går fint är denna super tycker jag.

En sån sele hindrar ju dock skuldrans naturliga rörelse och orsakar i större utsträckning skav eftersom remmen ligger mot ett rörligt område. Gillar inte alls sådana selar.
 
Inte riktigt vad du frågade efter men kan vara värt att tänka lite nytt ibland..Visa bifogad fil 56435

Tyvärr inte bild med hund men ändå..

Denna sele är den enda min hund gillar. Gott om plats vid armhålorna och lätt att justera. Främre remmen kan öppnas men hålet för huvudet blir väldigt stort så inte ens min princessa tycker att det är obehagligt att få den över huvudet.

Bröstremmen går ju rakt över bogen men så länge kopplet är riktat snett uppåt, som det blir naturligt med mindre hund, lägger det sig bättre över bogen än man först kan tro.

Fördelen är att det är minimalt med remmar och grejer som kan irritera eller bli blöta. Bröstremmen är ordentligt vadderad.

Drar hunden hårt åker bröstremmen upp lite på halsen men om hunden oftast går fint är denna super tycker jag.
Tack för tipset, men jag kan inte se hur en sådan sele kan ligga trevligt och ergonomiskt över hals, bog och skuldror så det är inget alternativ här :)
 
Eftersom Winter på kort tid slitit ut två Metizo-selar är jag i shoppingtagen. Nu var det inte nödvändigtvis selarnas fel då en var en Large som han haft sen förra hösten men som var utspänd till max och nog lite för tunn i remmarna sen han växte till sig. Den andra var Breezes gamla som han fick överta, så den var ju redan lite sliten. Så Metizo är inte nödvändigtvis ute ur bilden.

Har kikat på Dog Copenhagens kraftigare variant (inte Air) och gillar att fästet fram sitter på en tygplatta och inte som fästpunkt för tre remmar som på Metizon. Men...är den kraftig nog? Deras koppel finns ju bara i under 15 kg och över 15 kg, så de känns som de kanske vänder sig till små och mellanstora hundar? Den behöver hålla för 35 kg explosiv boxer som kan ligga på som satan ibland. Har någon erfarenhet av Dog Copenhagen på större hundar?
 
Eftersom Winter på kort tid slitit ut två Metizo-selar är jag i shoppingtagen. Nu var det inte nödvändigtvis selarnas fel då en var en Large som han haft sen förra hösten men som var utspänd till max och nog lite för tunn i remmarna sen han växte till sig. Den andra var Breezes gamla som han fick överta, så den var ju redan lite sliten. Så Metizo är inte nödvändigtvis ute ur bilden.

Har kikat på Dog Copenhagens kraftigare variant (inte Air) och gillar att fästet fram sitter på en tygplatta och inte som fästpunkt för tre remmar som på Metizon. Men...är den kraftig nog? Deras koppel finns ju bara i under 15 kg och över 15 kg, så de känns som de kanske vänder sig till små och mellanstora hundar? Den behöver hålla för 35 kg explosiv boxer som kan ligga på som satan ibland. Har någon erfarenhet av Dog Copenhagen på större hundar?
De har precis uppdaterat sina selar och koppel och åtminstone ett koppel såg väldigt stabilt ut för stora hundar.
 
@Linda_A, använder den selen (Comfort pro) på en 30 kg-hund som tidvis är rätt explosiv. Upplever att selen är tålig, dock används sällan fästet fram. Varvar med en sele från Ruffwear och den har en tendens att glida mer samt att bröstfästet enbart är av en tygkonstruktion (med gummi i tror jag). Då känner jag mig mer säker med fästet på DoC som är av aluminium. Handtaget trodde jag inte skulle användas, men det är skönt när det behövs lite extra skjuts uppför (vi vandrar en hel del).
 
1C0D8A93-F822-4D2C-93A1-2377DC19A203.jpeg

Måste visa den här selen som jag köpte till Nora för ett tag sedan.

Det är jättesvårt att hitta sele till henne eftersom hon är grov över halsen/bogen men smal över revbenen. Är selen lagom över halsen är den för stor över revbenen med för lång ”bro” mellan. Är den istället lagom över revbenen så är den alltid för liten över halsen. Även ställbara selar har varit svårt för när den varit utspänd i halsen och inspänd över revbenen har det blivit helt skev och ändå inte suttit bra. Har testat hur många som helst och hade nästan gett upp när jag testade denna på vinst och förlust.

Den här sitter så himla bra! Lagom breda band och väldigt mjuk trots att den inte är fodrad. ”Bron” mellan hals och revben under magen är i softshell och där kan man välja mellan två lägen för bandet som går över revbenen. Nora har på den bakre. Har inte sett det på någon annan sele? Halsen är ställbar på båda sidorna. Bandet över revbenen är tyvärr bara ställbart på ena sidan. Det är väl det som är negativt.

Billig också. Arken Zoos egna märke tror jag.
 
Har kikat på Dog Copenhagens kraftigare variant (inte Air) och gillar att fästet fram sitter på en tygplatta och inte som fästpunkt för tre remmar som på Metizon. Men...är den kraftig nog? Deras koppel finns ju bara i under 15 kg och över 15 kg, så de känns som de kanske vänder sig till små och mellanstora hundar? Den behöver hålla för 35 kg explosiv boxer som kan ligga på som satan ibland. Har någon erfarenhet av Dog Copenhagen på större hundar?
[/QUOTE]

Om du kikar på sidan 1 i denna tråden ser du min ridgeback i båda selarna. Han väger 40kg och kan bli rätt explosiv vid vissa tillfällen. Selarna håller definitivt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp