Perinealbråck

mandalaki

Trådstartare
Någon som vet hur besvärlig operationen är och om det får några följder, t ex om bråcket riskerar komma tillbaka?

(Det gäller en liten grekisk hund som jag ömmar för)
 
Det kan vara en ganska besvärlig operation. Finns en risk för nervskador om man har otur. Man bör kastrera i samband för att minska risken för återfall
 
Det kan vara en ganska besvärlig operation. Finns en risk för nervskador om man har otur. Man bör kastrera i samband för att minska risken för återfall
Ja, den här hunden ska kastreras innan op för att få ner testosteronnivån.

Misstänkte att det kunde vara besvärligt :(
 
Har en ny fråga om det här:

någon som vågar ha en idé om hur lång konvalecensen är efter operationen? Hur länge sitter stygnen (STORT bråck)? Kan hunden flyga med tratt? (Hunden är över kabinstorlek)

(Det är inte jag som ska ha den men jag kan komma att få frågan om eskort)
 
Har en ny fråga om det här:

någon som vågar ha en idé om hur lång konvalecensen är efter operationen? Hur länge sitter stygnen (STORT bråck)? Kan hunden flyga med tratt? (Hunden är över kabinstorlek)

(Det är inte jag som ska ha den men jag kan komma att få frågan om eskort)
Får hunden ens flyga tätt inpå operation enligt flygbolaget?
Stygn sitter i regel ca 14 dagar. Att flyga med krage, om den får det, är inte att rekommendera ifall den fastnar.
 
Får hunden ens flyga tätt inpå operation enligt flygbolaget?
Stygn sitter i regel ca 14 dagar. Att flyga med krage, om den får det, är inte att rekommendera ifall den fastnar.
Tack! Jag misstänkte det med kragen. Bra att veta ifall de som ev vill att jag ska ta med hunden trycker på.

Jag läste flygbolagets regler i går men hittade inget om att flyga tätt inpå. Brukar det finnas en sådan regel? (Det handlar gissningsvis om cirka två veckor här så då lär han inte antagligen inte vara av med stygnen)
 
Tack! Jag misstänkte det med kragen. Bra att veta ifall de som ev vill att jag ska ta med hunden trycker på.

Jag läste flygbolagets regler i går men hittade inget om att flyga tätt inpå. Brukar det finnas en sådan regel? (Det handlar gissningsvis om cirka två veckor här så då lär han inte antagligen inte vara av med stygnen)
I alla fall i Sverige får man ju inte transportera en dräktig tik hur nära inpå valpning som helst (utom för vård). Tänkte om det finns nån liknande klausul gällande opererade djur. Har faktiskt inte koll där :o.
 
I alla fall i Sverige får man ju inte transportera en dräktig tik hur nära inpå valpning som helst (utom för vård). Tänkte om det finns nån liknande klausul gällande opererade djur. Har faktiskt inte koll där :o.
Jag ska kolla flygbolagets regler igen för säkerhets skull. Valpa kommer han garanterat inte att göra. ;)
 
Nej det förstår jag :p. Tänkte mer på att det kanske finns en regel om hur nära inpå en operation djuret för resa.
Det enda jag såg var att valpar vara måste minst åtta veckor och ha klartecken från veterinär.

Men vi får se hur det här utvecklar sig, jag vill bara ha så mycket på fötterna som möjligt om de börjar pressa på om att jag ska ta med hunden hem. Jag är inte pigg på att ta ansvar för en hund som är inte är kry under en transport.
 
Det enda jag såg var att valpar vara måste minst åtta veckor och ha klartecken från veterinär.

Men vi får se hur det här utvecklar sig, jag vill bara ha så mycket på fötterna som möjligt om de börjar pressa på om att jag ska ta med hunden hem. Jag är inte pigg på att ta ansvar för en hund som är inte är kry under en transport.
Valpar måste vara 12 v bli rabies vacc o sen ytterligare 21 dagar INNAN dom får resa inom EU.
För op djur så gäller att vet ska intyga att hunden kan resa.
 
Valpar måste vara 12 v bli rabies vacc o sen ytterligare 21 dagar INNAN dom får resa inom EU.
För op djur så gäller att vet ska intyga att hunden kan resa.
Ja, de 8 veckorna var ju flygbolagets regel, inte Jordbruksverkets.
Adoptionen kommer att skötas av ett shelter, de har nog koll på reglerna. Hunden var hos vet första gången för nån dryg vecka sen, han ska ha fått vacc då. Resan blir i oktober.

Jag är inblandad bara för att jag känner hunden sen tidigare och har en kompis som jobbar åt sheltret.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 718
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
466
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp