Permanentstoppad sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 067
Hur kommer det sig? Dvs; Vad är det specifikt som gör den icke-omstoppningsbar? Materialet? Tekniken?

Jag har förr lärt mig att alla sadlar KAN stoppas om, vissa modeller är dock svårare än andra. Men det kanske var gamla rön?

Omstoppningsbara sadlar har olika sorters fibrer som stoppning, det innebär att man kan ta ut lite, stoppa i lite, eller helt byta ut skiten(fast det gör man väl sällan)
En permanentstoppad sadel har en formpressat material, typ skumgummi, som stoppning. Där kan man ju inte ta ur eller lägga in något... Dessutom tror jag nästan att bossorna är "stängda" på ett annat sätt... men det är jag inte säker på.. Permanentstoppade sadlar är ju tänkta att de inte ska öppnas och grejas med. Jag kan tänka mig att det GÅR att öppna upp en permanenttoppad, riva ut innehållet och fylla på med vanligt stoppningsmaterial, men det blir förmodligen ruskigt dyrt, om någon ens kan tänka sig att göra det. Det är inte lätt att stoppa en sadel helt från början...

Jättetack för hjälpen! En kort fråga till; Ligger det någon sanning i att permanentstoppade sadlar inte sjunker ihop i stoppningen?

Det kan vara latexstoppning som är parmanent, och den tror jag inte sätter sig (inte så som ull iaf) Vissa soffor är stoppade med samma material just för att de inte ska sjunka ihop på mitten

En permanentstoppad sadel har annorlunda konstruktion på bossorna. På en omstoppningsbar sadel är bossorna som "påsar" påsydda under sadeln, och dem kan man lossa och fiffla med stoppningen. På en permanentstoppad är bossan mer fastsydd i kanterna och är alltså ingen "påse".

Det brukar ofta vara något slags skumgummi som stoppning.
Och JA - de kan visst sätta sig! Om man sitter upp från samma sida hela tiden kommer det så småningom att synas på bossorna. Inge' kul, för då är ju sadeln kass ... :(

Jag skulle personligen inte köpa en permanentstoppad sadel - igen. Däremot har jag en sned sadel att sälja ;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 084
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur