Perro de Agua Español

Terja

Trådstartare
Berätta allt ni vet om denna rasen. Har lite koll men vill gärna ha input från verkligheten.

Hur är de i temperament?
Vad används de till? (Vad använder du din till?)
Hur är pälsen att sköta?
Går de bra ihop med andra hundar?
Arbetsvilliga?
Älskar alla eller en ensamhund?
Hälsostatus?

Självklart vill jag ha bilder i massor. :)

Sv: Perro de Agua Español

Har ingen egen erfarenhet men den verkar trevlig :)

Hittade en uppfödare som hade bra info, PM:a om du vill ha en länk för man får väl inte länka till uppfödare i inlägget?

Ingen erfernehet alls av rasen mer än att jag såg en som var med husse på en båt i Spanien. Hunden sprang och hoppade metervis ner i vattnet från kajen och även båten. Pälsen verkade inte kräva allt för mycket av ägaren, och den torkade fort.

Jag står i valpkö och inväntar parning. :)
Den uppfattning jag har fått är:

Hur är de i temperament?
Pigga och lekfulla även upp i högre ålder. Lättlärda och arbetsvilliga. Familjehundar som håller sig till de sina och inte är typen som springer runt för att hälsa på alla andra.

Vad används de till? (Vad använder du din till?)
Jag tänker träna lydnad, agility och testa på utställning. Vill även göra sim och livräddningsprov, vilket är ganska vanligt att man gör inom rasen. Min förhoppning är att även kunna träna lite viltapportering, men jag förväntar mig inte att hunden blir bra nog för att kunna användas i praktiskt jakt. Det får bli ett experiment.

Hur är pälsen att sköta?
Varierar ganska mycket mellan individer och beror på underull och hur lockig hunden är. Hunden ska inte borstas och klipps (friseras inte) 2-3 gånger per år. Tovor reder man ut med fingrarna. När de byter från valppäls till vuxenpäls kan de tova lite och brukar vanligtvis klippas ner då. Sparar man ut pälsen kan man få fram rastaflätor. När hunden är blöt kramar man bara ur lockarna.

Går de bra ihop med andra hundar?
Ja enligt min erfarenhet gör de det.
Arbetsvilliga?
Ja! De är lugna inne och trevliga familjehundar men tackar inte nej till aktivering.

Älskar alla eller en ensamhund?
Familjehund. Rasen ska vara reserverad, dvs inte ha någon önskan att kuta runt på byn för att lära känna alla. Dock finns lite problem inom rasen där reservationen gått överstyr och det t.ex. är problem med tandvisning på utställning osv. Jag har varit mycket noga i mitt val av uppfödare och hennes hundar har inte dessa problem, de kommer gärna fram och hälsar och är coola.

Hälsostatus?
Höftledsproblem finns. Rasen är ganska ny och många importer har gjorts där man inte haft så bra koll på hur höfter nedärvs. De hundar med C-höfter verkar dock inte må dåligt, utan verkar klara sig bra ändå.
Man testar mot thyroidea (stavn?)och nyligen har något fall med epilepsi upptäckts. Går du via perroklubben så ska alla valphänvisningar ha följt kraven på tester för att förmedlas via klubben.

Det jag hoppas på att få är en hund som är pigg och glad och vill träna men som har lite integritet och inte är fullt så flamsigtramsig som min golden. De är väldigt allround och används i spanien till jakt, vallning och fiske m.m.

Senast ändrad:

Tack så mycket!

Hittade rasen av en slump och blev genast intresserad av att veta mer. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 077
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 660
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 805
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V