Personlig assistans - kommunal vs privat drift (utbruten från CLXXI Vad gör vi?)

Vilket märkligt inlägg. Så för att du stöter på en rövhatt så är hela företaget uselt. En av mina vänner jobbar för humana och det där är inte den bild jag får via henne. Av det jag hört så är det hela superseriöst. Det är ett stort företag så visst kommer misstag ske men det gör det garanterat inom alla stora verksamheter.
För övrigt om det jag hört via henne stämmer så är det något riktigt märkligt med det här tillbakadragandet av tillståndet. Vill dock inte sprida den infon då den i bästa fall är tredjehandsuppgift.
Och du stöter på EN som säger att det är bra och då vet du att hela företaget är bra. Samma logik.
 
Jobbar som PA hos privat bolag och dom sköter allt fantastiskt bra. Om det skulle bli kommunalt skulle jag sluta. Har jobbat 10år i kommunen, aldrig mer!
Samma här! Nu är jag förvisso inte helt nöjd med bolaget för egen del men gentemot kunden funkar det hur bra som helst. Men kommunen, NEJ TACK!
 
För att ingen ska tro att jag glorifierar kommunens assistans, hemtjänst and what so ever.

En av Örebro kommuns chefer misstänks ha stulit hundratusentals kronor – från en av kommunens funktionshindrade brukare.
– Det började med att anhöriga larmade, sedan personalen, säger Stefan Nilsson, områdeschef på Örebro kommuns förvaltning för funktionshindrade.

... I dag är chefen inte längre anställd i kommunen, säger Stefan Nilsson som av sekretesskäl inte vill gå närmre in på varken stöldhistorien eller själva personalärendet.

https://www.na.se/2023-02-03/chef-m...utm_medium=email&utm_source=local_newsletters

Men återigen är det inte assistenterna, vårdbiträdena, undersköterskorna "på golvet", som gör fel... Utan det är alltså LEDNINGEN, vare sig det är kommunalt eller privat. Det är ju helt åt skogen oavsett vem som ansvarar för hjälpen till personer i utsatt position.
 
Det är helt vansinnigt att tänka så kategoriskt i termer av att "privat = dåligt" och "kommunalt = bra". Eller vice versa för den delen. Det finns precis lika stora inomgruppsvariationer i båda sfärerna.

Jag jobbar som chef inom LSS. På de tio boenden som vår ledningsgrupp ansvarar för finns allt från IVO-granskade enheter som knappt håller huvudet ovanför vattenytan, med stora personalgruppsproblem, till fläckfritt skötta och kompetenta enheter där både brukare och personal stormtrivs. Det här kategoriska tänket att "jag har jobbat i ett dåligt Humana-ärende, därför måste alla andra 1999 av deras andra PA-ärenden vara lika dåliga" är helknäppt.
 
Det är helt vansinnigt att tänka så kategoriskt i termer av att "privat = dåligt" och "kommunalt = bra". Eller vice versa för den delen. Det finns precis lika stora inomgruppsvariationer i båda sfärerna. De svarar mot och granskas av samma organ.

Jag jobbar som chef inom LSS. På de tio boenden som vår ledningsgrupp ansvarar för finns allt från IVO-granskade enheter som knappt håller huvudet ovanför vattenytan, med stora personalgruppsproblem, till fläckfritt skötta och kompetenta enheter där både brukare och personal stormtrivs. Det här kategoriska tänket att "jag har jobbat i ett dåligt Humana-ärende, därför måste alla andra 1999 av deras andra PA-ärenden vara lika dåliga" är helknäppt.
Precis, det finns plus o minus på bägge håll. Minujakten på kommunala sidan är väl det jag hör mest om från min hemtjänst - vilket inte är att jämföra med personlig assistans men ändå. de har en halv timmes lunch men det blir om de har tur 10 minuters tid att äta på för dem. Med tanke på att det kan komma larm och att någon tar lite längre tid av någon anledning.
 
Nerikes Allehanda, just nu...

"

Känd affärsman från Örebro begärs häktad för skattebrott​

23 februari 2023 16:59
Den kände affärsmannen Mikael Lindkvist (tidigare Fahlander) begärdes på torsdagen häktad vid Örebro tingsrätt.
Misstanken är grovt skattebrott med bolag kopplade till Örebro.
– Jag kan inte säga så mycket i nuläget, säger kammaråklagare Sabina Eklund.
Text:
Anders Uddling


Mikael Lindkvist (tidigare Fahlander) är anhållen och misstänkt för grovt skattebrott. /Arkivfoto

47-årige Mikael Lindkvist är ett välkänt namn i Örebro. Tillsammans med sin kompanjon Ibrahim Kadra startade han 2001 omsorgsbolaget Assistansia. Det utvecklades snabbt till landets största koncern för personlig assistans.
2006 såldes 35 procent av aktierna till nuvarande börsbolaget Humana. Och 2008 sålde de båda hela sitt livsverk till riskkapitalbolaget Argan Capital med stor vinst som följd.
Mikael Lindkvist gjorde sig också känd i Örebro för sitt stora engagemang för Örebro Hockey. Han har varit ordförande, vice ordförande och sportchef i klubben och som storsponsor var han starkt bidragande till den resa Örebro Hockey gjort från division 1 till SHL-avancemang våren 2013.
Mikael Lindkvist satsade också stora pengar på ett stort affärscenter i Haparanda. Men planerna sprack 2017 med stora ekonomiska förluster som följd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp