Personlig assistans - kommunal vs privat drift (utbruten från CLXXI Vad gör vi?)

Snubbelfot

Trådstartare
Skummar morgontidning på nätet och noterar att IVO återkallar Humana Assistans tillstånd att bedriva personlig assistans. Litet otippat, och potentiellt förbannat besvärligt för deras 2000 kunder (och 10 000 anställda). Utgår från att Humana beviljas inhibition med tanke på just den stora kundpåverkan. Följer med intresse.
 
Skummar morgontidning på nätet och noterar att IVO återkallar Humana Assistans tillstånd att bedriva personlig assistans. Litet otippat, och potentiellt förbannat besvärligt för deras 2000 kunder (och 10 000 anställda). Utgår från att Humana beviljas inhibition. Följer med intresse.
Bra. Finns ett enormt fiffel inom den sektorn, bättre det går under kommunens ansvar.
 
Bra. Finns ett enormt fiffel inom den sektorn, bättre det går under kommunens ansvar.
Min direkta reaktion är inte bra, eftersom beslutet som sagt riskerar att skapa stora problem för utsatta och hjälpbehövande personer, plus deras anhöriga i förekommande fall. 😟 Man trollar inte fram ersättande alternativa utförare till den mängden kunder på en lunchrast.

Och riktigt så enkelt är det tyvärr inte, att det automatiskt blir bättre för att kommunen utför. Visst förekommer oegentligheter och brottslighet bland kommersiella utförare, men utbredningen tror jag att man skall vara litet försiktig med att kalla enorm om man inte har bra på fötterna. Samtidigt finns på den offentliga sidan stora skillnader mellan landets 290 kommuner i förmåga och förutsättningar att tillhandahålla personlig assistans.
 
Min direkta reaktion är inte bra, eftersom beslutet som sagt riskerar att skapa stora problem för utsatta och hjälpbehövande personer, plus deras anhöriga i förekommande fall. Man trollar inte fram ersättande alternativa utförare till den mängden kunder på en lunchrast.

Och riktigt så enkelt är det tyvärr inte, att det automatiskt blir bättre för att kommunen utför. Visst förekommer oegentligheter och brottslighet bland kommersiella utförare, men utbredningen tror jag att man skall vara litet försiktig med att kalla enorm om man inte har bra på fötterna. Samtidigt finns på den offentliga sidan stora skillnader mellan landets 290 kommuner i förmåga och förutsättningar att tillhandahålla personlig assistans.

Jag är nog mer inne på att det kan vara bra att det ibland kommer till sin spets, får se hur det hanteras bara.

Däremot önskar jag verkligen inte att kommunen tar över allt och låter kostnaderna skena ännu mer. De privata aktörerna behövs, däremot behöver just kvalitetsefterlevnad bli bättre. Oavsett typ av utförare.
 
Min direkta reaktion är inte bra, eftersom beslutet som sagt riskerar att skapa stora problem för utsatta och hjälpbehövande personer, plus deras anhöriga i förekommande fall. 😟 Man trollar inte fram ersättande alternativa utförare till den mängden kunder på en lunchrast.

Och riktigt så enkelt är det tyvärr inte, att det automatiskt blir bättre för att kommunen utför. Visst förekommer oegentligheter och brottslighet bland kommersiella utförare, men utbredningen tror jag att man skall vara litet försiktig med att kalla enorm om man inte har bra på fötterna. Samtidigt finns på den offentliga sidan stora skillnader mellan landets 290 kommuner i förmåga och förutsättningar att tillhandahålla personlig assistans.
Har jobbat inom LSS och har sett ENORMT (säger det igen) med fiffel i privata bolag. Men visst, vill du att skattepengar ska gå åt dessa företag så får det stå för dig. Man får lita på att IVO dragit in tillståndet på rätt grunder.

Det är tråkigt att vårdtagarna hamnar i kläm men det är knappast IVOs fel. Bättre pengarna hamnar i kommunerna så att de kan tillhandahålla personlig assistans.
 
Har jobbat inom LSS och har sett ENORMT (säger det igen) med fiffel i privata bolag. Men visst, vill du att skattepengar ska gå åt dessa företag så får det stå för dig. Man får lita på att IVO dragit in tillståndet på rätt grunder.

Det är tråkigt att vårdtagarna hamnar i kläm men det är knappast IVOs fel. Bättre pengarna hamnar i kommunerna så att de kan tillhandahålla personlig assistans.
Hur definierar du enormt? Mer än hälften av all omsättning nationellt är kriminell? Nittio procent? Eller fem?
Försäkringskassan publicerade 2019 ett PM som tar upp problematiken med att uppskatta och kvantifiera andelen felaktiga utbetalningar av assistansersättning. Där hänvisas även till, och problematiseras kring, en tidigare uppskattning på 7% avsiktliga felaktiga utbetalningar (fiffel).
Skulle uppskattningen vara riktig så är 7% (läs: av ca 30 miljarder kr) enormt mycket pengar - det håller jag absolut med om. De pengarna hade gjort mycket nytta på andra håll. Men att det skulle vara enormt mycket av den totala omfattningen håller jag inte med om. Vi har nog litet olika vinkel och insyn i saken (och olika uppfattning om ordet enormt).
 
Hur definierar du enormt? Mer än hälften av all omsättning nationellt är kriminell? Nittio procent? Eller fem?
Försäkringskassan publicerade 2019 ett PM som tar upp problematiken med att uppskatta och kvantifiera andelen felaktiga utbetalningar av assistansersättning. Där hänvisas även till, och problematiseras kring, en tidigare uppskattning på 7% avsiktliga felaktiga utbetalningar (fiffel).
Skulle uppskattningen vara riktig så är 7% (läs: av ca 30 miljarder kr) enormt mycket pengar - det håller jag absolut med om. De pengarna hade gjort mycket nytta på andra håll. Men att det skulle vara enormt mycket av den totala omfattningen håller jag inte med om. Vi har nog litet olika vinkel och insyn i saken (och olika uppfattning om ordet enormt).
Ja, skillnaden är nog att jag varit med om anhöriga och bolag som fuskat med timmarna. Assistansbolag som lockar vårdtagare med resor, iPads osv. Kallat till möte med Försäkringskassan för att informera dem om oegentligheter inom den privata assistansen för våra aktivitetsdeltagare. De felaktiga utbetalningarna som är kriminella är inte allt som försiggår inom den privata assistansvärlden.
 
Ja, skillnaden är nog att jag varit med om anhöriga och bolag som fuskat med timmarna. Assistansbolag som lockar vårdtagare med resor, iPads osv. Kallat till möte med Försäkringskassan för att informera dem om oegentligheter inom den privata assistansen för våra aktivitetsdeltagare. De felaktiga utbetalningarna som är kriminella är inte allt som försiggår inom den privata assistansvärlden.
Du kanske inte skall utgå från att jag inte har motsvarande insikter.
 
Jag tycker det är jättebra att just Humana blev av med tillståndet.

Jag började upplärning hos en av deras kunder, lite konfunderad över att jag inte hunnit få kontraktet än men tänkte att jaja jag kan ge dom 3 timmar av min tid bara för att jag ville lära känna kunden och se om det var rätt plats för mig.

Jag var INTE imponerad över kulturen dom etablerat på den arbetsplatsen, jag upplevde att arbetsledaren hade noll koll på brukarens diagnos och efter tre timmar började det faktiskt kännas obehagligt med hur hen var mot kunden. Kunden var inte så verbal men uppenbart "helt med" och eh... Arbetsledaren pratade med hen som om hen var en hundvalp eller nåt. Ganska förnedrande faktiskt.

Sen försökte jag få tag i chefen för att säga att hon kan strunta i att skicka kontrakt till mig. Det var typ omöjligt, hen var aldrig där och ringde aldrig upp. Sen hörde arbetsledaren av sig och sa att hon schemalagt mig på tre nätter i rad veckan därpå och jag hade sagt att jag kunde vara springvik dagtid, max 25% 😂. Fortfarande inte skymten av ett kontrakt...

Till sist lämnade jag ett meddelande till receptionen om att jag INTE var intresserade längre.

Såna företag ska inte få ha hand om folk.
 
Har jobbat inom LSS och har sett ENORMT (säger det igen) med fiffel i privata bolag. Men visst, vill du att skattepengar ska gå åt dessa företag så får det stå för dig. Man får lita på att IVO dragit in tillståndet på rätt grunder.

Det är tråkigt att vårdtagarna hamnar i kläm men det är knappast IVOs fel. Bättre pengarna hamnar i kommunerna så att de kan tillhandahålla personlig assistans.
Fast kommunen är ju inte bättre?
Jag är med personlig assistent (eller ja, har precis bytt till annat inom LSS). Ska kommunerna ha hand om det måste de skärpa till sig ordentligt + ta hand om sina anställda betydligt bättre.

Humana är ett skitföretag, men mina bästa arbetsplatser har varit privata bolag.
 
Fast kommunen är ju inte bättre?
Jag är med personlig assistent (eller ja, har precis bytt till annat inom LSS). Ska kommunerna ha hand om det måste de skärpa till sig ordentligt + ta hand om sina anställda betydligt bättre.

Humana är ett skitföretag, men mina bästa arbetsplatser har varit privata bolag.

Jag jobbade som personlig assistent i 12 år, privat bolag. Hade aldrig något problem med företaget, tvärt om. Jag kände att jag alltid hade dom i ryggen, oavsett om det gällde mig eller min kund. Dom gjorde (och gör!) ett fantastiskt jobb för att både personal och kunder ska ha det bra. ❤️

Jag slutade då min kund gick bort, och tyvärr så fanns det inte någon passande tjänst för mig just då så jag fick söka mig vidare. Jobbar nu åt kommunen, men på ett äldreboende, så kan inte svara för hur den personliga assistansen fungerar inom kommunen.
 
Jobbar som PA hos privat bolag och dom sköter allt fantastiskt bra. Om det skulle bli kommunalt skulle jag sluta. Har jobbat 10år i kommunen, aldrig mer!
 
Som kund hos kommun, med städ via privat utförare och känner många i utsatt postion, samt att många av oss som behöver hjälp anklagas för fusk och så vidare, tycker att det är rätt att det sätts sniglar i ögat på privata utförare som dribblar bort skattepengar utomlands, missköter sitt uppdrag och vars grundare just nu sitter häktad för skatteskulder med ingripande från kronofogde.

Många privata assistansbolag är fantastiska och sköter sig till punkt och pricka. Men detta företag misskötte sig redan på den tid de hette Assistansia och grundades i Örebro.

Mer information finns att läsa om och lyssna på här. :heart

https://sverigesradio.se/artikel/iv...bcn7xh5gncydd_mwz-pi0werqjwrz9hgxd3ly5lt72_mc
 
Kommunal vs privat assistans är svår att jämföra, mer än i specifika enskilda fall. För det kan vara så väldigt mycket olika. Det kan t o m skilja sig mellan kunder/brukare hos samma företag/kommun.

Jag har haft mitt sämsta jobb inom personlig assistans. Och mitt bästa.
Hos samma brukare har jag haft perioder med det bästa någonsin, när alla inblandade var rätt person på rätt plats (chef, administratör, assistenter o s v), för att några år senare uppleva hur lätt fel personer kan förstöra både organisation, rutiner, dokumentation och bemanning.
 
Jag tycker det är jättebra att just Humana blev av med tillståndet.

Jag började upplärning hos en av deras kunder, lite konfunderad över att jag inte hunnit få kontraktet än men tänkte att jaja jag kan ge dom 3 timmar av min tid bara för att jag ville lära känna kunden och se om det var rätt plats för mig.

Jag var INTE imponerad över kulturen dom etablerat på den arbetsplatsen, jag upplevde att arbetsledaren hade noll koll på brukarens diagnos och efter tre timmar började det faktiskt kännas obehagligt med hur hen var mot kunden. Kunden var inte så verbal men uppenbart "helt med" och eh... Arbetsledaren pratade med hen som om hen var en hundvalp eller nåt. Ganska förnedrande faktiskt.

Sen försökte jag få tag i chefen för att säga att hon kan strunta i att skicka kontrakt till mig. Det var typ omöjligt, hen var aldrig där och ringde aldrig upp. Sen hörde arbetsledaren av sig och sa att hon schemalagt mig på tre nätter i rad veckan därpå och jag hade sagt att jag kunde vara springvik dagtid, max 25% 😂. Fortfarande inte skymten av ett kontrakt...

Till sist lämnade jag ett meddelande till receptionen om att jag INTE var intresserade längre.

Såna företag ska inte få ha hand om folk.
Vilket märkligt inlägg. Så för att du stöter på en rövhatt så är hela företaget uselt. En av mina vänner jobbar för humana och det där är inte den bild jag får via henne. Av det jag hört så är det hela superseriöst. Det är ett stort företag så visst kommer misstag ske men det gör det garanterat inom alla stora verksamheter.
För övrigt om det jag hört via henne stämmer så är det något riktigt märkligt med det här tillbakadragandet av tillståndet. Vill dock inte sprida den infon då den i bästa fall är tredjehandsuppgift.
 
Vilket märkligt inlägg. Så för att du stöter på en rövhatt så är hela företaget uselt. En av mina vänner jobbar för humana och det där är inte den bild jag får via henne. Av det jag hört så är det hela superseriöst. Det är ett stort företag så visst kommer misstag ske men det gör det garanterat inom alla stora verksamheter.
För övrigt om det jag hört via henne stämmer så är det något riktigt märkligt med det här tillbakadragandet av tillståndet. Vill dock inte sprida den infon då den i bästa fall är tredjehandsuppgift.

Ah, jag ser att jag inte gjorde mig förstådd.

Om en arbetsledare har så dålig koll på sin brukares diagnos och ett sånt arbetssätt, så innebär det att hen inte fått tillräcklig utbildning och stöd från företaget. Och att företaget anser att det är rimligt att det är så, säger rätt mycket. Otroligt stor skillnad mot andra assistansbolag jag jobbat för.

Att de dessutom försöker få in folk att börja arbeta innan kontrakt är påskrivna är nog inte ens rättsligt ok.

Tillståndet är väl indraget av många skäl, vi kan väl lika gärna prata om autistiska pojken dom hade ihjäl pga brist på utbildning hos personal, bemanningsgrad, och lämpliga lokaler? Eller kanske skattefifflet?
 
För att förtydliga innan jag får höra att jag är dryg, otrevlig och snackar skit.

Det är ju inte asssistenterna som JAG och många kunder vill sätta dit. Utan de privata bolag som ser oss kunder som dollartecken och inte människor i utsatt position. Och inte som vissa INTE ALLA bolag gör - går över lik, för att kunna vandra omkring med fickor och portföljer putande med sedlar utan att sköta bolagen utifrån de människor de ska jobba för och med, exempelvis redovisning, betala skatt som alla andra företag också ska göra, även om det finns många företag i andra sektorer som inte gör, och vårda sina assistenter, genom skäliga löner, scheman, friskvårdscheckar, möjlighet till att utvecklas i företaget, med mera, som är de som gör hästgörat.

Så försök gärna se skillnad på kålhuvuden och smultron. :heart
 
Humana köpte upp ett mindre företag som jag jobbade på och började med att ljuga för personalen och för kunderna för att de skulle få köpa företaget. Fick även information från dem att de drog en viss procent från kundernas ersättning som stoppades i Humanas egna ficka som de redovisade som skatt. Bra om de blir av med tillståndet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp