Personligheter!

musen21

Trådstartare
Hur visar era katter sina personligheter?

Jag och min katt brukar leka "jaga" inomhus. Det går ut på att jag jagar henne tills hon springer uppför trappen till övervåningen och det vänder. Jag springer och gömmer mig och håller andan medans hon försöker leta reda på var jag gömt mig. "Krrr" hör man alltid sen slutar det med att hon får syn på mig och springer åt motsatt håll med mig efter. Sen gömmer jag mig igen och vice versa.

Hon är verkligen personlig. Lika när vi är i stallet så är hon med och har sina rutiner. Hon är en riktig busfia!

Sv: Personligheter!

hej hej!

Min kisse älskar också den leken :D Ser så roligt ut då hon spinner iväg på parketten och knappt kommer iväg,brukar bli rejäla sladdar i kurvorna :rofl:

Mina två förra katter tyckte också det var otroligt roligt :love:

musen21 skrev:
Hur visar era katter sina personligheter?

Jag och min katt brukar leka "jaga" inomhus. Det går ut på att jag jagar henne tills hon springer uppför trappen till övervåningen och det vänder. Jag springer och gömmer mig och håller andan medans hon försöker leta reda på var jag gömt mig. "Krrr" hör man alltid sen slutar det med att hon får syn på mig och springer åt motsatt håll med mig efter. Sen gömmer jag mig igen och vice versa.

Hon är verkligen personlig. Lika när vi är i stallet så är hon med och har sina rutiner. Hon är en riktig busfia!

Den leken har vi hemma här i lägenheten också.. Jag gömmer mej bakom dörrar och kikar in på katten som ligger och smyger inne i rummet..
Sen hoppar han fram och då jagar jag honom genom att "tassa" efter honom..
Då intar han en ny position och så börjar det om så.. :D

Min knas-hona älskar också kurragömmaleken. Hon smyger och skäller samtidigt på matte som är dum och försvinner genom att jama högt och gnällande, sen blir hon helt överlycklig när man hoppar fram och jagar henne. :D Hanen blir inte alls road av leken utan står och tittar på oss och undrar vad vi håller på med.

På det stora hela så är min hane ganska "blek" i personligheten medans honan har tagit allt. Hon är också väldigt bestämd med hur man ska klia, hon älskar att bli kliad på magen men bara om hon samtidigt får ta spjärn mot handen/armen med baktassarna. :confused: Och så har hon väldigt svårt att bara ligga och slappna av och njuta, hon ska hela tiden krångla runt och byta håll och ta spjärn mot saker. Supersöt men väldigt knäpp. :love:

dimma070.jpg

(gammal bild, men en klassiker :D )

/Erica

Min ena katt sitter bara & mjauar tills jag sätter mig i soffan & han kan lägga sig i mitt knä =P Den andra följer med på promenader på 3-4km :D Dirket när man öppnar dörren flyger han iväg, och när vi kliver in i bilen sitter han bara och glor på en ;)

*kl*

Vad roligt att se att flera har "jaga" som lek. Känns lite dumt när jag berättar om det för människor som inte har katt. Det låter ju mer som en grej för hundar. Dom är för härliga missarna!

Det låter som min lilla miss. Hon måste bestämma allt, annars är det inget att diskutera. Din katt visar samma uttryck i ansiktet som min brukar göra. Väldigt fin är hon!

Stora katten -Nisse

Tycker inte om närgångenhet, ska han ligga nära ska han välja det själv, kommer någon av de andra och moffar in sig och börjar spinna så blir han helt rabiat, piskar med svansen, skjuter ifrån dem med tassen och om inte det hjälper hoppar han bort därifrån och katten som ville gosa (eller jag) blir kvar ensam :D
Har en pondus som syns när han går, han går som ett lejon :love: och har en uppsyn som betyder "Skit på dig".
Om han är en bit bort och tänker komma till mig så går han raka spåret BARA om jag är tyst och inte bjuder in honom, börjar jag locka så blir han genast avaktande, stannar och tittar runt efter något intressantare än jag, tvättar sig, sträcker på sig.. och sedan maaasar han sig fram -typ som att jag inte är sådär jätteviktig egentligen :smirk:
Men å andra sidan är det bara mig han verkligen släpper garden hos sedan på nätterna när han vill ha någon att sova med.

Mellankatten -Pipen

Latmasken i egen låg person, kräver kärlek, mat, gos och bästa sovplatsen. Till skillnad från Nisse tar han för sig, gosar jag med en katt kommer han genast och prejjar in sig emellan oss två och den andra katten brukar backa undan till förmån för egoisten Pipen ;)
Sitter på soffan i köket brevid mig vid varje måltid och tigger, lite mitt eget fel, han brukar få en liten bit pannkaka när det är pankisar till middag och nu sitter han där jämt :o :crazy:
Fast han tycker bara om pankakan, förutom då man ätit fil med blåbärsylt, då vill han också ha :D
Livsnjutare som man kan göra i princip vad man vill med, han går med på allt bara för att få höra hur söt han är.

Lilla Katten -Cleo (Pruttis)

Slampan :smirk: Springer fram till vem som helst och börjar uppvakta deras fötter och skor, nu ska hon kastreras om ett par dagar så den lilla egenheten försvinner kanske...
Är kär i Pipen som hon behandlar som en dörrmatta, han säjer ifrån till henne ungefär en gång i månaden men då är han LESS! Nisse hade hon inte så stor framgång med fram tills för någon månad sedan, han har gett henne mycket stryk.
Busar hårdhänt och är väldigt go och kärlekskrank, tycker om mänsklig kontakt mest av alla tre katterna.
Hon är alltid först fram till maten efter Pipen, äter fort och mycket -och det har hon gjort hela livet, jag var och tittade på henne när hon var några veckor gammal och när hon var 6 veckor för att välja unge -hon hade fyra bröder som var hälften så stora som henne, hon prejade resolut bort dem för att komma fram till mammas mjölk redan som hårlös råtta ;) :D
Väldigt trevlig personlighet, glad, vaken, är den enda som inte är rädd för damsugaren, tycker mycket om att leka med hundens svans -sover gärna med hunden och biter hundens öron (tur att det är en äldre snäll avelstik som inte bryr sig).
Den av mina katter jag vet klarar förändringar och flyttar etc. bäst.

Molly fullkomligen älskar mat, fast bara sitt torrfoder och vissa sorters ost.
Nu när hon är i normalt hull har hennes lekfulla sida kommit fram.
Hon leker rätt lugnt, tar upp en sak med tassen och släpper den och gör om det. Men hon rejsar gärna runt med andra katten också.
Försiktig är hon, gillar att ligga undangömd och kika på det som sker.
Gosig men ingen knäkatt. Vill gärna ligga under täcken eller i kartonger.
Gillar att sitta i fönstret och titta på världen utanför men hon vågar inte ens ta sig ut i trapphuset.

Chleo har bundit sig åt mamma, det är bara hon som gäller för honom. Han kan inte jama och pratar och ropar ofta åt mamma. Lekfull men blir lätt uttråkad både på leksaker och matsorter.
Han är social och nyfiken med andra djur, vill väldigt gärna göra sig vän med hunden men det vill inte hon.
Han leker rätt våldsamt och håller inte koll på klorna. Spinner nästan bara åt mamma och gosar mest med henne.
Följer henne överallt.

Gösta våra stora hankatt tycker det är jätteroligt att låtsas sova i sängen tex och sedan när man går förbi honom så skjuter han ut tassen med klorna ute och tar tag i en, självklart oftast i låret med blodvite som följd.

Den leken uppskattar jag inte på nätterna när man ska på toaletten tex och inte har några byxor på sig. Sonen brukar jaga honom och det tycker som båda är jätteroligt :D det är så roligt att se på när dom springer runt när och spinner lös på golvet, båda halkar lika mycket på parketten :D

Gerda våran honkatt har en ingen lek för sig, hon är en bekväm dam som tycker om att sova, och sova, och sova, hon bara finns till.

Såfin -en så fin katt!

Jag har haft flera andra katter också, men nu har jag bara Såfin och
hon ær "allt i allo", kelgris, elegant madam som kråmar sig och visar
upp sig før besøkare før att få komplimanger, storjægare, væktare...
En stark katt med en stark personlighet. Nyss fyllde hon 12.
Hon gillar att bli kliad under magen, kan ligga upp-ned i mitt knæ
medans jag kliar henne med ena handen och slevar in frukost med
den andra... Eller ligga øver min vænstra arm, totalt avslappnad
med benen dinglande. Før att pløtsligt få høra ett ljud utifrån och
blixtsnabbt springa till kattluckan och kika ut.
Hon får ett "knæpp" minst en gång om dagen. Gør rivstarer så mattorna rutschar, springer ut och klættrar upp i ett træd och hoppar
ned o s v. Smygande rævar och grannens hundar motar hon bestæmt
bort. Skogisblandning som hon ær blir hon jættestor då hon burrar upp sig och jættearg!
Om hon tycker det ær frukostdax kommer hon och klappar mig på
kinden med tassen tills jag skuttar upp och fyller skålarna.

KL
Rolig tråd.
Mina älskar också jaga leken! särskilt den store - den lilla är förtjust med skräck blandad förtjusning. Hennes favorit lek är istället "hotet från underjorden", då man bäddar sängen på morgonen ska man krypa med handen under täcket, och anfalla henne med den. Hon blir helt tossig och kastar sig över handen och försöker döda den med bakbenen genom täcket. :D

den andra leken hon gillar är när man kastar upp en leksak i luften, då hoppar hon gång på gång typ 2 meter upp i luften och fångar den. som en liten Batman typ - as söt!

Över huvud taget är mina väldigt bortskämda med lekar. de leker med varann men vill gärna att jag är med också. ibland blir jag skittrött som bidragit till det och skämt bort dem :D Men de är så söta.....

Tarzan som är 5 år nu är den lata av dom,men kan få tokspel när man minst anar.Gör inget ansträngande i onödan oftast.Inte så kelig.
Väldigt blyg när det kommer folk.

Lucifer som är 8 månader är den "tokigaste" och hittar alltid på dumheter.
Han är väldigt kelig och gör allt för att få ligga på en.
Honom blir man irriterad på för han hittar alltid på hyss.

Men mina kissar är dom bästa i alla fall:smirk:

Tilda är min lilla prinsessa. Hon äger världen. Personligare katt har jag aldrig varit med om.

Tilda är fruktansvärt svartsjuk. Jag får inte klappa andra katter, ligger de i mitt knä blir hon helt galen. Stirrar med stora svarta ögon. I de värre perioderna får jag inte ägna mig åt något annat än henne. Det orsakade en del problem när hon bodde i stallet, då min ponny är lika svartsjuk som katten.

Leka jage är kul, speciellt när jag har bråttom till bussen och knappt ens hinner ge henne en godmorgonpuss. När jag hinner leka går det inte så lång tid innan hon tröttnar, men tyvärr visar hon inga tecken på att det iinte är kul längre, utan plötsligt biter hon tag i min hand och försöker döda den.

Stängda dörrar funkar inte. Det spelar ingen roll om hon är instängd eller utstängd, det är lika hemskt i vilket fall. Hon tror att världen på andra sidan dörren försvinner, så det måste alltid vara öppet så hon ser att allt finns kvar. Det här förstod jag inte förrän alldeles nyss, det var därför hon inte klarade av att bo i lägenhet på tredje våningen.

Man får helst inte lyfta henne, eller på något sätt försöka påverka vad hon ska göra. Då blir hon jättearg, eller snarare kränkt.

Som sagt, hon är min lilla prinsessa, den finaste och underbaraste katt jag nånsin mött. :love: (Och precis som med min ponny, är det Tilda som äger mig och inte tvärtom.. :angel: )

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 421
Senast: Marvin
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 632
Senast: qitis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 616
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 099
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka