Personligt Brev

Halcyon

Trådstartare
Japp, personligt brev alltså. Har ni några bra tips på hur man ska skriva ett?

Behöver för söka praktikplats inom det yrke jag studerar till. Jag har ett perosnligt brev sen innan men det är inget vidare och passar inte alls till söka praktik.
Tycker lite av djävulens påfund att formulera ett, men det måste ju göras :yuck:

Skriv något om upplägget för din utbildning och vilken relevans praktik på just den praktikplatsen skulle ha för just dig. Är det något särskilt du förväntar dig att få inblick i eller prova på/lära dig där? Är det en attraktiv arbetsplats? Är det en praktikplats som du skulle vilja använda i ett examensarbete, och vad skulle i så fall vara inriktningen för examensarbetet?

@svea Bra Tips!
Tur så slipper examensarbete på yrkeshögskolan jag går så det behöver jag inte fundera på.
Praktikplatsen har tat in tidigare studerande och vart nöjda, förhoppningvis höjer chansen att få praktikplats.

Skriv inte så längt. Jag har vid några tillfället varit med på interjuver och då läst Personliga brev och det för långt tröttnar jag. Vi pratade om det vid det tillfälligt och min chef som rekryterat mkt sa kort och rättstavat kommer man långt med.

@svea Bra Tips!
Tur så slipper examensarbete på yrkeshögskolan jag går så det behöver jag inte fundera på.
Praktikplatsen har tat in tidigare studerande och vart nöjda, förhoppningvis höjer chansen att få praktikplats.

Sista meningen är väl något man absolut kan ta med i pb. "Har hört positivt om Företag som praktikplats från andra studentet" (med en bättre formulering) typ.

I övrigt håller jag med ovanstående. Vad har ni gjort på utbildningen som är relevant för företaget, varför vill du dit/ område som intresserar dig och vad hoppas du kunna bidra med (engagemang, tidigare relevanta erfarenheter etc). Kort, tydligt, rakt på och glöm inte aktuella datum och andra praktikaliteter.

@svea har du något bra tips på hur avsluta personligt brev? :)