Personligt Brev

Halcyon

Trådstartare
Japp, personligt brev alltså. Har ni några bra tips på hur man ska skriva ett?

Behöver för söka praktikplats inom det yrke jag studerar till. Jag har ett perosnligt brev sen innan men det är inget vidare och passar inte alls till söka praktik.
Tycker lite av djävulens påfund att formulera ett, men det måste ju göras :yuck:

Skriv något om upplägget för din utbildning och vilken relevans praktik på just den praktikplatsen skulle ha för just dig. Är det något särskilt du förväntar dig att få inblick i eller prova på/lära dig där? Är det en attraktiv arbetsplats? Är det en praktikplats som du skulle vilja använda i ett examensarbete, och vad skulle i så fall vara inriktningen för examensarbetet?

@svea Bra Tips!
Tur så slipper examensarbete på yrkeshögskolan jag går så det behöver jag inte fundera på.
Praktikplatsen har tat in tidigare studerande och vart nöjda, förhoppningvis höjer chansen att få praktikplats.

Skriv inte så längt. Jag har vid några tillfället varit med på interjuver och då läst Personliga brev och det för långt tröttnar jag. Vi pratade om det vid det tillfälligt och min chef som rekryterat mkt sa kort och rättstavat kommer man långt med.

@svea Bra Tips!
Tur så slipper examensarbete på yrkeshögskolan jag går så det behöver jag inte fundera på.
Praktikplatsen har tat in tidigare studerande och vart nöjda, förhoppningvis höjer chansen att få praktikplats.

Sista meningen är väl något man absolut kan ta med i pb. "Har hört positivt om Företag som praktikplats från andra studentet" (med en bättre formulering) typ.

I övrigt håller jag med ovanstående. Vad har ni gjort på utbildningen som är relevant för företaget, varför vill du dit/ område som intresserar dig och vad hoppas du kunna bidra med (engagemang, tidigare relevanta erfarenheter etc). Kort, tydligt, rakt på och glöm inte aktuella datum och andra praktikaliteter.

@svea har du något bra tips på hur avsluta personligt brev? :)

Jag skulle nog ta en rätt pragmatisk slutkläm.

Typ "Jag vore tacksam om jag kunde få besked om jag kan få praktisera hos er senast den 17 februari. Min handledare på skolan heter Nisse Nys och har tel nr xxxxxxxxx. Hör gärna av er till honom eller mig om ni vill veta något mer. Med vänliga hälsningar Frasse Fnys."

Har inget datum förutom veckorna ska ut på praktik, skulle man kunna skriva "Jag vorde tacksam att få besked inom rimlig tid" ? @svea

Har inget datum förutom veckorna ska ut på praktik, skulle man kunna skriva "Jag vorde tacksam att få besked inom rimlig tid" ? @svea

Nej, det är underförstått. Antingen har du ett datum när du behöver besked, eller så har du det inte. Och datumen för praktikperioden skriver du förstås också någonstans i ansökan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 279
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Mirre
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 454
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka