• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare plura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 911
aha jag såg också den annonsen (om du nu gjorde det). Jag vet dock inte vad pertela är för nått...

Annonsen är nästan högst upp på hästar säljes 10 000. Dom skriver pertela men det kanske är patella, vad är patella då?

men det är ju inte så farligt, jag läste i en bok att man kan få bort det genom muskelupbyggning (klättra och sånt..)

Ja, men inte alltid. Ibland krävs operation för att strama upp knäskålens senor och ligament så att knäskålen har svårare att hamna i fel läge..

Patella är knäskål och inget annat och det har alla hästar.

Patellaupphakning heter det su syftar på.

nej då den funkar som en helt "normal" häst i det flesta fall, oftas är det unghästar som har petallaupphakning och det växer oftast bort inte minst när de musklar sig.

men har de mycket och det inte går bort så går det att operera, ingen speciellt komplicerad operation.
Men en häst kan leva helt normalt med patellaupphakningar, det finns hästar som gått Svår klass om har upphakningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, hur gör ni? Polstrar ni alltid då ni lägger om ett sår på benet som det ska vara klibb-linda runt?
Svar
4
· Visningar
378
Senast: lytesout95
·
Hästvård Hej. Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så...
Svar
7
· Visningar
726
Senast: matson
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka